En virksomhed kastede 80.000 kroner efter bannerannoncering – de troede det var en kæmpe succes. Det var det ikke!
Tjek om din markedsføring virker..
Den anden dag var jeg ude og snakke med en større virksomhed om deres online markedsføring, og de fortalte, at de havde købt for 80.000 kroners bannerannoncering. En investering der virkelig havde sat skub i deres forretning – mente de selv. De snakkede om, at deres omsætning mens de havde kørt bannerannonceringen var tredoblet.
Et eller andet i mig, gjorde at jeg ikke helt troede på dem – for det var et ret bredt medie de annoncerede på, og deres produkt var egentlig ret nicheorienteret.
Jeg fik lov til at hoppe ind i deres Google Analytics og kigge på deres data – og mens jeg var ude ved dem, satte jeg en tilpasset rapportering op og pillede deres trafikkilder fra hinanden. Det viste sig, at den forøgede omsætning ikke havde nogen direkte relevans med deres bannerannoncering.
Omtale på nettet bedre end annoncering
De var blevet anmeldt på en velbesøgt blog, hvor de var omtalt meget positivt. Vi kunne spore det meste af deres forøgede omsætning direkte tilbage til den blog – og kunne se, at godt nok havde de da fået en del besøgende fra deres bannerannoncering, men den havde ikke konverteret særlig meget.
De 80.000 kroner de havde brugt på bannerannoncering, havde givet dem en omsætning på cirka 30.000 kroner. Det er jo ikke verdens sjoveste afkast. Bemærk, at jeg skriver omsætning – fra det skal stadig trækkes deres omkostninger til løn, vareforbrug og administration.
Webanalyse går ud på at få klare fakta
Jeg er ikke ude på at skræmme dig fra at bruge bannerannoncering – det kan stadig virke effektivt, hvis brugt korrekt. Jeg er ude på at få dig til at forstå, hvor vigtigt det er at analysere sine data.
Ovenstående virksomhed havde nok købt for 80.000 kroner mere, hvis jeg ikke havde vist dem hvor de skulle kigge i Google Analytics. De havde kun set på ren omsætning – ikke hvor omsætningen rent faktisk kom fra.
De rigtige analyseværktøjer
Google stiller et ganske fornuftigt analyseværktøj til rådighed – de kalder det Google Analytics.
Find det her – http://google.dk/analytics
Det er ikke særlig kompliceret at implementere. Du opretter en gratis konto hos Google Analytics og får derefter en stump kode, som du skal indsætte på samtlige sider på dit website. Den kode har de fleste website systemer (CMS) en rubrik til – så det er bare kopier/indsæt der skal til.
Har du brug for hjælp til implementeringen, skal du være velkommen til at tage kontakt til mig på brian@clickstarter.dk eller 53 72 90 80.
Google Analytics ved stort set alt om dine besøgende
Google Analytics har rigtig mange informationer om dine besøgende. Et lille udpluk af forskellige værdier du får:
- Hvor mange der besøger fra København, Århus eller Odense
- Hvilken skærmopløsning bruger de besøgene
- Hvilket søgeord brugte folk i Google for at finde dit website
- Hvor lang tid har de været på dine undersider
- Hvor mange besøgende har kun set en enkelt side
Det er et overflødighedshorn af data du har, og det kan være utrolig svært at bevare overblikket og finde ind til det der egentlig er væsentligt.
Det er her du skal have opsat dine målepunkter. Det er mere en strategisk tanke du skal starte med – faktisk en tanke du skulle have startet med allerede inden du designede dit website. Du skal stille dig selv et ganske simpelt spørgsmål:
Hvad vil du gerne have folk til at gøre på dit website ?
Hellere simple målepunkter, end ingen målepunkter
En webshop har et simpelt og åbenlyst målepunkt – få så mange til at klikke på ”Læg i kurven” knappen som muligt. Dernæst har den også et målepunkt i (et endnu vigtigere), om det ender med et køb.
Der imellem kan du så sætte en måling op, der kan se, hvornår folk falder fra i den proces. En lidt mere avanceret løsning, men kan være med til at give dig værdifuld data til at optimere dit website. Men så kommer vi over i konverteringsoptimering – lige nu holder vi os til webanalyse.
Alle hjemmesider sælger noget. Selv nonprofit organisationer, de sælger at få folk til at have det godt med sig selv. Det de ønsker sig, er henvendelser, enten via mail, kontaktformular eller opkald. Det er også målepunkter – meget vigtige målepunkter.
Du kender bedst dine egne målepunkter
Find 3 ting du ser som det vigtigste at dine besøgende foretager sig på dit website. De fleste gange er det ret åbenlyst. En webshop ønsker at folk de foretager en handel. Et webbureau ønsker at de besøgende tager kontakt. En velgørenhedsorganisation ønsker at folk donerer penge. En avis ønsker så mange sidevisninger som muligt.
Det er vigtigt du finder dine mål – for det er de mål du skal optimere imod. Vælger du at købe bannerannoncering, Google Adwords annoncer, plads i nyhedsbreve eller andre former for online markedsføring, skal du hele tiden analysere, om de besøgende du køber, også kommer forbi dine målepunkter – ellers er det jo udgifter lige ned i toilettet.
Så få nu installeret Google Analytics – også selvom du ikke aner hvordan du skal læse tallene. Det kan en ekspert (*host* som undertegnede) efterfølgende hjælpe dig med at dykke ned i.