Jeg fik en interessant case om Facebook marketing fra Peter den anden dag, der driver webshoppen Coolskins der sælger skins til din laptop, iphone, ipad eller lignende, som jeg har tænkt lidt over, og vil forsøge at besvare hans spørgsmål her på bloggen.
Mail fra Peter
Vi ville gerne udvide vores fangruppe på Facebook og har i en periode brugt Facebooks egne reklamer til at skaffe opmærksomhed og nye “likes”. Men vi synes generelt, at Facebook reklamer er for dårlige og for dyre. Vi tænkte i stedet, at vi ville gøre noget andet.
Flere fansider har skjulte sider med rabatkoder til deres fans. Problemet med disse er, at man rent faktisk skal få brugeren ind på Facebook for at gøre dette rigtigt synligt. Vi tænkte, om der var en måde, hvor vi kunne trække dette ud af Facebook og enten øge vores omsætning og/eller øge vores fangruppe.
Vi programmerede et lille script, der arbejder sammen med Facebook’s egne plugins. Programmet undersøger, hvorvidt brugeren er medlem af vores fangruppe – og præsentere en rabatkode til fri fragt, hvis dette er tilfældet.
Hvis brugeren endnu ikke er medlem, så tilbyder den medlemskab mod at afsløre rabatkoden.Vi er derfra gået fra fri fragt til 15 kr. til fragt og håndtering.
Vi betaler reelt set 15 kr. per fan – men penge vi ikke tidligere har beregnet med.
Tror du, at det vil betydeligt negativt påvirke vores konvertering at lokke folk på denne måde til vores Facebook gruppe? Vil metoden skræmme flere, end vi får ind i fans eller øget omsætning?
Hvad tror du om dette? Er det smart?”
Mit svar om Facebook Like marketing
Først og fremmest, så synes jeg det er rigtig godt udført og bestemt godt tænkt med jeres integrering af Facebook Like knappen i jeres webshop.
Her er et screenshot af deres Facebook boks implementeret: (klik for stort billede)
Jeg har selv lige gennemført et køb af et iPhone 4 cover med unikt design – glæder mig til at modtage det – og der syntes jeg faktisk ikke den var ret tydelig. Det var mere en tilfældighed, at jeg så den. Mine øjne fokuserede meget på den orange knap ”gå til bestilling”.
Hvis I kunne – ville jeg nok vælge at flytte rundt på de to kasser, ”Facebook” og ”Rabatkoder”.
Sidebemærkning: Jeg ville ikke kalde den ”Rabatkoder” – det gør at folk vil forsøge at google rundt efter en rabatkode, og i tilfælde holde folk fra at købe. Kald den i stedet ”Kommentarer”.
Endnu sjovere kunne være, hvis du lavede en A/B splittest på placeringen og kom herind efterfølgende og fortalte om resultatet.
Selve knappen jeg skal trykke på for at ”like” falder meget i med baggrunden. Den ville jeg gøre mere tydelig.
Det var det brugermæssige / konverteringsoptimering. Nu til dit egentlige spørgsmål – skræmmer det dine besøgende.
Skræmmer Facebook boksen de besøgende
Nej – det tror jeg ikke det vil. Folk bliver efterhånden bombarderet med Facebook like knapper over alt – vi skal efterhånden like alt hvad vi laver. Lige fra et toiletbesøg på 7-eleven til koncerten med Finn and the Funny Boys til Dalager Marked i Borris.
Derfor tror jeg måske jeres Facebook boks vil falde lidt i med alt det andet Facebook marketing der sker – muligvis også derfor jeg selv overså den i første omgang.
Nogle vil se det som en mulighed for at score 15 kroner, og når de har modtaget varen, så ”unliker” de jeres Facebook Side. Sådan er det, og det kan man ikke lave om på (selvom Facebook hjælper jer godt på vej ved at gøre tingene møgbesværligt).
Resultatet
Jeg håber du kommer tilbage og deler lidt tal med os senere, for jeg synes det er godt tænkt og udført – så det klare facts vil gøre os klogere på, om dine besøgende også synes det.
Hvad tror du – skræmmer du dine besøgende ved at bruge Facebook Like, enten på Coolskins måde eller generelt bare ved at have det i din webshop ?