Mange selvstændige iværksættere ønsker ikke at bruge alt for mange penge på revisorhjælp og bogholdere, og især ikke penge på de meget dyre og ofte indviklede regnskabsprogrammer. Dertil er Excel det helt perfekte regnskabsprogram for de personer som har lidt indsigt i hvordan man styrer sit regnskab, og som ikke har alt for mange posteringer.
Benytter Excel som billig regnskabsprogram
Jeg selv benytter mig af Excel til bogføring i mit lille wordpress hjemmeside design virksomhed. Jeg har ikke behov for automatisk at kunne sende fakturaer ud, eller at kunne postere på 100 forskellige konti. Jeg hare brug for at have en oversigt over, hvad bruger jeg af udgifter til fx webhoteller, frimærker, konvolutter, annoncebetalinger og så evt. en ny bærbar eller printer. Dertil skal jeg så også have styr på fakturanumre og kundenumre.
Har man lidt styr på excel, du behøver ikke engang at være ekspert, så kan man nemt styre hele sit regnskab i programmet.
Standard regnskabsark
Jeg laver et regneark med alle mine udgifter, bruger en række på hver udgift, hvor jeg lige kort nævner hvad det er og så beløbet længere ude i en ny kolonne.
Så laver jeg i samme regneark, men på et nyt underark, en oversigt over alle mine indtægter. Hvilket jo så kun er fra mine udførte jobs, så der kommer jo ikke en hver eneste dag.
Derefter har jeg et nyt underark, hvor jeg trækker udgifterne fra indtægterne og har så hvad jeg skal betale skat af. På denne side har jeg også lavet et regnestykke, hvor jeg kan se hvor meget købsmoms og salgsmoms jeg har, så det er nemt at lave mit momsregnskab når jeg gør det hver 3. måned.
Jeg har lagt et excel ark ud, med et standard regnskab, så du kan blive inspireret til hvordan det kan sættes op. Virksomheder har ofte vidt forskellige måder at lave regnskabskladder eller kassebog på, dette er bare min måde: Skabelon til regnskab
Faktura lavet i excel
Fakturaer laver jeg også direkte i excel, hvor jeg har sat en skabelon op, så det lige er nemt at indtaste kundens navn, hvad jeg har lavet for kunden og et beløb han skal betale. Den regner også automatisk moms ud, så det bliver lagt til. Hvis man er lidt smart, så kan den faktisk selv indsætte dagens dato og regne ex. 14 dage frem eller 30 dage, alt afhængig af hvor lang tids kredit du giver.
Man kunne også lave en kundeoversigt i excel, men der bruger jeg altså Outlook, hvor jeg nemt kan holde styr på de kunder jeg har, da det giver mig mulighed for at styre mail og kontakt til kunder samlet.
Så med ganske almindelige Microsoft Office programmer styrer jeg al min økonomi.
Vil du gerne lære lidt mere om Excel, så vil jeg anbefale dig at investere i en af de billige bøger du kan købe hos saxo, som giver et hurtigt indblik i alle de ting du har behov for at kunne styre dit eget regnskab.
Har du brug for lidt mere struktur, kunne du overveje et decideret regnskabsprogram som Dinero (reklamelink). Det er et billigt alternativ til dyre regnskabsprogrammer.
Allan Them says
Hej Brian
Lyder spændende med regnskab i excel! Stiller du programmet til rådighed? Jeg har forsøgt at finde noget, der kunne hjælpe mig med mit første regnskab. Excel er meget anvendt, men jeg har som nyopstarter ikke for meget tid til at opfinde regnskabsprogrammet fra bunden. Ha en god dag
Brian Brandt says
Hvad tænker du lige på, Allan. Vil du have Excel eller hvordan. For den skal du jo have igennem en Microsoft Office pakke, (den nye ms office 2007 koster ca. 1400 kroner).
Jeg har en excel skabelon du gerne må få, hvis det er hvad du spørger om?
Allan Them says
Hej Brian
Jeg er vist lidt langsom i optrækket! Excel har jeg – det var regnskabsskabelonen jeg var ude efter, så den vil jeg da gerne se. Mvh Allan Them
Brian Brandt says
Den får jeg lige sendt til dig.
Allan Them says
Det glæder jeg mig til – Ha en god dag
Davur Leon says
Hej!
Kunne jeg få den der skabelon også?
Venlig hilsen
Dávur Leon
Brian Brandt says
Så er den også sendt til dig Davur. Håber I kan gennemskue hvordan den er bygget op 😉
Allan Them says
Hej
Det går fint med arket. Jeg har haft behov for alt lave en kassebog, som jeg så vil integrere.
Tak og ha en god weekend
Frank H M says
Hej Brian,
Kan du lokkes til at sende skabelonen til mig også til inspiration?
Mvh.
Frank
Brian Brandt says
Så er det også sendt til dig, Frank… sorry for at du lige skulle vente et par dage. Det har været hektisk denne uge..
CC says
Kan du også sende en denne vej
Søren Sprogø says
Er det egentligt lovligt?
Regnskab kan man føre i hvad som helst, det er rigtigt.
Men er der ikke lovgivning der siger at f.eks. bogføring skal føres i et program, hvor det ikke er muligt at gå tilbage og rette i tidligere bogføringer?
Brian Brandt says
Det må jeg ærgeligt indrømme, det aner jeg faktisk ikke. Det har jeg aldrig hørt om at skulle være ulovligt…
Og modsiger du egentlig ikke dig selv ;-)… Regnskab kan føres i hvad som helst… MEN.. du skal bruge det rigtige program?! 😉
Søren Sprogø says
Regnskab og bogføring er ikke det samme. Bogføring er en del af det at føre regnskab, og regnskabet bliver som regel lavet på baggrund af det bogførte.
Nu er det noget tid siden jeg har arbejdet med den slags, men jeg mener at bogføring dækker over det at føre regnskabsbilag/posteringer. At taste ind hvad man køber, sælger osv.
Hvor at føre regnskab dækker kontering lidt mere overordnet, at holde styr på kreditorer og debitorer, momsafregning, årsregnskab osv. osv.
Jeg mener engang at have læst at der er et lovmæssigt krav til regnskabsprogrammer, at så snart noget er bogført må man ikke kunne gå tilbage og rette i det. Og dermed kan Excel ikke benyttes.
Men om det stadig gælder, og i hvor høj grad f.eks. enkeltmandsvirksomheder er underlagt bogføringsregler, ved jeg ikke.
Man kan jo stadig sagtens føre en form for dagligt regnskab for sig selv i et regneark, for lige at holde styr på hvor mange penge man har. Og så ved årets afslutning aflevere alle sine bilag osv. til en revisor, som så laver det hele på den “rigtige” facon samtidig med årsregnskab osv.
Det er ihvert fald den facon jeg selv kører det på, men jeg har heller ikke mere end 30-40 bilag om året.
Troels Nielsen says
Hej Brian,
Det lyder til en del har modtaget din Excel skabelon – kan jeg også lokke dig til at sende den til mig mig?
Har du iøvrigt modtaget andet feedback end det ovenfor?
Mvh Troels
Brian Brandt says
Hvis du kigger på det sidste nye indlæg, så har jeg faktisk lagt skabelonen til rådighed her direkte fra bloggen.
Følg dette link
http://brian.brandt-madsen.com/skabelon-aarsregnskab-simpelt-regnskab-392.htm
Johnny says
En gammel tråd, men vel stadig relevant…
Excel er ikke godkendt til regnskaber, så man kan risikere, at SKAT afviser et regnskab, der er lavet i Excel.
Se mere her: http://www.amino.dk/forums/p/28862/204505.aspx#204505.
Til gengæld kan det sagtens bruges til kassekladde og almindelig bogføring og til at styre sin moms.
Til gengæld vil jeg klart anbefale at bruge en bogholder. Jeg kender mange freelancere, der selv laver bogholderi og regnskaber, men vi har valgt at bruge en bogholder til både almindelig bogføring, regnskaber og selvangivelser.
I starten forsøgte jeg også selv at komme med bud på, hvordan tingene så ud, og det sparede os altså pænt mange penge i skat at bruge en, der havde forstand på det. Det første år havde jeg en forventning om, at jeg skulle betale 60.000 i ekstraskat (baseret på den løn, jeg hævede til mig selv), men det viste sig, at jeg skulle have 12.000 tilbage. Den “løn” jeg hævede stod blot som et overtræk i virksomheden og ikke som egentlig indtægt.
Så allerede det første år tjente bogholderen sig selv hjem mange gange.
Det skal så også siges, at det kan betale sig at undersøge priser. Der er meget stor forskel på, hvad det koster at få lavet bogholderi og regnskaber. Men hvis man bruger den samme person til det hele inkl. selvangivelser, så kræver det naturligvis også, at man har tillid til personen/firmaet, der udfører arbejdet.
Brian Brandt says
Ikke godkendt til regnskaber. Hm. Det var jeg ikke klar over. Jeg har da ellers afleveret et regnskab til SKAT en gang for år tilbage, som netop var lavet i excel.
Det var bare et simpelt årsregnskab. Jeg hørte i hvert fald aldrig fra det igen.
Men det er da ikke godt jeg går her og anbefaler sådan noget så. Sorry. Det må jeg vist hellere lige lave et indlæg om, når jeg har fået reglerne helt på plads. Må hellere lige kontakte min revisor.
Jørgen says
Hej Frank
Den excel skabelon lyder spændende – kan der smutte en min vej.
Så vil jeg være glad og spændt.
mvh
Jørgen
Jørgen says
Hej Igen.
Ups – så fik jeg læst det hele. Tak for det glæder mig til at se på skabelonen.
mvh
Jørgen
henrik hammer says
kan jeg oså få den skabelon
Pernille says
Hej Brian!
Kunne jeg også få en kopi af regnskabsarket?
Mvh Pernille
Brian Brandt says
Hej Pernille.
Du kan finde regnskabsarket enten herfra http://brian.brandt-madsen.com/mail-kampagner
eller på denne side:
http://brian.brandt-madsen.com/skabelon-aarsregnskab-simpelt-regnskab-392.htm
Mvh Brian
wolf says
Søren Sprogø og Johnny har ret, med mindre reglerne er ændrede indenfor de seneste få år. Det er mig bekendt ikke lovligt at fremstille regnskaber i programmer, hvor det er muligt at ændre på bogføringerne.
Brian Brandt says
Jeg er ikke helt sikker på at være enig.. Det kommer lidt an på hvad vi snakker om af regnskab. Der er ikke noget i vejen for, at jeg holder mit regnskab i excel, hvis det er for at kunne momsregistrere, hvilket ovenstående er ment for.
Faktura som jeg laver i excel, bliver gemt som .pdf og printet ud, indsat i mine “offline” regnskabsbøger.
På den måde mener jeg ikke det er ulovligt.. men jeg kan tage fejl.. men hvad gør folk i butikker der stadig ikke har en computer :-).. og tro mig, de findes faktisk stadigvæk..
wolf says
Hvis man laver sit regnskab i Excel og printer det ud som PDF-fil, så benytter man sig jo stadig af et program, hvor det er muligt at ændre sine bogføringer.
Folk, der ikke har en computer, fører manuelt regnskab, hvor det jo ikke er muligt at ændre på det, man én gang har skrevet ned. Hvis man laver en fejl, må man lave en tilbageføring, hvor man gør opmærksom på fejlen.
Lad mig sige det på denne måde: Da jeg på et tidspunkt var ved kursus ved Told & Skat, var der en kursist, der spurgte, om han måtte bruge Excel. Svaret var, med henvisning til Excels mulighed for at ændre på sine bogføringer, at det måtte han ikke. Det er dog længe siden, så reglerne kan have ændret sig siden.
Marie says
Hej
Jeg har læst til revisor, har brugt forskellige regnskabsprogrammer. Det kan simpelthen ikke passe at man ikke må bruge Excel. Concorde C5, XAL og Navision, som er nogle af de mest brugte programmer, kan man også rette i. Man kan jo f.eks. fjerne en hel regnskabsperiode og taste den ind på ny. Man kunne jo også bogføre en gang hvert kvartal, og tilpasse som man ville, det er kun kassekladden der er lovpligtig at føre dagligt/jævnligt.
Så jeg vil mene at man roligt kan bruge excel som regnskabsprogram. Dog vil jeg mene at det ikke er helt for begyndere. Med mindre man “låser” alle formelceller, er det meget nemt at komme til at slette formler for den utrænede.
Men det er dejligt at du gider dele din skabelon.
Tahir says
Hej Brian
Er det muligt at få en kopi af den omtalte Excel skabelon?
På forhånd tak
Tahir
Brian Brandt says
Skabelonen kan stadig hentes herfra: http://brianbrandt.dk/mail-kampagner
🙂
Per says
Hej Brian
Jeg skal også til at starte en lille virksomhed, så jeg ville blive glad for, hvis du ville sende skabelonen til mig også
Poul says
Hej Brian
Det lyder spændende kan jeg som mange få din skabelon.
Mvh.
Poul
Brian Brandt says
Det her nye design viser vist ikke links ret tydeligt :-)… det står i indlægget, og flere steder i kommentarerne…
find dem her – http://brianbrandt.dk/mail-kampagner
Retter vis lige de links farver 🙂
Fister says
Er ca. 1500 kr. billigt for et regnskabsprogram??? Det er prisen for en Office pakke.
Vil meget hellere bruge et billiger program som er lavet til regnskab..
Bile says
Der er flere regnskabsprogramnmer på http://www.start-base.dk herunder flere der er gratis.
Jens Rasmussen says
Jeg vil gerne have din skabelon, hvis det er muligt stadigvæk
MVH
Jens Rasmussen
K Holm says
Læs dog indlæggene gokkehoveder, der er links til skabelonen allerede!)
carl emil says
prøv regnskabsprogammet GNU.com får du ikke resultat, så prøv regnskabsprog. summasummarum og prøv også SMART, som koster ca 500,- årligt Mvh. Carl emil
Glenn Vildbæk says
Er der en lille mulighed for at du vil del din skabelon med mig. Sidder her og har virkelig brug for et lønregnskabs og alm. firma regnskabs program.
Mvh. Glenn
kenneth says
lovligt /ikke lovligt
Det er ikke lovligt ifølge bogføringsloven. Hvis du har 10-15 bilag kan de lige så godt føres i Excel, da de nemt ville kunne bogføres og Skat vil se bort herfra. Men ellers er en excel “bogføring” kun en midlertidig bogføring indtil bilagene er rigtigt og korrekt bogført.
Loven der henvises til er bogføringsloven.
Derudover bør du som forretningsdrivende også være bekendt med mindstekravs- bekendtgørelsen i forhold til udformning af faktura og bilag samt mulighed for fratræk.
hilsen en revisor
Jens says
Hej Brian. Jeg vil gerne også til at starte en lille virksomhed, så jeg ville blive glad for, hvis du ville sende skabelonen til mig også