Har du også siddet i en chat, med et obskurt profilnavn og chattet løs med venner, potentielle kærester og fundet nye bekendtskaber?
Det var populært. Og det kan du udnytte på din hjemmeside.
Chat funktion på din hjemmeside
Folk har ikke glemt hvad en chat det er. De har stadig lysten til at chatte.
(Hvis du vil se mit gamle chatternavn, så kommer det i slutningen :-))
Det er en chatboks på Sovedyret. Nu skal du ikke forsøge at date-chatte Camilla (min hustru), men hun svarer dig gerne på spørgsmål om produkterne :-).
(sjov side-historie omkring det – spring kursivteksten over, hvis du) ikke vil høre den)
Vi sendte en gang en lille pakke til “Spørg Casper”‘s Youtube kanal. Casper nærmest er ved at blive kvalt. Der havde vi lige lanceret en chat funktion på Sovedyret. Og jeg havde ikke lige fortalt Camilla, at videoen var blevet udgivet.
Casper har et lidt andet publikum, som stadig tænker på chat som et anomymt chat forum – og det kunne Camilla pludselig mærke på chatten. Hun begyndt at få spørgsmål om hvad for noget tøj hun havde på, hvad Sovedyret var og andre hvad vi nok vil betegne som “barnlige” forespørgsler :-).
Der havde vi nær fjernet chat funktionen igen – men heldigvis gjorde vi det ikke. Læs med hvorfor det var en god ide.
Chat booster konverteringsraten
Først og fremmest – de personer der bruger chatten (under normale omstændigheder) – de er ret langt i købsprocessen, og mangler ofte bare et lille svar.
Det mest stillede spørgsmål er, om varen kan komme inden weekenden. Ofte stillet tirsdag eller onsdag. Det er hurtigt at svare “ja” til, og så går kunden igennem.
Andre typer spørgsmål er produkt-relaterede spørgsmål. De kan som regel læse informationen på siden, men de vil lige være sikker.
Fordelt hen over et år, så ser konverteringsraten ud for dem der bruger chatten sådan:
Yep. 16,88%.
Jeg kan godt afsløre, at det ikke er vores normale konverteringsrate. Den ligger nok nærmere mellem 2 – 3%, alt afhængig af periode og trafikkilde.
Der er cirka 3% af alle besøgende der bruger chatten (i mit tilfælde).
Det tal kan du arbejde med at forøge. For som du kan se på konverteringsraten – jo flere der kommer igennem chatten, jo flere ordrer bliver der lagt.
Men det kræver det rette Chat program.
Tidligere bruger jeg Olark. Det var godt for 3 år siden. Det er som sådan stadig godt. Det har bare ikke udviklet sig. Det mangler funktioner.
Derfor søgte jeg for nogle måneder siden efter et nyt og fandt LiveChat.
Flere af mine kunder bruger det. Med stor fornøjelse.
Og det er fordi det har alt hvad du skal bruge, for at køre en professionel chat.
Og det ser hamrende godt ud. (eller kan styles efter dit eget ønske).
De rette chat funktioner (og 1 virkelig nifty)
Nogle af de funktioner jeg faldt for hos LiveChat
- Billede af supporteren
- Historik på hvad kunden har besøgt af sider
- Om det er en tilbagevendende
- Virkelig flot og nutidigt design på chatboksen
- En virkelig nifty (og lidt spooky) funktion er, at du kan se hvad folk er i gang med at skrive, INDEN de trykker send. Det er nogle gange som at se hvad folk tænker.
Tal lige om at have røntgenbriller på 🙂
De har også rigtig mange gode funktioner, hvis I er flere der skal yde support via chatten. Det ved jeg en af mine store kunder er rigtig glad for. De kan simpelthen sende chatten videre til rette person – og systemet kan gøre det automatisk.
Der er automatiseringsprocesser, spandevis af rapportering og helt vildt meget andet.
Samtidig med at det er billigt at bruge.
16$ for 1 bruger.
LiveChat er det chatsystem jeg kommer til at anbefale de næste mange år.
Du kommer ikke til at mangle noget der.
Men prøv selv en 30 dages gratis periode
Det er nemt at installere. Bare indsæt (copy/paste) en javascript kode og du er i gang.