Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

Artikler om Google Adwords

Vil du gerne lære at bygge en Google Adwords konto fra bunden på den mest optimale måde - og lære at optimere dine kampagner. Så har jeg det perfekte kursus til dig.

Læs mere om kursus i Google Adwords

14. september 2016 by Brian Brandt Leave a Comment

Spar 10% på dit Adwords budget med dette trick

Spar 10% på dit Adwords budget med dette trick

Jeg vil i denne artikel lære dig et lille trick, som jeg ofte har brugt til at spare mine nye Adwords kunder for en 5 – 15% på klik-budgettet.

Optimer dine CPC priser i Adwords

Ovenstående billede er fra en af mine annoncegrupper i Adwords. God CTR :-).

Gns. position. Altid nummer 1.

Spildte penge at være nummer 1

Det er kun din forfængelighed der vinder noget på, at du ligger nummer 1 i Adwords resultater.

Det er ikke fornuften der vinder i hvert fald.

Hvis du har lyttet til nogle af de tidligere artikler, så ved du også at der er kommet et nyt Adwords annonceformat, som kan give dig en endnu bedre CTR.

Kombiner det, med at sænke din gennemsnitlige position, og så bibeholder du en god CTR og sænker din CPC.

Puha en masse forkortelser.

CTR = click through rate (hvor mange der klikker på din annonce i forhold til visning)

CPC = cost per click (hvad 1 besøgende koster i gennemsnit)

Læs lige det første igen nu.

I billedet over her, kan du se, at jeg betaler 1,92 kr per klik (CPC).

Den kan jeg sikkert sagtens sætte ned med 10%. Måske 20%.

Det vil betyde, at jeg i stedet for betaler måske 1,5 kr per klik.

Hen over en måneds tid, så får jeg måske 500 besøgende. Det er altså (500 klik x 0,4 kr) = 200 kroner sparet.

Det er altså kun 1 søgeord du har sparet det for. Tænk nu, hvis det var en 100 – 200 søgeord der kunne spares på.

Din CTR falder måske med et par procent. Men det er ret sikkert noget du mærker på bundlinjen. Og det giver en bedre ROI.

Automatisering vinder ALTID

Nu er du nok overbevist om, at det vil være rart at spare de penge.

Lad mig nu vise dig et super trick i Adwords, som kan automatisere den proces for dig.

Med fare for at miste nye kunder når jeg fortæller dette, så er her et billede af hvor du skal gå hen i Adwords:

  • Gå ind på fanebladet “Søgeord”.
  • Marker alle “søgeord”
  • Find dropdown boksen der hedder “Automatisering” (sidder til højre for den røde knap)
  • Vælg “Skift maks. CPC når…”
  • Lav nu indstillingerne som det følgende billede:

 

Automatisering i Adwords

Klik til sidst på “Gem”.

Det du nu har gjort, er at sætte Google Adwords til automatisk at nedsætte dine CPC priser, hvis du ligger højere end gennemsnitlig placering 2.

Er den for høj, så sænker den prisen med 10%.

Det gør den hver dag, med data fra forrige dag.

Altså fuld automatiseret besparelse på hele din konto.

Pretty awesome, right?

 

Filed Under: Google Adwords Tagged With: automatisering

17. august 2016 by Brian Brandt Leave a Comment

Det nye Adwords annonceformat – her er hvad du skal vide

Det nye Adwords annonceformat – her er hvad du skal vide

Google Adwords har for nyligt lanceret et nyt annonceformat, som giver væsentlig mere tekst i annoncen – faktisk over 50% mere.

Hvis du er en first mover på dette, så har du chancen for at blive vist med en annonce der er væsentlig større end dine konkurrenter. Det giver dig en bedre CTR (click through rate) og dermed flere besøgende.

En højere CTR giver også bedre kvalitetsresultater for dine søgeord, hvilket i sidste ende leder til billigere klikpriser.

Du vil altså gerne gøre brug af de nye annoncer.

Før og efter billeder af de nye Adwords annoncer

Her er det gamle format på annoncerne.

Gammel Adwords annonce

 

Det nye vil komme til at se sådan her ud. Bemærk at der er mere tekst med.

nye adwords annonce

Du har faktisk 2 overskrifter at gøre godt med, på hver 30 tegn.
Tidligere var der kun 1 overskrift på 25 tegn.
Nu har du 80 tegn at gøre godt med i beskrivelsen, hvor du tidligere kun havde 70 tegn. De 70 tegn var fordelt på 2 x 35 linjer, nu er de samlet i en linje.

Det er noget der kan mærkes og giver dig mulighed for at få endnu flere overbevisende detaljer med i din annonce.

Administrationen af annoncerne

Frem til d. 26. oktober kan du stadig bruge den gamle administration af annoncer (Google kalder den “standardtekstannoncer”). Fra den dato vil du ikke længere kunne lave standardtekstannoncer.

Dine gamle annoncer vil dog stadig virke efter den dato.

De nye “udvidet tekstannonce” har en administration der ser sådan her ud.

udvidet tekstannonce

Det der virker mest ekstra i udvidet tekstannonceformat er “Overskrift 2”.

Det er 30 tegn mere end tidligere. De 2 overskrifter (1 & 2) vil typisk komme til at stå på samme linje, adskilt med en bindestreng (-).

Derfor bør du ikke sætte et punktum til sidst. Det var det gamle trick i “standardtekstannoncerne”, for at få dem op på 1 linje. I de nye sker det helt automatisk.

Stien er også anderledes. Førhen kunne du lave en lang url, men nu bliver den splittet op i 2 sektioner. 15 tegn i hver boks, adskilt med en skråstreg.

Sørg for at få dine søgeord med der.

Gode råd til de nye annoncer i Adwords

  • Få flere af dine salgsargumenter med i annoncen – det nye format kan typisk give dig mindst 1 argument hvorfor de skal klikke mere.
  • Nu skulle det være muligt at få flere “call to actions” med, som fx køb, bestil, se mere her, tilmeld dig, læs videre, etc
  • Prøv at gentænke din annonce, fremfor bare at bruge den samme. Med den ekstra tekst (faktisk 45 karakterer i alt), behøver du ikke længere bruge så mange krumspring for at få hele budskabet med.
  • Prøv at starte med at splitteste det nye annonceformat mod det gamle. Udvælg et par af de annoncegrupper som har mange eksponeringer, så du hurtigt får nogle resultater. Det er et helt nyt format og du har brug for erfaringer med det.

Der er ikke andet for dig end at komme i gang med at oprette nye annoncer. Vær glad for den ekstra plads. Det giver dig mere frihed, da det nu er muligt at få det hele med i det nye Adwords annonce format.

Adwords er også en af de discipliner du lærer på Web Marketing Manager uddannelsen på IBC, hvor jeg selv kommer og underviser i ehandel. Så der kan du tage med og lære endnu mere om det.

Filed Under: Google Adwords

21. april 2015 by Brian Brandt 3 Comments

Du kan få en seriøst lav CPM pris via Google Adwords

Du kan få en seriøst lav CPM pris via Google Adwords

Alle der køber annoncering ønsker lav CPM

Med Google Adwords kan du få en ekstrem lav CPM pris i forhold til traditionelt indkøb af annoncering. Og stadigvæk målrette mod bestemte målgrupper.

 

Display annoncering

For mange år siden når jeg underviste i Google Adwords, plejede jeg at sige, at Adwords ikke skulle bruges til branding.

Efterhånden som årene er gået, så har banner annoncering fået en revival i Google Adwords og er ret avanceret. Det har giver muligheder som retargeting, målretning efter alder, websites og andre målretninger efter specifik målgruppe.

Det har gjort det til et ret godt værktøj til at få målgrupper eksponeret for dine bannere.

Og kombineret med Youtube annoncering, kan du skyde en ret massiv branding kampagne i gang igennem Adwords – og ofte til meget lav CPM.

Hvad er CPM

CPM står for “cost per mill”. Oversat til dansk, omkostninger per tusind visning.

Så hvis jeg køber annoncering hos fx børsen til CPM 100, så betaler jeg 100 kroner for hver gang min annonce er blevet vist 1.000 gange. Det er ikke unormalt med CPM priser omkring de 100 – 200 kroner. Mindre kan nu også lade sig gøre – det kommer an på det medie du skal annoncere på og hvor meget du køber ind.

(Har du svært ved den slags matematik, så brug denne beregner af CPM jeg har lavet).

Hvad nu hvis jeg siger, at du kan få en CPM 3,7 ?

Og at det stadigvæk er til en meget specifik målgruppe som du selv har valgt.

De fleste marketing chefer der er vant til at købe annonceplads vil savle.

Annoncørene der sidder på de store mediehuse vil ryste endnu mere i bukserne. For det vil sætte dem ude af stand til at sælge en eneste annonceplads i deres aviser eller online magasiner, hvis alle marketing chefer vidste dette.

Prøv at se dette billede.

Google Adwords lav CPM

Her ser du et udtræk fra en Adwords kampagne jeg har kørt for en kunde der vil nå den unge målgruppe (18 – 25). Prøver du min CPM beregner, så vil du kunne regne dig frem til en CPM på 3,7. Det vil sige du betaler 3,7 kroner for tusind visninger. Det er altså ekstremt billigt.

De har tidligere annonceret i ungdomsblade, online magasiner og den slags, hvor deres CPM var væsentlig højere og mere tvivlsomme resultater. De 7.154 besøgende der har været på annoncen kan vi spore 100% hvad har lavet på hjemmesiden.

Det fede ved Adwords i denne sammenhæng er samtidig – det hele foregår online. Det betyder også at du kan tracke de besøgende.

Og du betaler også kun for de besøgende.

Du er nu et oplyst menneske i CPM jagten

Brug den viden. Det kan spare dig for hundredetusinde af kroner spenderet på alt for dyr annoncering på medier der tror de sidder på guldet.

Jeg har hjulpet adskillige virksomheder med at analysere deres trafik fra købt annoncering på diverse medier – lige fra online aviserne til børnemagasiner og diverse forums.

Resultatet er slående stort set hver eneste gang – det giver næsten ingen besøgende og ydermere intet salg. Det giver lidt branding, ja – men det er snævret ind kun på det ene medie.

Hvis du er som jeg, så bevæger du dig på mange forskellige medier – hver eneste dag. En dag er jeg på borsen.dk og læse, en anden dag læser jeg på en personlig blog – en tredje kommenterer jeg på et forum. Adwords dækker en stor del af den daglige tilstedeværelse for de fleste. Ikke alt – men nok til at vise gode resultater.

Protip til din Adwords display kampagne ?

Et lille tip hvis du selv forsøger dig med Google Adwords display annoncering. Husk at tilføje følgende i dine “ekskluderede placeringer”:

adsenseformobileapps.com

Ellers kommer du bare til at betale for unge der sidder i mobile apps og klikker på din annonce ved et uheld.
Tusindvis af kroner sparet lige der. Tro mig – har været der og gjort mig den dyrt købte erfaring.

Ekskluder adsense

Opsummeret fremgangsmåde for en lav CPM

  • Du hopper ind i Google Adwords og opretter en Display kampagne.
  • Vælger den målretning du vil have. Det kan fx være ud fra alder, køn, interesseområde, emne eller måske udvælger du bare en række søgeord din annonce skal matches.
  • Du laver et bannersæt (15 forskellige størrelser af samme banner). Gerne 2 bannersæt, så du kan splitteste for at få en bedre CTR
  • Indsætter de 15 bannere i din Display kampagne
  • Husker at indsætte adsenseformobileapps.com i dine ekskluderede placeringer (med mindre du har behov for en meget bred annoncering, så kan det måske godt betale sig).
  • Sætter din Display kampagne i gang og afhængig af din målgruppe, kan du nu nyde en lav CPM (typisk ser jeg pris mellem 3 – 10 kroner per tusind visning).

Filed Under: Google Adwords

  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 5
  • Next Page »

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in