Jeg vil i denne artikel overlade ordet til Michael Rude Cortzen, som har arbejdet med at annoncere på Instagram. Han har nogle gode råd, som du får i denne artikel. Ordet er Michaels.
Instagram, er et socialt netværk, hvor der primært deles billeder og socialiseres omkring disse billeder. Mediet blev lanceret i 2010, og har i dag en enorm brugertilslutning over hele verden. Det aktive brugertal ligger i 2015 på ca. 400 millioner brugere om måneden.
Kønsfordelingen af brugere på Instagram, er cirka 50% mænd og 50% kvinder. Dermed er begge køn godt repræsenteret på Instagram og der er altså potentiale for at ramme sit kønssegment på Instagram.
I forhold til aldersfordelingen, er Instagram ’’de unges medie’’, alt efter hvordan man definerer ung. Lige omkring 90% af brugertilslutningen, er under 35 år i 2015, hvoraf cirka 41% af disse er mellem 16-24 år. Eftersom Instagram er så populært et medie, vil brugerne med tiden også blive ældre, hvis de stadig anvender mediet til den tid.
Danske Reklamer på Instagram 2015
I starten af september 2015, annoncerede Instagram, at de nu vil åbne op for annoncering i Danmark. Dette omfatter bl.a. billedannoncer og lange videoannoncer på det sociale medie. Dette giver annoncørerne bedre mulighed for at få deres budskaber og produkter ud til forbrugerne.
Reklamer på Instagram, er ikke noget decideret nyt fænomen. Det bliver dog nu for alvor muligt for alle interesserede at annoncere effektivt på Instagram via det nye system, som stille og roligt bliver rullet ud.
Dette nye reklametiltag, kommer i starten til at omfatte 30 sekunder lange reklamespots, samt større integration mellem kampagner på Facebook og Instagram. Dermed bliver det lettere at styre, hvor de forskellige reklamer vises, således den rette målgruppe rammes præcist.
Noget andet smart ved de nye Instagram-annoncer, er at de i høj grad ligner almindelige indlæg. Den eneste difference, er at der på annoncen fremgår et lille ikon, hvor der står ’’sponseret’’. Dermed vil brugerne i højere grad vil give annoncerne opmærksomhed set i forhold til de klassiske banner-annoncer på nettet.
Herunder ses et billede af en Instagram-annonce:
Hvordan oprettes en annonce på Instagram?
Alle som vil, kan drive annoncer på Instagram. Det kræver i øjeblikket en Facebook-annoncekonto for at kunne oprette annoncer, som kan vises på Instagram. Om dette laves om senere, vides ikke på nuværende tidspunkt.
I udgangspunktet, kræver det heller ikke en Instagram-konto for at kunne drive annoncer på Instagram. Dog anbefales dette, da en Instagram-konto i sig selv, kan være et stærkt marketing-værktøj. En Instagram-konto muliggør blandt andet, at du som annoncør, kan interagere med brugerne. Dette eksempelvis ved at svare på eventuelle kommentarer, der kommer på annoncen.
Hvis du ikke har en Instagram-konto, er det heller ikke muligt at se de kommentarer du får på din annonce, hvilket kan være yderst relevant i forhold til, hvorvidt brugerne kan lide din annonce eller ej. Derfor anbefales en Instagram-konto i høj grad i samspil med Instagram-annoncer og din online markedsføringsstrategi.
Artiklen er skrevet af Michael Rude Cortzen fra www.ekspertvalg.dk