Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

Artikler om ehandel og webshops

Jeg har skrevet en monster ehandelsguide på over 15.000 ord. Det er en guide til hvordan du starter en webshop og driver ehandel.

Den kan du finde her - Den ultimative Ehandelsguide

Herunder finder du alle mine artikler der har fokus på ehandel og optimering af webshops.

15. juni 2011 by Brian Brandt 4 Comments

Flere besøgende er aldrig målet med Google Adwords

Det kan aldrig, og jeg vil lægge vægt på det, aldrig være et mål at få flere besøgende, når du bruger Google Adwords.

Jeg har set flere gange, hvor marketingsmanden i en større virksomhed, sætter en Google Adwords kampagne op, og efter et par uger går til chefen og fortæller stolt, at besøgstallet til hjemmesiden er steget.

Chefen som måske ikke ved ret meget om online markedsføring klapper også i sine små hænder og er stolt af sin marketingsmand. Så kan de gå der uge efter uge og være selvtilfredse, uden overhovedet at vide om de rent faktisk får noget ud af deres markedsføringsbudget.

Modeller – hvad tænker du ?

Jeg hjalp på et tidspunkt en ingeniørvirksomhed med deres Google Adwords. De fungerer som konsulenter, samtidig med at de laver rapid prototyping, som går ud på at lave plastmodeller i forskellige størrelsesforhold. Sælgeren fra virksomheden var stolt af, at han havde sat en Google Adwords kampagne op, og det havde givet en masse besøgende, ja, de brugte jo deres budget hver eneste dag, så godt måtte det jo være.

Da jeg gik ind og kiggede på søgeordene, fandt jeg hurtigt en bekymrende detalje. Sælgeren havde valgt at indsætte søgeordet “modeller”. Søgeordet er selvfølgelig relateret til deres forretning, men gad vide hvad størstedelen har ledt efter, da de har søgt på ordet “modeller”. Ligeledes var det endda sat ind som en “bred søgning”. Alene det ene søgeord stod for 95% af alle kliks.

Opsæt minimum 1 mål inden Adwords kampagnen startes

Det er pinedød nødvendigt at have et mål opsat inden du starter – da du ellers ikke kan se om dine penge er givet godt ud. Det er ikke kun Google Adwords det er nødvendigt ved, det er ligeså meget alle de andre tiltag du laver på internettet. Hvis du ikke kan måle det, hvordan skal du så kunne analyse og forbedre det.

Mål du kan opsætte kan være:

  • Udfyldt kontaktformular
  • Salg af et produkt
  • Tilmelding til et kursus
  • Visning af et online katalog
  • Tilmelding til et nyhedsbrev
  • Opkald til et “unikt” telefonnummer

Kan du ligeledes sætte en pris på hvad det er værd for dig at der bliver opnået et mål, kan du helt enkelt regne dig frem til om de penge du bruger på Google Adwords nu også kan betale sig.

Filed Under: E-handel, Online Strategi, Webanalyse Tagged With: adwords kampagne, google adwords, mål, opsæt mål

22. maj 2011 by Brian Brandt 7 Comments

Sådan starter du en webshop

Lad mig først slå det fast – at starte en webshop kræver stor forberedelse og at holde den kørende, hårdt arbejde.

Går man helhjertet ind i at starte sin webshop og laver  sit forarbejde grundigt, er der stadig masser af muligheder for at få en succesfuld webshop – ja for mange vil det at starte en internet forretning være den eneste mulighed.

Bevæger man sig lidt rundt på internettet, og kigger lidt på eventuelle konkurrenter, vil man ofte opdage et stort væld af forskellige webshops. Det afskrækker ofte mange, specielt hvis man ser på børnetøjsbranchen, så kommer der nærmest en ny webshop til hver dag. Hvad de fleste ikke ser, er at der for tiden også lukker en webshop ret ofte – og det er nødvendigvis ikke kun på grund af at udbuddet er for stort. Det er mere end ofte fordi webshoppen ikke har viden nok om at drive en webshop og ikke yder det stykke arbejde der skal til.

Investerer du tiden til at sætte dig ind i hvordan man driver en internet forretning, og indser at det kræver hjælp udefra, så kan man nemt ligge sig i spidsen og tage store markedsandele fra de eksisterende – det er noget jeg har set adskillige gange, også i børnetøjsbranchen.

Hvordan kommer jeg så i gang på den rigtige måde

Der er rigtig mange ting man skal vide noget om, når man starter en webshop. Du skal kende til, eller have hjælp til de traditionelle ting som indkøb, logistik, administration og regnskab. Specielt i tøjbranchen er det vigtigt at være en dygtig indkøber – en af de største børnetøjs webshop gik konkurs fordi de lavede forkerte indkøb.

Overvej at bruge et lagerhotel til at håndtere alt hvad der hedder logistik, pakning, forsendelse, håndtering af reklamationer og den slags. Det er irriterende slavearbejde, som du ligeså godt kan outsource med det samme, så du kan koncentrere dig om dine kunder, produkter og markedsføring. Du får nok at se til ud over at pakke varer. Den dag du så har fået en vis størrelse i omsætning, kan du ansætte et par studerende til at komme og håndtere den slags for dig – men i mange tilfælde er et godt samarbejde med et lagerhotel faktisk langt det bedste.

Det vigtigste valg – en webshop platform

Det sværeste valg du skal tage, er hvilken webshop platform du skal bruge. Der findes tre forskellige måder at oprette en webshop på.

1)     Programmering fra bunden

du kan vælge at hyre et programmeringsfirma og bygge den fra bunden. Det er ofte noget der hurtigt kan koste 300 – 500.000 kroner. Selvom du laver en investering af den kaliber, er det ikke 100% sikkert at du får et godt resultat – oftere er det faktisk lige modsat. For at du kan bygge din egen webshop kræver det stor erfaring med hvad der virker, og hvad der ikke virker. Jeg anbefaler ikke du vælger dette med mindre du enten selv har minimum 5 års erfaring eller mere med at drive en webshop.

2)     Open source løsningen

Open source betyder at det er gratis tilgængeligt software – en masse programmører verden over hjælper alle til med at vedligeholde softwaren. Du kan hente det gratis fra internettet og installere på en server. Med open source kan du faktisk starte en webshop uden omkostninger – hvis du kan programmere. Kan du ikke programmere, skal du ud og have fat i en der kan, og det kan hurtigt koste mange tusinde.

3)     Standard hostede webshops

Der findes en masse virksomheder i Danmark, der har programmeret et webshop system fra bunden, og så gjort det tilgængeligt for et månedligt beløb. Her kan man så ofte købe en masse ekstra moduler, så du kan få en webshop med de funktioner du har behov for.

Jeg anbefaler, at hvis det er første gang du skal starte en webshop, at du starter med løsning 3, en standard hosted webshop. Der får du alle de basale ting du har behov for, og selvom løsningen måske koster 700 – 900 kroner i måneden, når du har fået alle nødvendige moduler med, så er det stadig godt givet ud. Hvis du så en dag vokser ud af denne, kan du enten programmere en fra bunden, eller installere en mere fleksibel open source løsning.

Hvad skal jeg vide noget om

Når du har de traditionelle ting på plads, så begynder din færden ud på internettet. Her skal du vide ting som søgemaskineoptimering, konverteringsoptimering, webanalytics, Google Adwords, bannerannoncering, affiliate marketing, email marketing og sociale medier.

Du behøver ikke være en ekspert på alle områder, men du skal have en basal viden om hvad det er. For hvis du ikke ved hvad de forskellige ting er, så bliver du først og fremmest overhalet af dine konkurrenter, men du ved heller ikke hvad du har brug for eksperter til.

Søgemaskineoptimering hjælper dig til at få besøgende ind i din webshop fra søgemaskinerne. Det vil sige hvis du søgemaskineoptimerer din webshop og produkttekster, så kan du komme til at rangere højest i Google, hvilket giver mange besøgende.

Konverteringsoptimering hjælper dig til at gøre din webshop bedre, så flere personer køber noget i din webshop. For en ting er at få besøgende, men en anden ting er at få dem til at købe noget.

Webanalytics hjælper dig til at se statistik på din webshop. Hvis du ikke ved hvor mange besøgende og hvad de besøgende laver, kan du ikke optimere din webshop, og uden det, har du ingen anelse om hvordan det går.

Dertil kommer så at du skal vide hvordan du markedsfører din webshop. Det bedste og hurtigste værktøj er Google Adwords, hvor du kan købe dig til placeringer i søgemaskinen Google. Du kan for ned til 40 øre købe dig til en besøgende på ord du vælger. Sælger du fx Diesel bukser, kan du lave en annonce hos Google Adwords og så kan du købe ordet ”Køb Diesel bukser”. Hvis folk så søger i Google på ordet ”Køb Diesel bukser”, så vil din annonce dukke op. Du betaler først Google de 40 øre i det øjeblik nogen klikker på din annonce.

Skal jeg være på de sociale medier

Måske. Det var jo ikke til meget hjælp tænker du. Det er korrekt, der kan jeg næsten ikke sige noget klogt, da det afhænger meget af situationen. Mange webshopejere har forsøgt sig med Facebook og brugt en masse tid, uden at kunne registrere et eneste salg. Hvorimod andre har kæmpe succes med at få en masse ”fans” og gøre dem til loyale kunder.

Sociale medier kræver meget nærhed og kontakt til dine kunder. Det kræver at du viser dit eget ansigt frem og gør dig interessant. De der oplever størst succes er ofte dem der kan gøre deres Facebook side til noget man som kunde, bare ikke kan lade være med at besøge.

Konklusion – hvis muligt

Hvis man kan konkludere noget, så er det at du skal sætte dig ned og tænke tingene igennem inden du starter. Sørg for at du får fat i de rette folk til at hjælpe dig – der er masser af hajer derude som ikke ved hvad de laver. Tro ikke at du sparer penge ved at vælge naboens søn, der lige kan sætte en webshop op. I længden kommer det til at koste dig mange frustrationer og omkostninger ved at lægge det om i et andet system. Jeg får et utal af opkald fra folk der har fået brændt fingrene, enten er deres programmører pludselig begyndt at studere og ikke længere har tid, eller rejst til Thailand i 12 måneder.

Vælg en ordentlig webshop platform. Sørg for at tjekke deres referencer – tjek et par webshops der ligger på platformen. Virker det godt eller håbløst forældet. Kontakt en af de webshopejere og hør dem om deres erfaring med webshop platformen.

Det samme gør sig gældende når du hyrer marketingsfolk der skal hjælpe med Google Adwords kampagner, Facebook marketing, Søgemaskineoptimering – kontakt deres referencer. Der findes adskillige eksempler på folk der sætter referencer på deres hjemmeside, som ikke holder vand. Grib knoglen og ring til referencerne.

Men det bedste råd jeg kan give dig, er at du skal komme i sving. Start med en standard hosted webshop og prøv dig frem – det er den bedste måde at lære på.

Vil du undgå de værste faldgruber, så har jeg beskrevet hele processen igennem fra forretningsplan, valg af webshop platform, søgemaskineoptimering, webanalytics og marketing i min bog Webshop Hvordan. Når du har læst den, er du klædt på til at tage de rigtige valg.

Som en ekstra gratis bonus får du lov til at høre et af de interviews jeg har lavet, der handler om hvad man skal tænke over inden opstart. Det er et interview med en af Danmarks mest erfarne e-handelsfolk, Martin Thorborg, der står bag Jubii, Amino og Spamfigher.

Lyt til det her – Martin Thorborgs snak om generel e-handel

Læs mere om Webshop Hvordan her

Filed Under: E-handel Tagged With: ehandel, konverteringsoptimering, søgemaskineoptimering, start webshop, webanalytics, webshop, webshop platform

12. maj 2011 by Brian Brandt 13 Comments

10 ninjatricks til din webshop

10 ninjatricks til din webshop

[toc] Jeg vil her fortælle om 10 ninjatricks til at forbedre din webshop – om du kan få dem til at virke for din webshop, er helt op til din indre ninja.

1 – E-commerce tracking

Jeg ved ikke om det nødvendigvis er et ninjatrick, men det er en absolut nødvendighed for din webshop at have – kræver at du bruger Google Analytics.

Du får serveret konverteringsrater, omsætningstal og koblet sammen med Adwords info, så kan du se præcis om du har tjent penge på dine Adwords annoncer.

2 – Bliv lidt skizofren

Test alle relevante elementer du har i din webshop. Du kan bruge enten “Google Website Optimizer” (gratis værktøj), eller mere “Visual website optimizer” (betalt værktøj). Det kræver lige at du sætter lidt koder ind på din webshop, men giver mulighed for at splitteste. Det vil sige, du laver to forskellige versioner af et element og sætter dem op imod hinanden.

Ting du bør splitteste på:

  • Køb knapper (farver, former, størrelser, etc)
  • Gå til betaling knap
  • Produktbilleder (har du fx personer med, så test en mand imod en kvinde)
  • Priser (kan være lidt farlig)
  • Med og uden fragt
  • Tjek ud processen (fx om det skal være på 1 side eller i 3 – 4 trin)
  • Overskrifter
  • Brødtekster

Der er uanede muligheder for at teste – men husk kun at teste noget der er relevant, og som du mener kan have værdi for din webshop. Du bør altid have minimum 1 test kørende i din shop, ellers tager du ikke optimering af din webshop seriøst.

3 – Mailsamarbejde med relevant webshop

Find en anden webshop der har relaterede produkter, men som ikke direkte er en konkurrent. Vedkommende har formentlig en lang liste af kunders emails – lav et samarbejde om at du sender et godt tilbud på et af hans produkter til din email liste og han sender et godt tilbud ud på et af dine produkter – ren win/win for jer begge to.

4 – Skab et netværk af provisionssælgere

Dette kaldes affiliate marketing. Du kan via tjenester som PartnerAds og Tradedoubler få en masse hjemmeside-ejere til at markedsføre dine produkter, imod at de får lidt provision på et salg.

Tricket er at finde de bedste affiliates og så sørge for at de har alt det materiale de skal bruge, og muligheden for at tjene gode penge, samtidig med at du gør det.

Du skal ikke være bleg for at opsøge nogle af de hjemmesider du mener vil være perfekte til at markedsføre dine produkter. Sørg for at give folk en ordentlig provision – ellers forsvinder de ligeså hurtigt som de startede.

5 – Giv demovarer til ”prominente” bloggere

Danmark er stadig et forholdsvis lille land i forhold til blogs – og der er ikke deciderede ”super-bloggere” som du ikke er i stand til at komme i kontakt med. De fleste har stadig så ”begrænset” antal besøgende, at hvis de får tilsendt et produkt til at teste ud, så vil de som regel klappe i deres små hænder og straks lave et langt indlæg om dit produkt, hvordan det fungerede for dem og deres anmeldelse af det.

Udnyt det til at skabe en masse opmærksomhed omkring dine produkter, og få et indgående link til din webshop (ninja linkbuilding). Bloggen du sender til, skal selvfølgelig være relevant for dine produkter.

6 – Start en blog

Jeg er nok skadet fra mit virke som WordPress hjemmeside designer, men hvor har jeg bare gang på gang set webshops starte en blog, og skabe sig rigtig mange gode placeringer i Googles søgeresultater og dermed en masse besøgende.

Der skal ikke meget til for at oprette en simpel blog med WordPress, og ved at skrive en række relevante artikler om de produkter du sælger, kan du tiltrække de rigtige besøgende.

Ting du kan skrive om på din blog:

  • Hvordan man bruger dit produkt
  • Dit produkt brugt i forskellige sammenhænge
  • Efterspørg forslag til udvikling af dine produkter
  • Besvare ofte stillede spørgsmål – en erstatning for din FAQ (OSS)
  • Brancherelaterede nyheder
  • Kunders anmeldelser af dine produkter
  • Hvordan man løser diverse problemstillinger
  • Gode råd til emne-relaterede ting
  • 10 tips til bedre udnyttelse x
  • Inviter gæstebloggere til at skrive på din blog – fx kendte personer

7 – Læs Don’t Make Me Think

Vil du optimere din webshop, så køb denne bog på Amazon, eller lån den på biblioteket. Den tager et par afteners intensiv læsning, men det du får tilbage ved at investere den tid, kan du bruge resten af livet i din webshop.

Den skriver på den mest simple måde, hvordan du laver konverteringsoptimering – det vil sige, sørger for at folk har nemmere ved at bruge din webshop, og derved nemmere ved at lave et køb. Den er et MUST for alle webshop-ejere.

8 – Tjekud striptease

Fjern alt overflødigt fra din tjek ud proces. Gør den så simpel som mulig – men husk stadigvæk at have tillidsskabende elementer med. Tjek ud på en side, er nødvendigvis ikke kilde til højere konverteringsrate.

Prøv eventuelt at skab indtastning af personlige oplysninger på denne måde:

ninjatricks hos Faktorfobi
Screenshot fra Faktorfobis tjek ud proces

(tak til Vadskær for det fif)

9 – Facebook knapper

Facebook lancerede for noget tid siden en “Facebook – jeg synes godt om” knap. Den er super simpel at integrere i din webshop, og gør det muligt for folk der har en Facebook profil, meget nemt at dele dine produkter på deres Facebook profil.

Knappen fylder ikke ret meget, og kan lynhurtigt sprede kendskabet til dine produkter.

facebook like knap

10 – Nyhedsbrevlokker

Du har selvfølgelig et nyhedsbrev ikk ? You better have. Det er altid sjovt at have en masse folk på dit nyhedsbrev, da det er en fantastisk måde at sælge mere til allerede eksisterende kunder – noget som de fleste webshops glemmer.

Du har nok allerede en tilmeldingstjekboks folk kan klikke af når de er ved at betale, det har mange shopssystemer indbygget. Det er bare få mennesker der gider at tjekke den af – det kan du gøre lidt ved.

Prøv at tilbyd dine kunder at de får gratis fragt, imod at de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det er klart, sælger du paller med brænde, er det nok ikke den bedste forretning for dig.

Det skal nok få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Filed Under: E-handel Tagged With: blogging, ehandel, konverteringsoptimering, nyhedsbrev

  • « Previous Page
  • 1
  • …
  • 8
  • 9
  • 10

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in