Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

14. august 2013 by Brian Brandt Leave a Comment

Fungerer din bannerannoncering – webanalyse kan give dig svaret

En virksomhed kastede 80.000 kroner efter bannerannoncering – de troede det var en kæmpe succes. Det var det ikke!

Tjek om din markedsføring virker

Den anden dag var jeg ude og snakke med en større virksomhed om deres online markedsføring, og de fortalte, at de havde købt for 80.000 kroners bannerannoncering. En investering der virkelig havde sat skub i deres forretning – mente de selv. De snakkede om, at deres omsætning, mens de havde kørt bannerannonceringen var tredoblet.

Et eller andet i mig, gjorde at jeg ikke helt troede på dem – for det var et ret bredt medie de annoncerede på, og deres produkt var egentlig ret nicheorienteret.

Jeg fik lov til at hoppe ind i deres Google Analytics og kigge på deres data – og mens jeg var ude ved dem, satte jeg en tilpasset rapportering op (et trick du kan lære på ClickSkolen) og pillede deres trafikkilder fra hinanden. Det viste sig, at den forøgede omsætning ikke havde nogen direkte relevans med deres bannerannoncering.

Omtale på nettet bedre end annoncering

De var blevet anmeldt på en velbesøgt blog, hvor de var omtalt meget positivt. Vi kunne spore det meste af deres forøgede omsætning direkte tilbage til den blog – og kunne se, at godt nok havde de da fået en del besøgende fra deres bannerannoncering, men den havde ikke konverteret særlig meget.

De 80.000 kroner de havde brugt på bannerannoncering, havde givet dem en omsætning på cirka 30.000 kroner. Det er jo ikke verdens sjoveste afkast. Bemærk, at jeg skriver omsætning – fra det skal stadig trækkes deres omkostninger til løn, vareforbrug og administration.

Webanalyse går ud på at få klare fakta

Jeg er ikke ude på at skræmme dig fra at bruge bannerannoncering – det kan stadig virke effektivt, hvis brugt korrekt. Jeg er ude på at få dig til at forstå, hvor vigtigt det er at analysere sine data.

Ovenstående virksomhed havde nok købt for 80.000 kroner mere, hvis jeg ikke havde vist dem hvor de skulle kigge i Google Analytics. De havde kun set på ren omsætning – ikke hvor omsætningen rent faktisk kom fra.

De rigtige analyseværktøjer

Google stiller et ganske fornuftigt analyseværktøj til rådighed – de kalder det Google Analytics.

Find det her – http://google.dk/analytics

Det er ikke særlig kompliceret at implementere. Du opretter en gratis konto hos Google Analytics og får derefter en stump kode, som du skal indsætte på samtlige sider på dit website. Den kode har de fleste website systemer (CMS) en rubrik til – så det er bare kopier/indsæt der skal til.

Vil du gerne selv implementere det, men kan ikke lige helt gennemskue hvordan, så kan du finde hjælp på ClickSkolen, hvor der er en video, der viser præcist hvordan du gør.

Læs mere om ClickSkolen her

Filed Under: Webanalyse Tagged With: annoncering, bannerannoncering, google analytics

2. juni 2012 by Brian Brandt 3 Comments

Sig hej til Google Analytics Eksperimenter

Sig hej til Google Analytics Eksperimenter

Google har valgt at lukke deres værktøj til splittest og multivariant test – Google Website Optimizer, til fordel for Google Analytics Eksperimenter. Det sker d. 1. august 2012. Heldigvis er det kun for at gøre tjeneste endnu bedre – da de har valgt at integrere den 100% ind i Google Analytics. Et meget fornuftigt træk, da det nu er meget nemmere at koble test-data sammen med besøgs-data.

Google Analytics – Eksperimenter

Google har valgt at kalde det “Eksperimenter” på dansk. På engelsk “Experiments”. Du finder dens administration inde i Google Analytics kontrolpanelet under “Indhold -> Eksperimenter”.

Eksperimenter i Google Analytics
Eksperimenter i Google Analytics

Hvis du kender Google Website Optimizer, så kan du også se, at interfacet har fået lidt et løft i det grafiske – men jeg synes også brugervenligheden er steget en del. Google Website Optimizer har været en smule teknisk og nørdet (ikke fordi det var særlig besværligt – men det var ikke helt så brugervenligt).

Eksperimenter kobles sammen med Mål

En af de features der virker smart, er den direkte kobling mellem dine eksisterende (eller nyoprettede) mål i Google Analytics.

Mål kobles med Eksperimenter
Mål kobles med Eksperimenter

Det giver dig et nyt sæt data, som du kan optimere og analysere dine tests ud fra. Du kan for eksempel gå ind og kigge på hvilken kilde der har sendt den bedste trafik i forhold dine eksperimenter. Det kunne jo være at folk fra Amino udfører flere mål med Eksperiment A, mens besøgende fra Google udfører flere mål med Eksperiment B.

Tilføjelse af eksperimentkoden

Du skal desværre stadig indsætte en stump javascript kode i dine filer for at det kan lade sig gøre at lave eksperimenter. Jeg synes ellers det kunne have været cool, hvis det havde kunnet undgåes. De smarte Google udviklere burde da kunne komme op med et system, hvor det ville være nok bare at have Google Analytics UA koden implementeret. Det kan være det kommer en dag.

Du kommer dog i første omgang ikke ud over, at du lige skal tilføje en stump script kode i <head> tag’et. Det er dog bare en copy / paste – så det overkommer du selvfølgelig nok. Jeg tænker bare på de mange CMS, hvor det rent faktisk ikke er muligt – eller at du skal til at have fat i din udvikler – og så er det allerede en begrænsning for mange.

Google Eksperimenter er en kærkommen udvikling, og jeg glæder mig til at sætte de første par splittest op, og analysere på de tal.

Kommer du til at bruge Google Analytics Eksperimenter ?

Filed Under: E-handel, Konverteringsoptimering, Webanalyse Tagged With: eksperimenter, google analytics, google analytics eksperimenter, google eksperimenter, google website optimizer

2. marts 2012 by Brian Brandt 1 Comment

Fredagslinks – Uge 9

Denne uges link har et par fantastiske online marketing nyheder med sig, der er nemlig kommet en online marketing konference mere – denne gang i København. Ud over det, får du lige et link til en Google Analytics artikel, der nærmest er en bog i sig selv.

MarketingCamp 2012

I næste måned, d. 19. april løber Marketing Camp 2012 af stablen i København. Det bliver første gang de skal holde det, og jeg ser meget frem til en hel dag med så mange spændende foredragsholdere. Hvis du vil spare 1.000 kroner på billetten, så kig lige på mit næste fredagslink.

Hecata

Jeg ved stadig ikke hvad Hecata kommer til at indebære – noget med forskellige grene af online marketing – jeg kan bare se, at det er nogle stærke kræfter der ligger bag – så artiklerne kommer til at have pondus. Tilmelder du dig Hecata, sparer du hele 1.000 kroner på Marketing Camp 2012 – så det er jo værd at tage med.

8 Google Analytics tips fra Avinash

Nogle gange kan det være helt unødvendigt at købe Avinash’ bøger, når han laver denne type indlæg. Det er et mega langt indlæg, men fyldt med et utal af guldkorn, hvis du ofte arbejder i Google Analytics.

Filed Under: Fredagslinks, Online Strategi, Webanalyse Tagged With: google analytics, hecata, marketing camp, marketing camp 2012

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Next Page »

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in