Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

6. august 2012 by Brian Brandt 4 Comments

Facebook annonce med mulig backfire

Facebook annonce med mulig backfire

Facebook kom for nyligt med en ny funktion, hvor det blev muligt, at oprette en annonce for sin Side, og så vise hvem af eksponentens venner der “synes godt om” denne Facebook Side.

Eksempel: 

På det følgende billede, annonceres der for 3Byggetilbud – og den der ser annoncen, har en ven der hedder Linda Hargreave, som på et eller andet tidspunkt har “synes godt om” 3Byggetilbud.

Facebook Ads backfire

 

Det er jo som sådan smart nok af 3Byggetilbud, at vise venner der “synes godt om” – og det er jo selvfølgelig fuldt tilladt, da det jo er Facebook der stiller funktionen til rådighed.

Jeg tror bare, at der er en risiko for, at Linda Hargreave, eller andre mennesker kommer til at føle sig “udnyttet”, og ender med at fjerne sin “synes godt om”.

Ovenstående billede er faktisk netop taget af en person, der synes det var meget underligt, at Linda reklamerede for 3Byggetilbud. Klagede til vedkommende – og hvis der er flere af den slags, så tror jeg vi begynder at se flere der fjerner “Synes godt om” på Facebook Sider.

Hvad tror du – er der en potentiel backfire her?

Filed Under: Sociale Medier Tagged With: facebook, facebook ads

3. juli 2012 by Brian Brandt 3 Comments

Newsjacking – 5 danske eksempler på newsjacking

Newsjacking – 5 danske eksempler på newsjacking

Newsjacking er lidt et ukendt fænomen, og begynder at vinde mere og mere ind i medierne, efterhånden som nyheder lynhurtigt kan sprede sig igennem sociale medier. Det er blevet et helt andet spil i medierne, end for bare 5 – 10 år siden. Det er nu blevet nemmere for mindre virksomheder at komme i mediernes søgelys – ved at lukrere på de større virksomheders eller de større nyheders slipstrøm. Det er fænomenet “Newsjacking“. Nogle ville måske også betegne det lidt, som “piggybacking” på en historie.

Hvad er “Newsjacking”

NewsjackingLad mig forklare med et eksempel – Barack Obama skulle til Australien for at besøge en række ting. Det reagerede et australsk forsikringsselskab hurtigt på, ved at tilbyde Barack Obama en gratis forsikring imod krokodille angreb. Det var en nyhed der var tilforladelig og sjov – og endte med at gå rundt i medierne verden over. En søgning på nyheden giver omkring 11.000 resultater. Tænk på hvor meget tid, det forsikringsselskab skulle bruge for at have skabt så meget PR.

Ovenstående eksempel hørte jeg om i bogen Newsjacking, hvor du kan læse om flere eksempler – det er en ebog der er læst på et par timer, så vil du vide mere om newsjacking, så anbefaler jeg du sætter dig ned en aften og læser den. Den kan findes i Amazon her.

5 danske eksempler på Newsjacking

Der findes faktisk en række danske eksempler – med vidt forskellige motiver.

1) Kondomtilbud til Nicolai Wammen 

Morten Vadskærs sjove lille newshacking, hvor han gav Nicolaj Wammen et tilbud på kondomer, eftersom han havde været omkring sig, og fået gjort hans elsker gravid. En historie der endte i mange af de store medier som BT, Ekstra Bladet, etc.

2) Hermes giver Kronprinsesse Mary en taske til 220.000 kr

Dette er jo så en af de dyrere måder at newsjacke på – men ikke desto mindre gav Hermes en taske til Mary’s 40 års fødselsdag. Hermes blev i hvert fald vældig kendt i Danmark, og en række modeblogs tog også historien med sig.

3)  Gordon Kennedy efteraber Karen 26 (Visit Denmark skandalen)

Gordon Kennedy var den første til at gøre grin med Karen 26, der ledte efter faren til hendes barn – hvilket viste sig at være fake og skabt af Visit Denmark. Gordon fik en smule personlig branding, og som skuespiller og entertainer er det jo heller ikke så dumt.

4) Jacob Kildebogaard finder 404 fejl på topsites

En newsjacking lidt for webanalyse nørder, men hvis det ikke skulle komme her, hvor så. Jacob undersøgte de 24 nominerede til ehandelsprisen hos FDIH. Der var en lang række fejl, og det medbragte en artikel i Comon, hvor Jacob blev citeret.

Det er da også for ringe, at topsites ikke har elementære ting på plads.

5) Malene sangens modsvar – RE:Malene

Mattias Lysgaard var hurtig med et modsvar til Sys Bjerres “populære” sang om Malene der havde smidt kæresten på gaden og smidt et billede af hans p** på “Yahoo” (en linje jeg dog aldrig har forstået).

Det gav over 1.7 millioner visninger på Youtube, en pladekontrakt og en optræden sammen med Sys Bjerre på hendes turné. Alt fordi han lavede en lille video og smed den på Youtube. Music-jacking skulle det vel hedde.

Newsjacking skal tænkes ind i din hverdag

Har du en forretning, så bør du tænke Newsjacking ind i din hverdag. Hold hele tiden dine ører og øjne åbne, for at finde en indgangsvinkel til en populær historier i medierne, som du kan relatere dit produkt eller din service til.

Tænk de store begivenheder ind i konceptet. Besøger dronningen din by, så skal der måske et skilt op på den lokale isbutik. Sælger du sokker, hvorfor så ikke sende nogle unikke til et populær tv-program og håbe de bliver bragt på national tv. Sælger du kiks, så skal du måske sende en pakke tudekiks til Johanne Schmidt-Nielsen efter hendes sure udbrud.

Der er masser af historier i medierne hver evig eneste dag – sørg for at du laver en newsjacking på det. Det kan være din smutvej ind til de brede medier.

Filed Under: Online Strategi, Sociale Medier Tagged With: newsjacking, pr

19. juni 2012 by Brian Brandt 14 Comments

Jeg bryder sociale medier eksperters regel nummer 1

Jeg bryder sociale medier eksperters regel nummer 1

Jeg bryder sociale medier eksperters regel nummer 1 – du må ikke automatisere din fremtræden. Nu skal jeg fortælle dig hvad jeg mener og hvorfor jeg gør det.

Der er efterhånden nogle stykker der har gjort mig opmærksom på, at alle mine tweets fra Twitter også kommer på Facebook. Nogle ærger sig endda.

@brianbrandt ærgeligt.

— Hans Tosti (@hanstosti) June 19, 2012

(Så du lige den sprøde detaljer med et tweet integreret – det er indbygget i den nye version af WordPress (3.4). Bemærk at du kan faktisk reply direkte her på siden :-))

Twitter integration med Facebook

Det er faktisk en tjeneste Facebook stiller til rådighed – jeg kan koble min Twitter profil sammen med min Facebook profil. Så når der skrives noget på Twitter, kommer det automatisk på Facebook.

Det ser sådan her ud, når en Facebook status opdatering er fra Twitter:

Tweets på Facebook

Du kan se den lille blå Twitter fugl nede i venstre hjørne.

Jeg Twitter en del, meget mere end jeg Facebooker. Og jeg kommer også med en del gode råd, links og andet på Twitter – noget der førhen ikke kom på Facebook og kom alle mine venner der til gode.

9% Twitter followers er ven på Facebook

Jeg har i skrivende stund 450 Facebook venner – og jeg har lige været listen igennem af venner. 39 ud af alle mine venner følger mig også på Twitter. Det er altså gengangere i 9% tilfælde. Det var lidt færre da jeg startede med at integrere mine tweets på Facebook (årsagen til det ligger nok lidt i at jeg er blevet mere aktiv på Facebook).

De 9% synes jo nok det er lidt irriterende at få den samme tekst flere gange – jeg ved jeg selv ville være en smule irriteret, og i sidste ende ville jeg måske endda lave en “ignorer” – men det kommer meget an på personen. Jeg har personligt selv kun gjort det ved en (der kom simpelthen bare alt for meget politik i hans statusopdateringer).

Målgruppen er anderledes på Facebook end på Twitter

Det jeg fandt ud af, inden jeg lavede integrationen, var at jeg havde en helt anden målgruppe på Facebook end på Twitter. Det bestod selvfølgelig primært af venner og familie – men også folk jeg havde undervist på IBC og andre steder. Folk der ikke var på Twitter. I princippet var jeg imod integrationen – men tænkte det skulle testes.

Det viste sig hurtigt, at der i mange tilfælde faktisk var meget mere aktivitet på mine Facebook opdateringer, end på Twitter. Jeg havde faktisk en række venner der fandt det interessant og begyndte at involvere sig i mine debatter.

De mange Facebook venner opfattede det jo ikke som dobbelt indhold – men at jeg pludselig var blevet meget aktiv på Facebook – og det kunne de faktisk godt lide.

Jeg har med mine Facebook opdateringer ramt en ny målgruppe, hvor der både har vist sig at være masser af engagement – men faktisk også nye opgaver til ClickStarter.

Flere af mine Facebook venner er også begyndt at interessere sig mere for online markedsføring, et par stykker er faktisk begyndt at blogge – og vi er begyndt at kunne have samtaler om emnet når vi mødes ude i den virkelige verden. Noget der tidligere var helt umuligt. (Et punkt jeg tidligere har forsøgt at bearbejde med et indlæg om online marketing for begyndere).

Engagement og unikt indhold på begge sociale medier

Kære Twitter eller Facebook ven, hvis du læser dette og er en af de 39 Twitter followers – så vil jeg ikke holde dig til last, hvis du fjerner mig som Facebook ven, eller stopper med at følge mig på Twitter. Jeg er klar over, at det vil forekomme, når jeg laver denne automatisering.

Du skal dog bare vide, at jeg også ligger unikt indhold på Facebook – og at jeg stadig er engageret på begge platforme. Spørger du eller kommenterer på Facebook, svarer jeg på Facebook. Spørger eller kommenterer du på Twitter, svarer jeg på Twitter.

Det er hovedårsagen til, at jeg retfærdiggører min automatisering.

Hvad mener du – har jeg helt misforstået begge medier ?

Filed Under: Online Strategi, Sociale Medier Tagged With: automatisering, facebook, Twitter

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 7
  • Next Page »

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in