Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

Artikler om online strategi

Det at strikke en online strategi sammen kan være uoverskueligt. Der er så mange muligheder på internettet, at det kan være svært at fokusere og måske vælger du det forkerte at bruge din energi på.

Jeg har skrevet en bog der tager dig en tur op i helikopteren og præsenterer dig for de muligheder du har.
Bogen er 100% gratis og kan hentes her - Online Markedsføring.

Her er en række artikler der har forskellige indgangsvinkler til online strategier.

28. juni 2019 by Brian Brandt 12 Comments

Ny tilværelse som lønslave

Det er rigtigt. Jeg er ikke længere selvstændig.

En meget stor beslutning fra min side, som var svær at træffe, men egentlig skete inden for relativt kort tid.

Kort fortalt

(hvis du har travlt og ikke vil læse hele indlægget)

Jeg har solgt min andel i ClickStarter per 1. februar 2019 og er trådt ud af virksomheden.

Jeg er blevet ansat som ehandelschef hos BTX Group (du kender det måske bedst som Brandtex), hvor jeg skal lancere deres nye webshop. Denne artikel skulle jo nok have været skrevet i februar – for nu har vi fået den lanceret.

Den hedder Like ANNA.

Jeg har altså intet med ClickStarter at gøre længere. Mit lille hjertebarn igennem de sidste 8 år.

Den lange historie

(uddybelse på hvorfor jeg ikke længere er selvstændig)

ClickStarter er ikke lukket. Det var en meget rentabel virksomhed, med et meget fornuftigt overskud og rigtig glade kunder. Så udefra set, kan jeg godt forstå det virker tåbeligt at hoppe fra det.

Trine Ørskov har overtaget min post som direktør, og det er stærke kræfter at få ind – så ClickStarter skal nok køre sundt videre i samarbejde med Ørskov Gruppen, som er anstændige mennesker med en sans for service der passede perfekt med mig.

Det er svært at sige præcis hvad det var, som gjorde at jeg ville sælge.

Men mit hoved havde brug for ro.

Og jeg havde lyst til at prøve noget nyt.

Ro i den forstand, at jeg gerne ville prøve at fokusere på 1 projekt i længere tid. I ClickStarter har jeg haft kunder, som var med helt fra starten for 8 år siden – så det var jo også at fokusere på 1 projekt i lang tid. Men det var kun nogle af aspekterne, fx SEO og Google Ads.

Jeg var ikke med i opbygningen af shoppen, tage beslutninger om sortimentet eller deres kundeservice. Det kunne jeg kun give rådgivning omkring. Men ikke selve beslutningen. Og ofte så jeg, at kunden gjorde præcist det modsatte af hvad jeg havde rådgivet dem til.

Alle de utallige SEO rapporter som jeg har afleveret, for kun at se 5% af den løst. Det er jo selvfølgelig op til kunden selv – men det gjorde altid ondt, for de kunne komme så meget videre.

Like ANNA var helt fra begyndelsen

Det var ikke fordi jeg opsøgte at komme væk fra ClickStarter. Det havde dog lagt i baghovedet og rumsteret lidt. Men jeg blev kontaktet af en headhunter, som var på jagt efter en der kunne starte en ny webshop.

Jeg er blevet kontaktet af en del headhuntere igennem de sidste mange år, men de er alle blevet blankt afvist. Men denne gang lød projektet mere spændende.

BTX Group er en stor spiller på markedet for dametøj – er du kvinde over 40 år, kender du helt sikkert mærket Brandtex. De havde ingen webshop endnu. De havde en retail kæde med butikker fordelt over hele landet.

Det betød altså, at jeg kunne få lov til at træffe beslutninger om system og design, og stå for hele deres online marketing – samtidig med at jeg kunne arbejde med omnichannel marketing. Noget jeg finder mega spændende.

Derfor indvilligede jeg i at mødes med ledelsen i BTX Group og høre om deres planer. De var ambitiøse og der fulgte et godt budget med.

Og efter et par dages urolig søvn, og et par lange samtaler med damen derhjemme, sagde jeg ja tak til deres tilbud og solgte mine andele til Ørskov Gruppen.

Vi lancerede Like ANNA shoppen officielt den 8. april, og april måned boomede med ordrer – så noget har jeg gjort rigtigt :-). Troede der ville komme et fald i maj / juni måned, men grafen peger kun opad.

Var det den rigtige beslutning

Nu har jeg været i gang over 6 måneder – og har ikke fortrudt mit valg. Jeg har mistet en del frihed i at skulle møde fra 8 til 16 hver dag – men til gengæld er det lidt nemmere at lade hjernen slappe af, når jeg så endelig er hjemme. Og når jeg har en fridag, så har jeg rent faktisk en fridag og bliver ikke ringet op af ting jeg skal tage stilling til.

Like ANNA er også et super spændende projekt at være med til. Jeg lærer utrolig meget om kulturen i en stor virksomhed og får lov til at følge en lang række projekter til dørs. Det føles godt at have en finger med i de fleste beslutninger og kan se, at det rykker.

Og når jeg så længes lidt tilbage efter at være selvstændig, så har jeg jo stadig hustruens webshop Sovedyret og Designdyret at lege med om aftenen og i weekender.

For jeg vil da lyve, hvis jeg ikke savner en gang imellem, at være herre i eget hus – specielt når jeg kommer på konferencerne og møder jer andre selvstændige. Men Like ANNA projektet føles som et iværksætterprojekt for mig – så det er ikke så stort savn.

Hvis du har læst med helt her til slutningen, så tak for din interesse – og jeg håber vi mødes en gang i fremtiden.

Filed Under: Online Strategi

22. oktober 2018 by Brian Brandt Leave a Comment

5 værktøjer jeg bruger i min online marketing

5 værktøjer jeg bruger i min online marketing

Få 5 af de værktøjer jeg bruger rigtig meget i min hverdag, når jeg roder med søgemaskineoptimering, Adwords og ehandel. Og det er kun begyndelsen.

De 5 værktøjer er en gammel tradition

Det er faktisk en gammel tradition, at jeg omkring nytåret laver et billede af alle de værktøjer jeg har brugt igennem årene. Den tradition døde lidt efter, som hos så mange andre, at min blog blev mindre aktiv.

Men nu er jeg gået i gang med at samle dem alle.

Og du kan lige få en forsmag på 5 af dem indtil videre her.

LiveChat

Jeg har skrevet om den i et tidligere nyhedsbrev. Det er en chat funktion til din hjemmeside. Det er klart det bedste system jeg har testet – og jeg har efterhånden været igennem mange.

Det koster prismæssigt nogenlunde det samme som de andre. Der findes gratis værktøjer, men de gratis versioner synes jeg har for lidt funktionalitet og er ikke stabile nok.

LiveChat leverer varen. Se den evt in action på Sovedyret, Designdyret og Chekos.

Du kan jo prøve en 30 dages periode her

 

Google

Okay, måske en kedelig en af nævne. Men jeg søger ufattelig meget på Google. Enten efter information om nye emner, konkurrenter, kunders sider, insights, trends og billeder.

Du kan lære meget om din hjemmeside eller dine konkurrenters hjemmesider i Google. Bliv en ninja i Googles søgefunktioner – det kan give uvurderlig viden.

Se Google forklare de mange søgemuligheder

 

Accuranker

Søgemaskineoptimering er stadig et spørgsmål om at kende de rette søgeord og søgeordsgrupper. Derfor er det også vigtigt at vide hvor du er placeret i Google på udvalgte søgninger. Også for at kunne se fremskridt.

Dertil bruger jeg selv Accuranker til at holde øje med mange søgeord.

Jeg kan hurtigt finde søgeord som dropper vildt, som ofte skyldes fejl på hjemmesiden – eller se om mit arbejde med linkbuilding eller onsite optimering har båret frugt.

Det gode ved Accuranker er, at de tjekker dit søgeord automatisk hver eneste dag, så du får en værdifuld statistik over dine placeringer.

Prøv gratis i 14 dage og bliv klogere på dine placeringer

 

Adwords Wrapper

En god Adwords kampagne er godt struktureret i flere kampagner og mange annoncegrupper og gør brug af forskellige søgeordstyper.

Et af de værktøjer jeg har brugt mest i forhold til Adwords søgeordstyper er Mikes Marketing Adwords Wrapper.

Den er super simpel, men meget effektiv til hurtigt at lave eksakte, broad match og sætningssøgeord.

Typisk har jeg et excel ark åben, hvor jeg har alle de generelle termer stående i 1 kolonne. Fx billig, billigste, tilbud, outlet, lagersalg.

I næste kolonne skriver jeg så mit søgeord, fx herretøj – og kopierer den så hele vejen ned forbi de andre.

Derefter kopierer jeg alle rækkerne og ind i Adwords Wrapper.

Bum. Nu har jeg x3 søgeord, som jeg så kan smide ind i min Adwords konto. Simpelt – men hurtigt.

Prøv selv Adwords Wrapper

 

ahrefs – tjek backlinks

Jeg bruger ahrefs til at kigge på min hjemmesides backlink-profil – og ikke mindst mine konkurrenters. Det afslører ofte en masse hjemmesider som jeg ikke tidligere kendte til.

Hvis min konkurrent har fået et link der – ja, så vil jeg formentlig også gerne have det. Når jeg er færdig med 1 konkurrent, så tager jeg bare den næste.

Der er mange andre ting ahrefs kan og det bliver hele tiden bedre.

Det er et værktøjer der koster 99$ per måned – men for mig er det alle pengene værd.

Du kan jo prøve 14 dage gratis af ahrefs

Det var nogle af de værktøjer jeg bruger i min dagligdag. Håber du kan bruge nogle af dem til din online marketing.

Filed Under: Online Strategi

15. november 2017 by Brian Brandt 2 Comments

Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Den sidste måneds tid har jeg splittestet Viabill på en webshop. Det er jeg glad for jeg gjorde – for resultatet er virkelig vigtigt at forholde sig til. Se mere herunder:

Spændende læsning om ehandel: 
Jeg har været med i NETS ekspertpanel i deres guide
“10 trin til hvordan du starter en webshop”.
Går du med de overvejelser, så tag et kig på det.
Start en webshop guide fra NETS

Viabill smadrer min konverteringsrate

Opsummeret, så viste min splittest, at Viabill ikke skal vises på produktsiden.

Hvad er Viabill

Kort forklaret, så er det den besøgendes mulighed for at få kredit op til 2.000 kroner – rentefrit. Det er jo et godt tilbud, som rigtig mange benytter.

Køber de for mere end 2.000 kr, så tilbyder Viabill et lån med renter – på mere eller mindre samme måde som de andre kviklån.

Min tese

Folk bliver forarget over Viabill, som de betegner som et kviklån. Det kan være med til at fornærme nogle, der ikke synes man skal tilbyde den slags.

Og at det muligvis forvirrer for meget, at man kan afbetale et køb på 500 kroner med 5 kroner i måneden.

Derfor satte jeg mig for at splitteste det at vise Viabill på produktsiden lige under prisen og ikke vise det.

Det øverste billede du ser, er et screenshot fra Google Optimize, som jeg brugte til at lave splittesten.

Google var ikke i tvivl. Med 100% sikkerhed vinder versionen UDEN Viabill på.

Herunder kan du se konverteringsraten for de 2 versioner:

 

Som du kan se, så er det lidt skræmmende.

46% forbedring på konverteringsraten.

Det betyder altså, at hvis MED Viabill giver 100 ordrer, så giver det 146 ordrer på samme antal besøgende UDEN Viabill.

Vi har nu pillet Viabill af shoppens produktsider – men tilbyder stadig Viabill i checkout.

Har du Viabill på? 

Måske du skulle overveje at lave samme splittest – for hvem ved om din målgruppe har ligeså stort problem med Viabill, som denne webshops.

Jeg kan godt hjælpe dig med at sætte din splittest op i Google Optimize (et gratis værktøj Google stiller til rådighed).

Kontat mig, hvis vi skal forbedre din konverteringsrate via splittest – den bedste måde at blive klogere på dine besøgende.

 

PS. Nu linkede jeg til NETS’ 10 trins guide – men vil du have en guide til start af webshop, som giver hår på brystet, så læs min Mega Guide til start af Ehandel. 😉

Filed Under: Konverteringsoptimering, Online Strategi

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 36
  • Next Page »

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in