Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

8. november 2017 by Brian Brandt Leave a Comment

Kaster du også penge ud af vinduet?

En virksomhed kastede 80.000 kroner efter bannerannoncering – de troede det var en kæmpe succes. Det var det ikke!

Tjek om din markedsføring virker..

Den anden dag var jeg ude og snakke med en større virksomhed om deres online markedsføring, og de fortalte, at de havde købt for 80.000 kroners bannerannoncering. En investering der virkelig havde sat skub i deres forretning – mente de selv. De snakkede om, at deres omsætning mens de havde kørt bannerannonceringen var tredoblet.

Et eller andet i mig, gjorde at jeg ikke helt troede på dem – for det var et ret bredt medie de annoncerede på, og deres produkt var egentlig ret nicheorienteret.

Jeg fik lov til at hoppe ind i deres Google Analytics og kigge på deres data – og mens jeg var ude ved dem, satte jeg en tilpasset rapportering op og pillede deres trafikkilder fra hinanden. Det viste sig, at den forøgede omsætning ikke havde nogen direkte relevans med deres bannerannoncering.

Omtale på nettet bedre end annoncering

De var blevet anmeldt på en velbesøgt blog, hvor de var omtalt meget positivt. Vi kunne spore det meste af deres forøgede omsætning direkte tilbage til den blog – og kunne se, at godt nok havde de da fået en del besøgende fra deres bannerannoncering, men den havde ikke konverteret særlig meget.

De 80.000 kroner de havde brugt på bannerannoncering, havde givet dem en omsætning på cirka 30.000 kroner. Det er jo ikke verdens sjoveste afkast. Bemærk, at jeg skriver omsætning – fra det skal stadig trækkes deres omkostninger til løn, vareforbrug og administration.

Webanalyse går ud på at få klare fakta

Jeg er ikke ude på at skræmme dig fra at bruge bannerannoncering – det kan stadig virke effektivt, hvis brugt korrekt. Jeg er ude på at få dig til at forstå, hvor vigtigt det er at analysere sine data.

Ovenstående virksomhed havde nok købt for 80.000 kroner mere, hvis jeg ikke havde vist dem hvor de skulle kigge i Google Analytics. De havde kun set på ren omsætning – ikke hvor omsætningen rent faktisk kom fra.

De rigtige analyseværktøjer

Google stiller et ganske fornuftigt analyseværktøj til rådighed – de kalder det Google Analytics.

Find det her – http://google.dk/analytics 

Det er ikke særlig kompliceret at implementere. Du opretter en gratis konto hos Google Analytics og får derefter en stump kode, som du skal indsætte på samtlige sider på dit website. Den kode har de fleste website systemer (CMS) en rubrik til – så det er bare kopier/indsæt der skal til.

Har du brug for hjælp til implementeringen, skal du være velkommen til at tage kontakt til mig på brian@clickstarter.dk eller 53 72 90 80.

Google Analytics ved stort set alt om dine besøgende

Google Analytics har rigtig mange informationer om dine besøgende. Et lille udpluk af forskellige værdier du får:

  • Hvor mange der besøger fra København, Århus eller Odense
  • Hvilken skærmopløsning bruger de besøgene
  • Hvilket søgeord brugte folk i Google for at finde dit website
  • Hvor lang tid har de været på dine undersider
  • Hvor mange besøgende har kun set en enkelt side

Det er et overflødighedshorn af data du har, og det kan være utrolig svært at bevare overblikket og finde ind til det der egentlig er væsentligt.

Det er her du skal have opsat dine målepunkter. Det er mere en strategisk tanke du skal starte med – faktisk en tanke du skulle have startet med allerede inden du designede dit website. Du skal stille dig selv et ganske simpelt spørgsmål:

Hvad vil du gerne have folk til at gøre på dit website ?

Hellere simple målepunkter, end ingen målepunkter

En webshop har et simpelt og åbenlyst målepunkt – få så mange til at klikke på ”Læg i kurven” knappen som muligt. Dernæst har den også et målepunkt i (et endnu vigtigere), om det ender med et køb.

Der imellem kan du så sætte en måling op, der kan se, hvornår folk falder fra i den proces. En lidt mere avanceret løsning, men kan være med til at give dig værdifuld data til at optimere dit website. Men så kommer vi over i konverteringsoptimering – lige nu holder vi os til webanalyse.

Alle hjemmesider sælger noget. Selv nonprofit organisationer, de sælger at få folk til at have det godt med sig selv. Det de ønsker sig, er henvendelser, enten via mail, kontaktformular eller opkald. Det er også målepunkter – meget vigtige målepunkter.

Du kender bedst dine egne målepunkter

Find 3 ting du ser som det vigtigste at dine besøgende foretager sig på dit website. De fleste gange er det ret åbenlyst. En webshop ønsker at folk de foretager en handel. Et webbureau ønsker at de besøgende tager kontakt. En velgørenhedsorganisation ønsker at folk donerer penge. En avis ønsker så mange sidevisninger som muligt.

Det er vigtigt du finder dine mål – for det er de mål du skal optimere imod. Vælger du at købe bannerannoncering, Google Adwords annoncer, plads i nyhedsbreve eller andre former for online markedsføring, skal du hele tiden analysere, om de besøgende du køber, også kommer forbi dine målepunkter – ellers er det jo udgifter lige ned i toilettet.

Så få nu installeret Google Analytics – også selvom du ikke aner hvordan du skal læse tallene. Det kan en ekspert (*host* som undertegnede) efterfølgende hjælpe dig med at dykke ned i.

Filed Under: Online Strategi, Webanalyse

21. oktober 2013 by Brian Brandt 3 Comments

Manglende ehandelssporing kan være fatalt

Forleden holdte jeg et af mine Google Adwords kurser, og det var en rigtig god dag, hvor kursisterne kom hjem, fyldt med viden helt op til randen, og en optimeret struktur på deres Adwords kampagne.

En af virksomhederne der var med, havde en webshop på et velkendt shopsystem – men havde hverken fået Adwords koblet sammen med Google Analytics, eller ehandelssporing installeret. De vidste faktisk overhovedet ikke, om de penge de havde betalt til Adwords de sidste par måneder, havde skabt omsætning. De kunne ligeså godt have kastet pengesedler op i luften og håbet på nogle ville gribe dem for en vare.

Hvad er ehandelssporing

Kunne du tænke dig, at modtage daglige opdateringer om omsætning, konverteringsrater, avance, antal transaktioner og andre essentielle nøgletal fra din netbutik? Selvfølgelig vil du det, og dertil har du brug for Google Analytics Ehandelssporing.

Det er enkelt nok at implementere Google Analytics, men straks mere kompliceret at implementere Ehandelssporing, da du skal have indsat nogle specielle koder på din netbutiks kvitteringsside. De fleste shopplatforme har dog implementeret det som standard i dag – har det ikke, så overvej at skifte din platform ud, for det er simpelthen for ringe hvis det ikke har.

Hvad kan jeg bruge ehandelssporing til?

Med ehandelssporing har du omsætningstal, konverteringsrater, antal transaktioner og avancer. Ud over det kan du få en lang række andre nøgletal, som er vigtige for din webshop.

Uden disse tal, famler du rundt i blinde, når du køber dig til trafik eller laver anden online markedsføring. Uden ehandelssporing har du altså ingen begreb om, hvad der sker med de besøgende på din side. At kende besøgstallet er bare ikke godt nok.

Har du ikke Ehandelssporing implementeret, så kom i sving – du kan ikke drive en seriøs webshop uden at kende de tal det giver dig.

Ved du ikke hvordan du kan implementere det – så kontakt din webudvikler, eller tag fat i mig.

Filed Under: E-handel, Online Strategi, Webanalyse Tagged With: ehandelssporing, google analytics

20. august 2013 by Brian Brandt Leave a Comment

Hvad er gode målepunkter i din webanalyse

De rigtige målepunkter giver de rigtige facts om din online markedsføring.

Hvad skal jeg måle på?

I sidste indlæg, fortalte jeg om hvorfor du skal måle og med hvilket værktøj du kan gøre det.

Husker du hvad jeg skrev? Godt – så læs videre.

Google Analytics har rigtig mange informationer om dine besøgende. Et lille udpluk af forskellige værdier du får:

  • Hvor mange der besøger fra København, Århus eller Odense
  • Hvilken skærmopløsning bruger de besøgene
  • Hvilket søgeord brugte folk i Google for at finde dit website
  • Hvor lang tid har de været på dine undersider
  • Hvor mange besøgende har kun set en enkelt side

Det er et overflødighedshorn af data du har, og det kan være utrolig svært at bevare overblikket og finde ind til det der egentlig er væsentligt.

Det er her du skal have opsat dine målepunkter.

Det er mere en strategisk tanke du skal starte med – faktisk en tanke du skulle have startet med allerede inden du designede dit website. Du skal stille dig selv et ganske simpelt spørgsmål:

Hvad vil du gerne have folk til at gøre på dit website ?

Hellere simple målepunkter, end ingen målepunkter

En webshop har et simpelt og åbenlyst målepunkt – få så mange til at klikke på ”Læg i kurven” knappen som muligt. Dernæst har den også et målepunkt i (et endnu vigtigere), om det ender med et køb.

Der imellem kan du så sætte en måling op, der kan se, hvornår folk falder fra i den proces. En lidt mere avanceret løsning, men kan være med til at give dig værdifuld data til at optimere dit website. Men så kommer vi over i konverteringsoptimering – lige nu holder vi os til webanalyse.

Alle hjemmesider sælger noget. Selv nonprofit organisationer, de sælger at få folk til at have det godt med sig selv. Det de ønsker sig, er henvendelser, enten via mail, kontaktformular eller opkald. Det er også målepunkter – meget vigtige målepunkter.

Du kender bedst dine egne målepunkter

Find 3 ting du ser som det vigtigste at dine besøgende foretager sig på dit website. De fleste gange er det ret åbenlyst. En webshop ønsker at folk de foretager en handel. Et webbureau ønsker at de besøgende tager kontakt. En velgørenhedsorganisation ønsker at folk donerer penge eller bliver frivillig. En avis ønsker så mange sidevisninger som muligt.

Det er vigtigt du finder dine mål – for det er de mål du skal optimere imod. Vælger du at købe bannerannoncering, Google Adwords annoncer, plads i nyhedsbreve eller andre former for online markedsføring, skal du hele tiden analysere, om de besøgende du køber, også kommer forbi dine målepunkter – ellers er det jo udgifter lige ned i toilettet.

Har du brug for hjælp til en strategi ?

Online strategi er noget af det vi arbejder rigtig meget med i ClickStarter. Vi kan hjælpe med at planlægge et redesign i forhold til at skabe flere henvendelser eller salg.

Vi kan også være med til at finde de rigtige målepunkter for dig, og analysere din eksisterende besøgsdata, hvis du allerede har Google Analytics installeret.

Ta’ fat i mig på 53 72 90 80, så lægger vi en online strategi sammen.

Filed Under: Webanalyse Tagged With: google analytics, målepunkter

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Next Page »

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in