Alle der køber annoncering ønsker lav CPM
Med Google Adwords kan du få en ekstrem lav CPM pris i forhold til traditionelt indkøb af annoncering. Og stadigvæk målrette mod bestemte målgrupper.
Display annoncering
For mange år siden når jeg underviste i Google Adwords, plejede jeg at sige, at Adwords ikke skulle bruges til branding.
Efterhånden som årene er gået, så har banner annoncering fået en revival i Google Adwords og er ret avanceret. Det har giver muligheder som retargeting, målretning efter alder, websites og andre målretninger efter specifik målgruppe.
Det har gjort det til et ret godt værktøj til at få målgrupper eksponeret for dine bannere.
Og kombineret med Youtube annoncering, kan du skyde en ret massiv branding kampagne i gang igennem Adwords – og ofte til meget lav CPM.
Hvad er CPM
CPM står for “cost per mill”. Oversat til dansk, omkostninger per tusind visning.
Så hvis jeg køber annoncering hos fx børsen til CPM 100, så betaler jeg 100 kroner for hver gang min annonce er blevet vist 1.000 gange. Det er ikke unormalt med CPM priser omkring de 100 – 200 kroner. Mindre kan nu også lade sig gøre – det kommer an på det medie du skal annoncere på og hvor meget du køber ind.
(Har du svært ved den slags matematik, så brug denne beregner af CPM jeg har lavet).
Hvad nu hvis jeg siger, at du kan få en CPM 3,7 ?
Og at det stadigvæk er til en meget specifik målgruppe som du selv har valgt.
De fleste marketing chefer der er vant til at købe annonceplads vil savle.
Annoncørene der sidder på de store mediehuse vil ryste endnu mere i bukserne. For det vil sætte dem ude af stand til at sælge en eneste annonceplads i deres aviser eller online magasiner, hvis alle marketing chefer vidste dette.
Prøv at se dette billede.
Her ser du et udtræk fra en Adwords kampagne jeg har kørt for en kunde der vil nå den unge målgruppe (18 – 25). Prøver du min CPM beregner, så vil du kunne regne dig frem til en CPM på 3,7. Det vil sige du betaler 3,7 kroner for tusind visninger. Det er altså ekstremt billigt.
De har tidligere annonceret i ungdomsblade, online magasiner og den slags, hvor deres CPM var væsentlig højere og mere tvivlsomme resultater. De 7.154 besøgende der har været på annoncen kan vi spore 100% hvad har lavet på hjemmesiden.
Det fede ved Adwords i denne sammenhæng er samtidig – det hele foregår online. Det betyder også at du kan tracke de besøgende.
Og du betaler også kun for de besøgende.
Du er nu et oplyst menneske i CPM jagten
Brug den viden. Det kan spare dig for hundredetusinde af kroner spenderet på alt for dyr annoncering på medier der tror de sidder på guldet.
Jeg har hjulpet adskillige virksomheder med at analysere deres trafik fra købt annoncering på diverse medier – lige fra online aviserne til børnemagasiner og diverse forums.
Resultatet er slående stort set hver eneste gang – det giver næsten ingen besøgende og ydermere intet salg. Det giver lidt branding, ja – men det er snævret ind kun på det ene medie.
Hvis du er som jeg, så bevæger du dig på mange forskellige medier – hver eneste dag. En dag er jeg på borsen.dk og læse, en anden dag læser jeg på en personlig blog – en tredje kommenterer jeg på et forum. Adwords dækker en stor del af den daglige tilstedeværelse for de fleste. Ikke alt – men nok til at vise gode resultater.
Protip til din Adwords display kampagne ?
Et lille tip hvis du selv forsøger dig med Google Adwords display annoncering. Husk at tilføje følgende i dine “ekskluderede placeringer”:
adsenseformobileapps.com
Ellers kommer du bare til at betale for unge der sidder i mobile apps og klikker på din annonce ved et uheld.
Tusindvis af kroner sparet lige der. Tro mig – har været der og gjort mig den dyrt købte erfaring.
Opsummeret fremgangsmåde for en lav CPM
- Du hopper ind i Google Adwords og opretter en Display kampagne.
- Vælger den målretning du vil have. Det kan fx være ud fra alder, køn, interesseområde, emne eller måske udvælger du bare en række søgeord din annonce skal matches.
- Du laver et bannersæt (15 forskellige størrelser af samme banner). Gerne 2 bannersæt, så du kan splitteste for at få en bedre CTR
- Indsætter de 15 bannere i din Display kampagne
- Husker at indsætte adsenseformobileapps.com i dine ekskluderede placeringer (med mindre du har behov for en meget bred annoncering, så kan det måske godt betale sig).
- Sætter din Display kampagne i gang og afhængig af din målgruppe, kan du nu nyde en lav CPM (typisk ser jeg pris mellem 3 – 10 kroner per tusind visning).
Anton Hoelstad says
Vi to som AdWords mennesker kan kun blive enige om, at man på Google kan få noget af den mest effektive markedsføring – men også billig sammenlignet med så meget andet.
Dog har jeg aldrig selv rigtig eksperimenteret med CPM budgivning, men bruger altid CPC – selv hvis der er tale om annoncering på Display netværket. Hvad er årsagen til at du ikke gør det, og i stedet bruger CPM?
Brian Brandt says
Beklager hvis det ikke er forklaret tydeligt nok i artiklen – men jeg køber netop i CPC (cost per click). Men jeg regner det bare om til en CPM pris, når jeg har mine eksponeringer. Det er for at kunne sammenligne med den måde du typisk køber bannere på traditionelle medier.
Anton Hoelstad says
Du har da helt ret – det gør du også. Det er bare mig der læser lidt for hurtigt – eller hvad jeg gerne vil. Så giver det hele meget mere mening for mig 🙂
Og tak for tippet med ekskludering af adsenseformobileapps.com – den havde jeg ikke tænkt på selv.