Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

15. november 2017 by Brian Brandt 2 Comments

Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Den sidste måneds tid har jeg splittestet Viabill på en webshop. Det er jeg glad for jeg gjorde – for resultatet er virkelig vigtigt at forholde sig til. Se mere herunder:

Spændende læsning om ehandel: 
Jeg har været med i NETS ekspertpanel i deres guide
“10 trin til hvordan du starter en webshop”.
Går du med de overvejelser, så tag et kig på det.
Start en webshop guide fra NETS

Viabill smadrer min konverteringsrate

Opsummeret, så viste min splittest, at Viabill ikke skal vises på produktsiden.

Hvad er Viabill

Kort forklaret, så er det den besøgendes mulighed for at få kredit op til 2.000 kroner – rentefrit. Det er jo et godt tilbud, som rigtig mange benytter.

Køber de for mere end 2.000 kr, så tilbyder Viabill et lån med renter – på mere eller mindre samme måde som de andre kviklån.

Min tese

Folk bliver forarget over Viabill, som de betegner som et kviklån. Det kan være med til at fornærme nogle, der ikke synes man skal tilbyde den slags.

Og at det muligvis forvirrer for meget, at man kan afbetale et køb på 500 kroner med 5 kroner i måneden.

Derfor satte jeg mig for at splitteste det at vise Viabill på produktsiden lige under prisen og ikke vise det.

Det øverste billede du ser, er et screenshot fra Google Optimize, som jeg brugte til at lave splittesten.

Google var ikke i tvivl. Med 100% sikkerhed vinder versionen UDEN Viabill på.

Herunder kan du se konverteringsraten for de 2 versioner:

 

Som du kan se, så er det lidt skræmmende.

46% forbedring på konverteringsraten.

Det betyder altså, at hvis MED Viabill giver 100 ordrer, så giver det 146 ordrer på samme antal besøgende UDEN Viabill.

Vi har nu pillet Viabill af shoppens produktsider – men tilbyder stadig Viabill i checkout.

Har du Viabill på? 

Måske du skulle overveje at lave samme splittest – for hvem ved om din målgruppe har ligeså stort problem med Viabill, som denne webshops.

Jeg kan godt hjælpe dig med at sætte din splittest op i Google Optimize (et gratis værktøj Google stiller til rådighed).

Kontat mig, hvis vi skal forbedre din konverteringsrate via splittest – den bedste måde at blive klogere på dine besøgende.

 

PS. Nu linkede jeg til NETS’ 10 trins guide – men vil du have en guide til start af webshop, som giver hår på brystet, så læs min Mega Guide til start af Ehandel. 😉

Filed Under: Konverteringsoptimering, Online Strategi

18. november 2013 by Brian Brandt Leave a Comment

Få maksimalt ud af dit nyhedsbrev med det rette system

Få maksimalt ud af dit nyhedsbrev med det rette system

Der findes power mail systemer der kan hjælpe dig

Som introen starter ud med, så ligger der rigtig meget information gemt i de nyhedsbreve du sender ud – for du sender nyhedsbreve (mails) ud til dine kunder og potentielle kunder – IK?

Hvad ligger gemt ?

Det rigtige mail system kan gøre en række ting for dig, som du formentlig ikke tænkte muligt.

Splitteste emnefelter

Et af mine yndlingsting når jeg sender mails ud, er at teste emnefeltet. En simpel splittest, hvor jeg laver to forskellige emnefelter – og den der får flest åbninger af min email vinder.

Vent, hvad sagde du. Er det ikke alle der åbner mine nyhedsbreve. Et stort rungende NEJ! Det er faktisk langt fra alle. Åbner 50% af de tilmeldte dit nyhedsbrev, så begynder det at ligne noget – ofte står det meget værre til. Det rigtige mail system kan fortælle dig din åbningsrate.

Hvad ellers

Det kan også fortælle dig, hvor mange der klikker på links i indholdet, hvor mange der åbnede flere gange, hvem der har åbnet alle dine email, eller hvem der ingen mails har åbnet, lade dig sende mailen igen til dem der ikke åbnede første gang, flette ind i teksten, etc.

Hvordan skal jeg splitteste

Du sidder nok også tænker, hvad og hvordan du kan splitteste. Jeg forsøgte mig for eksempel med en “klinisk” test.

Version A : Bruger du aben eller den stilrene?

Version B : ClickMail – Uge 43 : Mailsystemer

Det er 2 radikale forskellige emnefelter. Den ene en klinisk virksomhedsagtig, den anden en fræk abe.

Men hvad mener jeg med “aben” og “den stilrene”? Det skal jeg fortælle dig.

Aben hentyder til “Mailchimp” og den stilrene hentyder til “Campaign Monitor“. Det er de 2 mail systemer jeg som regel anbefaler. Denne mail du sidder og læser nu, er skrevet i Campaign Monitor og er i mine øjne, den stilrene – hvor design er i højsæde og en stilren tilgang til bruger administration og mails.

Mailchimp derimod er klassens frække dreng, med aben (eller chimpansen) som frontfigur, der igennem hele dens administration kommer med sjove citater, billeder og andet.

Begge systemer er lige gode i mine øjne – det eneste der skiller en lille smule ud er prisen – hvor Mailchimp er gratis op til 2.000 tilmeldte (imod en logo i hver mail du sender). Kommer du op i mange email adresser (10.000+), udlignes prisen mere.

Hvilket emnefelt vandt ?

aben-stilren

Du skal selvfølgelig lige have resultatet af den A / B splittest jeg lavede.

Som du kan se, så var det version A der vandt med 30,4%. Det vil sige 4 ud af 100 flere der åbnede mit nyhedsbrev. Der er over 2.000 på mit nyhedsbrev. Det betyder, at ved at have det rette emnefelt, så kunne jeg altså få mere end 80 flere til at åbne. Nogle gange sælger jeg et eller andet i mine nyhedsbreve – og ved at have 80 flere der åbner, så er sandsynligheden for at sælge endnu mere jo ret stor.

Hvad venter du på?

Du skal i gang med at bruge et ordentligt mail system – de indbyggede i dit CMS er sjældent tilstrækkeligt. Du har simpelthen ikke de funktioner og data, som bør være tilgængelig.

 

Filed Under: Konverteringsoptimering, Online Strategi Tagged With: campaign monitor, mailchimp, nyhedsbrev

14. november 2013 by Brian Brandt Leave a Comment

Hvad går konverteringsoptimering ud på

Hvad er en konverteringsrate ?

Det er betegnelsen for hvor mange besøgende du får til at udføre et mål på dit website.

Eksempelvis: Du har 2.000 unikke besøgende i en måned, og i den måned opnår du 25 mål. Målene kan være et salg i din webshop, udfyldelse af kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev, etc.

Din konverteringsrate er så:

( 25 opnåede mål * 100% ) / 2000 besøg = 1,25 %

Kan også vendes på en anden måde:

( 25 opnåede mål / 2000 besøg ) * 100% = 1,25 %

Tænk så over, at hvis du øgede din konverteringsrate til fx 2,5% – så ville du kunne opnå 50 mål, for de samme 2.000 besøgende. Det betyder jo i sidste ende, at det er øget overskud direkte på bundlinjen.

Vigtigt at segmentere din konverteringsrate

Du kan finde din konverteringsrate i Google Analytics (hvis det er dit analyseprogram) og den vil typisk give dig en gennemsnitlig rate. Den kan du ikke bruge til en hujende fis.

Du skal segmentere dine forskellige kilder, og se på dem hver for sig. Alle besøgende du får fra dit nyhedsbrev, det er en kilde med sin egen konverteringsrate. Alle besøgende du får fra Google Adwords, det er en kilde med sin egen konverteringsrate.

Kun ved at kigge på de enkelte kilders konverteringsrate, kan du optimere din konverteringsrate. Tag fx dette scenarie. Du skriver et rigtig godt nyhedsbrev, der konverterer 15% for alle de personer der kommer ind. Til gengæld får du lavet lort i din Google Adwords, som pludselig kun konverterer 0,3%. Den gennemsnitlige konverteringsrate, vil se ud som om, at det hele er blevet bedre – men det er din Adwords bestemt ikke blevet.

Segmenter hver kilde ud, og forhold dig til dem – og segmenter yderligere om nødvendigt.

Optimering af konverteringsraten

Du kan optimere din konverteringsrate på mange forskellige måder. Herunder vil jeg liste 6 ting, som du skal prøve at tænke over, når du vil optimere dit website for at øge den.

  1. Skriv gode overskrifter, både i nyhedsmailen og i online butikken
  2. Sælg fordele for kunden, ikke egenskaber
  3. Skab tillid overfor kunden
  4. Overfør ejerskab, dvs. få kunden til at tænke hvad de vil gøre hvis de ejede produktet
  5. Giv en garanti for at kunden ikke taber noget ved handlen
  6. Skab værdi for kunden

Filed Under: Konverteringsoptimering, Online Strategi Tagged With: konverteringsrate

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Next Page »

Seneste indlæg

  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende
  • Kaster du også penge ud af vinduet?

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2025 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in