[toc] Min familie forstår intet af det jeg arbejder med – eller de nærmeste venner fra gamle dage for den sags skyld. Hjemmesider kan de lige forstå, men når jeg snakker om online marketing, sociale medier, konverteringsoptimering, webanalyse etc, så står de fuldstændig af.
Og jeg er sikkert ikke den eneste i mit online netværk der har det på den måde – derfor denne guide til online marketing. Så kan du altid sende din familie og venner herind og læse guiden.
Min online marketing guide vil starte med det mest basale.
At lave hjemmesider
Når man laver hjemmesider, så laver man lidt forskellige ting.
1) Designer et layout ved hjælp af et billede-behandlings-program, kaldet Photoshop. Det giver mig mulighed for at lave nogle fine farver, strukturere indholdet og gøre det indbydende at se på.
2) Herefter tager man designet fra Photoshop og programmerer det til en hjemmeside. Det kan gøres via nogle programmeringssprog, dem jeg bruger hedder PHP, HTML og CSS.
3) Til at styre en hjemmeside, kan man bruge et CMS, som står for Content Management System, på dansk ”indholds styring system”. Det fungerer lidt som et program, bare installeret på internettet. Dette giver hjemmeside-ejeren mulighed for selv at oprette nye sider og ligge billeder på hjemmesiden.
At lave online marketing
Når man laver online marketing, så går hele ens opgave ud på, at markedsføre hjemmesiden (basalt set).
Markedsføringen gør man så ved hjælp af en bred vifte af værktøjer. Jeg vil nu prøve med min online marketing guide at komme ind på de mest relevante sociale medier.
Sociale medier
Her en liste over nogle af de mest benyttede sociale medier i Danmark.
Den kender du vist. Men når man laver online marketing igennem Facebook, består det enten af at gøre en ”gruppe”, ”profil” eller ”side” kendt eller ved at annoncere med små annoncer i højre side af Facebook.
Et socialt medie, hvor du opretter en profil, og kan så skrive en masse små beskeder om hvad du laver. Det kan sammenlignes med at du sender SMS’er, som hele verden kan læse med på.
Når man bruger Twitter til online marketing, vil det ofte være for at netværke med andre ligesindede – eller forsøge at få så mange til at ”følge” ens Twitter profil. For når du skriver et ”tweet”, får alle dine Twitter ”følgere” automatisk den besked.
Dette er et socialt medie, der oprindeligt gav muligheden for at du kunne ligge dit CV online. Det kan man stadig – men i dag bruges det ligeså meget til at netværke og vidensdele i forskellige grupper.
Når man bruger LinkedIn til online marketing, bruges det ofte til at netværke med andre ligesindede, hente erfaringer fra andre og vedligeholde sit netværk. Via LinkedIn kan man skabe en masse relationer til topledere rundt om i verden og kursusvirksomheder kan med den rette tilgang have stor gavn af LinkedIn.
Min LinkedIn profil
Nu prøver jeg at gå lidt væk fra de sociale medier og forklare lidt om de andre aspekter der er i online marketing.
Google Adwords
Dette er en af de rigtig store ”poster” i online marketing, så den skal også lige med i online marketing guiden. Du kender Google, og du ved hvordan man søger. Google Adwords er muligheden for at annoncere i søgemaskinen Google. De resultater du ser i højre side af søgemaskinen Google når du søger på noget, det er betalte annoncer.
Jeg kan fx oprette en annonce for WPDK og få den vist ude i højre side på søgninger jeg vælger. Det vil sige hvis jeg vælger at en annonce skal vises på ordet ”Hjemmesider”, så vises min annonce først, når du (eller en anden) går ind på Google og søger på ordet ”Hjemmesider”.
Ydermere betaler jeg også først, hvis folk rent faktisk klikker på min annonce. Det må da siges at være smart, at man først betaler, når man reelt får noget ud af det – det kan en vestjyde som mig godt li’.
Nogle virksomheder bruger faktisk hele deres online marketing budget udelukkende på Google Adwords, da det giver resultater med det samme og er ofte penge givet godt ud – hvis man forstår at sætte Google Adwords annoncer ordentligt op.
Banner annoncering
Du kender det sikkert, når du surfer rundt på internettet – der dukker store billeder op med reklamer overalt. De findes på DBA.dk, JP.dk, Politiken.dk, EB.dk og næsten alle hjemmesider, som tilbyder gratis indhold. Deres indtægt kommer fra banner-annoncering.
Når man arbejder med online marketing, går man ind og analyserer hvilke hjemmesider der er mest relevant for ens hjemmeside og køber sig så plads på de hjemmesider.
Konverteringsoptimering
Puh, det var et længere forkrøblet ord. Det går i sin enkelhed ud på, at optimere din eksisterende hjemmeside.
Det kan være dyrt at få en besøgende ind på sin hjemmeside, og når man så endelig har vedkommende inde, er det vigtigt at man har en så god hjemmeside, at den også kan sælge ham noget. Det behøver ikke være produkter man sælger, det kan ligeså godt være en kontakt, et telefonopkald, download af et produktkatalog eller andet.
Konverteringsoptimering betyder så, at du skal gøre det så let for den besøgende at ”købe” dit produkt, som du overhovedet kan. Fjern alle forhindringer, og gør det nemt at finde.
Webanalyse / Webanalytics
Webanalyse går ud på at analysere dine besøgstal hjemmesiden. Du får en masse besøgende, de foretager sig noget på din hjemmeside – med det rette værktøj, kan du finde ud af hvad, hvordan og hvor længe.
Du kan se antal besøgende, du kan se hvor lang tid de har læst hver enkelt side, du kan se hvilke ord de brugte i Google for at finde din hjemmeside, du kan endda også se hvor i landet de kommer fra. En masse værdifuld information, som en online marketing mand kan bruge til at blive klogere på de besøgende, og med de tal lave konverteringsoptimering af en hjemmeside.
Søgemaskineoptimering
Puh, endnu et langt ord. Er det bedre med forkortelsen SEO så – lad mig prøve at guide dig igennem.
Søgemaskineoptimering går ud på, at man optimerer sin hjemmeside, så den kommer til at rangere så højt i Googles søgeresultater som muligt.
Det gør man basalt set ved to ting
1) Man skriver nogle rigtig gode tekster på sin hjemmeside
2) Man får folk til at linke til sin hjemmeside
Det en online marketing mand (eller kvinde) gør, er at kigge på hjemmesiden og se om den er struktureret godt, programmeret godt og har gode relevante tekster.
Efter det analyserer han hvilke søgeord der er relevante for hjemmesiden og går så ud på internettet og forsøger at skaffe en masse links til hjemmesiden. Jo flere links, jo bedre – med måde.
Så i princippet forsøger man ved hjælp af søgemaskineoptimering, at påvirke resultaterne i Google – og nej, det betragtes ikke som ulovligt eller fusk.
Opgav du undervejs i online marketing guiden?
Jeg er sikker på, at de fleste fra min familie og vennekreds stod af for længe siden, men har du klaret dig igennem ovenstående, så ved du nu lige en smule mere om online marketing end tidligere.
Du skal altid være velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide lidt mere om det hersens online marketing, og så vil jeg gerne uddybe med flere artikler og eventuelt føre flere punkter ind i denne online marketing guide.
Kim Sand Sørensen says
Fantastisk, den skal alle i min familie have. For de tror de kan ringe mig hele tiden når der er computer problemer, fordi jeg arbejder med IT.
Søren Sprogø says
Jeg plejer bare at forklare mit job med: “Du ved når du søger på Google, ikk’? Jeg hjælper mine kunder med at det er dem, der kommer op der, i forhold til alle deres konkurrenter”.
Det plejer folk at kunne forholde sig til.
Og glem alt om at forklare, at noget af det i SERP’en er annoncer (Adwords) og noget er organisk. Det fatter de fleste mennesker intet af 🙂
Brian Brandt says
Tja.. Der er forskellige grader af folks forståelse – for selv det at forklare dem, at jeg hjælper dem højere op i Google forstår de ikke. Men de fleste har nu set de annoncer i højre side.
Thomas Frost says
Haha fantastisk guide 🙂
Den er hermed røget i bogmærkesamlingen til fremtidigt brug.
Jeg synes nu generelt ikke folk er så dumme til at forstå SEO. Når venner/bekendte spørger, og de rent faktisk har tid til at høre svaret, forklarer jeg lidt om intern og ekstern SEO og nogle af de faktorer Google vælger at rangere ud fra. Jeg synes generelt ikke folk forstå SÅ lidt som der lægges op til i kommentarne 🙂
Alex says
Rigtig spændende og vil også give ret i flere af punkterne, men vil påpege at banner annoncer giver mindre og mindre, faktisk så klikker folk kun under 1 procent at gange på de banner reklamer, men det er klart spændende at se de nye krafter begynde at lege med nye muligheder for online marketing, bl.a. prøver twitter kræfterne med at reklama hos dem. Bliver spændene at se hvad der sker fremover.
mvh
Ivkstudiet.dk