Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

Artikler om online strategi

Det at strikke en online strategi sammen kan være uoverskueligt. Der er så mange muligheder på internettet, at det kan være svært at fokusere og måske vælger du det forkerte at bruge din energi på.

Her er en række artikler der har forskellige indgangsvinkler til online strategier.

22. september 2016 by Brian Brandt 1 Comment

Få styr på kravspecifikationen til din hjemmeside eller webshop

Få styr på kravspecifikationen til din hjemmeside eller webshop

En kravspecifikation for din hjemmeside / webshop er ligeså vigtig som en plantegning hvis du vil bygge et nyt hus. Du skal kende detaljerne.

Kravspec er din plantegning

Plantegning som kravspecifikation

Ovenstående billede er faktisk plantegningen over mit nye hus jeg flyttede ind i for et år siden.

Jeg har selv tegnet plantegningen.

Det var ikke noget der blev tegnet på 1 aften. Det tog mange aftener.

Jeg har nok tegnet sammenlagt mere end 300 plantegninger. Først som skitser i hånden, derefter lavede jeg over 100 versioner i et tegneprogram.

Alt skulle tænkes igennem. Lige fra placering af vinduer, døre (hvilken vej dørene skulle gå), lysindfald, badeværelse, teknikskab, indgange og en million andre ting.

Når det hele så var tænkt igennem og tegnet færdigt – så kom konen med en “Nu vil jeg gerne have X i stedet”.. Så kunne jeg starte forfra. Doh!

Altsammen inden vi overhovedet havde stukket spaden i jorden.

Du skal også planlægge din hjemmeside / webshop

Du skal også lave en plantegning for din hjemmeside eller webshop.

I web-verdenen kalder vi det bare en krav-specifikation.

Det er her du gør dig alle tanker om hvad din hjemmeside skal kunne.

  • Skal den have en elendig slider på forsiden.
  • Skal den have en kurv-funktion (webshop).
  • Hvilket farve-univers har du tankerne
  • Skal du sælge abonnementer
  • Har du brug for at folk kan downloade en PDF fil
  • Hvilke menupunkter har du brug for

Der er tusindvis af andre spørgsmål du kunne stille dig selv.

Det vigtigste er bare, at du forholder dig til hvad du skal have på din hjemmeside og hvilke funktioner du skal bruge.

Jeg ved du ikke er ekspert

Du er selvfølgelig ikke ekspert i hjemmesider og derfor kan det være en god ide, at alliere sig med en. Det er typisk webbureuaet.

Men ikke alle webbureauer forstår at give modspil og komme med ideer. De ser dig ofte bare som et projekt der skal gennemføres – videre til næste.

Det er heller ikke altid nemt for bureauerne.

Jeg får mange forespørgsler fra folk der gerne vil starte en webshop.

Deres mail ser ofte sådan her ud:

Hej Brian

Hvad koster det at få dig til at starte min webshop. Jeg skal sælge “børnetøj”. 

Mvh X antal kunder

Okay, faktisk overdriver jeg. De fleste skriver faktisk ikke hvad de skal sælge. De er som regel bange for at jeg sladrer til hele verden :-).

Det er typisk den slags forespørgsler jeg stort bare sender videre til mit ganske fornuftige tilbud på en mobilvenlig og gennemtænkt Shoporama shop. 19.999 kr og så er du i gang.

Her har jeg gjort de fleste tanker for dig allerede, ud fra min erfaring med opstart og drift af shops. Jeg ved hvad du har behov for som minimum.

Vil du lidt ekstra ?

Jeg siger ikke du skal bruge flere dage på din krav-specifikation – det må ikke blive en hæmsko for at komme i gang. Men der er nogle ting du skal sætte dig ind i.

Du kan ikke drive en webshop eller en hjemmeside, uden at sætte dig ind i dit eget behov.

Ta’ et kig på Morten Vadskærs guide til hvordan du får den bedste start på en webshop.

Det er faktisk ikke altid sagen. Ofte bliver det rigtig dyrt, hvis du ikke har tænkt dig om inden. Det er ofte derfor folk skifter platform. Laver redesign. Eller køber sig til dyr ekstra udvikling på funktioner der ikke eksisterer i den nuværende platform.

De har simpelthen valg det forkerte system til at starte med.

Hvis du har fysisk butik og bruger et POS. Så skal du nok kigge efter de systemer, som allerede har en integration til det POS. Ellers bliver det en ekstra dyr affære.

Vil du have sparring ?

Det er virkelig svært at give nogle generelle retningslinjer for hvilket system du skal vælge eller skifte til. Det kræver en uddybning af din forretning.

Jeg vil gerne hjælpe som tilknyttet konsulent for dig, det kan ofte spare dig for dyrt købte erfaringer og tidsspild. Spørg bare løs i kommentarfeltet, eller hyr mig eventuelt som konsulent på dit næste projekt.

Filed Under: Online Strategi Tagged With: kravspecifikation

26. oktober 2015 by Brian Brandt 1 Comment

Hvorfor benytte Instagram i din online markedsføring?

Hvorfor benytte Instagram i din online markedsføring?

Jeg vil i denne artikel overlade ordet til Michael Rude Cortzen, som har arbejdet med at annoncere på Instagram. Han har nogle gode råd, som du får i denne artikel. Ordet er Michaels. 

Instagram, er et socialt netværk, hvor der primært deles billeder og socialiseres omkring disse billeder. Mediet blev lanceret i 2010, og har i dag en enorm brugertilslutning over hele verden. Det aktive brugertal ligger i 2015 på ca. 400 millioner brugere om måneden.

Kønsfordelingen af brugere på Instagram, er cirka 50% mænd og 50% kvinder. Dermed er begge køn godt repræsenteret på Instagram og der er altså potentiale for at ramme sit kønssegment på Instagram.

I forhold til aldersfordelingen, er Instagram ’’de unges medie’’, alt efter hvordan man definerer ung. Lige omkring 90% af brugertilslutningen, er under 35 år i 2015, hvoraf cirka 41% af disse er mellem 16-24 år. Eftersom Instagram er så populært et medie, vil brugerne med tiden også blive ældre, hvis de stadig anvender mediet til den tid.

Danske Reklamer på Instagram 2015

I starten af september 2015, annoncerede Instagram, at de nu vil åbne op for annoncering i Danmark. Dette omfatter bl.a. billedannoncer og lange videoannoncer på det sociale medie. Dette giver annoncørerne bedre mulighed for at få deres budskaber og produkter ud til forbrugerne.

Reklamer på Instagram, er ikke noget decideret nyt fænomen. Det bliver dog nu for alvor muligt for alle interesserede at annoncere effektivt på Instagram via det nye system, som stille og roligt bliver rullet ud.

Dette nye reklametiltag, kommer i starten til at omfatte 30 sekunder lange reklamespots, samt større integration mellem kampagner på Facebook og Instagram. Dermed bliver det lettere at styre, hvor de forskellige reklamer vises, således den rette målgruppe rammes præcist.

Noget andet smart ved de nye Instagram-annoncer, er at de i høj grad ligner almindelige indlæg. Den eneste difference, er at der på annoncen fremgår et lille ikon, hvor der står ’’sponseret’’. Dermed vil brugerne i højere grad vil give annoncerne opmærksomhed set i forhold til de klassiske banner-annoncer på nettet.

Herunder ses et billede af en Instagram-annonce:

instagram-annonce

Hvordan oprettes en annonce på Instagram?

Alle som vil, kan drive annoncer på Instagram. Det kræver i øjeblikket en Facebook-annoncekonto for at kunne oprette annoncer, som kan vises på Instagram. Om dette laves om senere, vides ikke på nuværende tidspunkt.

I udgangspunktet, kræver det heller ikke en Instagram-konto for at kunne drive annoncer på Instagram. Dog anbefales dette, da en Instagram-konto i sig selv, kan være et stærkt marketing-værktøj. En Instagram-konto muliggør blandt andet, at du som annoncør, kan interagere med brugerne. Dette eksempelvis ved at svare på eventuelle kommentarer, der kommer på annoncen.

Hvis du ikke har en Instagram-konto, er det heller ikke muligt at se de kommentarer du får på din annonce, hvilket kan være yderst relevant i forhold til, hvorvidt brugerne kan lide din annonce eller ej. Derfor anbefales en Instagram-konto i høj grad i samspil med Instagram-annoncer og din online markedsføringsstrategi.

Artiklen er skrevet af Michael Rude Cortzen fra www.ekspertvalg.dk

Filed Under: Online Strategi, Sociale Medier Tagged With: instagram

10. juni 2015 by Brian Brandt 3 Comments

Keypoints fra Marketing Camp 2015

Keypoints fra Marketing Camp 2015

Jeg var i går et smut i København til det årlige Marketing Camp, en konference hvor der samles en lang række eksperter på områder indenfor online marketing. Jeg holdte i øvrigt selv et foredrag på sidste års Marketing Camp.

Der var faktisk en der kom hen og fortalte at hun virkelig havde været glad for mit foredrag. Det varmer altså mit hjerte – at hun husker mit foredrag et helt år efter.

Marketing Camp
Foto: Anne Kring

Nå – men til 2015 igen og foruden det netværk der er ved at gå rundt blandt 350 online marketing interesserede, som klart er det primære for mig den dag – så var jeg inde til et par foredrag, som jeg lige vil komme med et par pointer fra.

Jens Jacob Andersen – om email marketing

Keypoint: Splittest altid selv dine emails

Jeg er også selv stor fortaler for at splitteste alt i mine mails jeg sender. Emnefelt, tidspunkt, afsender og indhold er det jeg jævnligt splittester på.

Det var også Jens Jacobs mest udtrykte pointe, at godt nok viser han, at det er bedst at skrive tal i sine emnefelter og tallet skal ikke gå op i 10 og andre små “tricks” – men det var kun hans målgruppe der responderede på de tests. Din målgruppe kan reagere helt anderledes – så du skal lave dine egne splittests.

Morten Münster – om content marketing

Keypoint: Kan du ikke afsætte ressourcer til content marketing, så lad vær

Morten brugte stort set hele hans oplæg på at skræmme folk væk fra content marketing. Det også med god grund. For det kræver tid at skabe godt indhold og markedsføre det. Har du en dagligdag som alle andre, så får du ikke bare lige 4 timer ledig til at skrive et blogindlæg. Det skal planlægges, sættes i struktur og eksekveres. Konsekvent.

Og netop konsekvens er noget de færreste har. Morten startede oplægget med, “Slå røven i sædet og skab værdi (content) året rundt”.

Christina Klitsgaard – om email marketing

Keypoint: Hold op med at kede dine læsere ihjel – brug humor

Christina tog en række (dødkedelige) mails fra, og pimpede dem op med humor og mere “whats in it for me” pointer.

Det der slog mig, var at jeg tror du skal være en helt bestemt type, for at kunne bruge den form for humor i dine mails.

Hun hev selv en mail fra et gammelt trykkeri frem, hvor hun brugte ord som feriebajere og Speedos. Det tvivler jeg på, at en 60(+) år gammel trykker selv ville kunne skrive.

Dem der kender Christina, ved at hun er fandenivoldsk (på den gode måde) og er rigtig god til at skrive ting med glimt i øjet. Det er en evne, som jeg tror de færreste har. Men det er også en evne der er svær at kopiere – for det er hele hendes personlighed.

Har du svært ved humor og glimt i øjet bemærkninger – så find det du selv er god til. Vær din egen stemme, det er nemmest at gå den vej. Men lad være med at skrive dødkedelige emails – skriv ting som din målgruppe gerne vil læse og ikke hvad du selv gerne vil fremhæve.

Kim Dolleris – om digitale footprints

Keypoint: Udnyt de ting du ved om de besøgende til at skabe personlige oplevelser på din hjemmeside

En webdesigner ved en ufattelig meget om dig, når du besøger en hjemmeside. Han ved hvor du sidder i landet, om du bruger Mac eller Pc, hvilken hjemmeside du eventuelt har besøgt inden du kom forbi, om du er logget ind på Facebook eller Twitter.

Den slags information er guld værd, da du kan skabe en masse små gimmicks, som kan være med til en bedre brugeroplevelse på din hjemmeside. Noget der kan resultere i flere leads og mere salg i din webshop.

Et eksempel Kim kom med, var at hvis du fx besøger ChiliKlaus’ hjemmeside og klikker dig videre til deres bureau hjemmeside, så får du præsenteret en personlig besked relateret til ChiliKlaus. Det skaber en sammenhæng og “overraskelse”, som folk de husker.

Sælger du computerudstyr, både til PC og Mac – så var det nok nærliggende at vise Mac produkter, hvis folk kommer fra en Mac. Og PC produkter, hvis folk kommer fra en PC. Du har informationen – brug den.

Opsummering på Marketing Camp

Det var de keypoints jeg fik ud af foredragene. Der ligger selvfølgelig en masse ekstra info gemt rundt i foredragene. Men så må du jo komme med på Marketing Camp for at høste alt det guld. Men diamanterne ligger i den snak der er mellem alle oplæg. Jeg mødte en masse spændende nye mennesker og gamle venner i branchen. Det betyder rigtig meget lige at få trykket hånd med dem.

Vi ses næste år (eller måske før det, for der kommer den jyske pendant i Holstebro, formentlig en gang til november eller december).

 

Filed Under: Online Strategi Tagged With: marketing camp

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 35
  • Next Page »

Seneste indlæg

  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende
  • Kaster du også penge ud af vinduet?

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2025 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in