Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

Artikler om online strategi

Det at strikke en online strategi sammen kan være uoverskueligt. Der er så mange muligheder på internettet, at det kan være svært at fokusere og måske vælger du det forkerte at bruge din energi på.

Jeg har skrevet en bog der tager dig en tur op i helikopteren og præsenterer dig for de muligheder du har.
Bogen er 100% gratis og kan hentes her - Online Markedsføring.

Her er en række artikler der har forskellige indgangsvinkler til online strategier.

8. november 2017 by Brian Brandt Leave a Comment

Kaster du også penge ud af vinduet?

En virksomhed kastede 80.000 kroner efter bannerannoncering – de troede det var en kæmpe succes. Det var det ikke!

Tjek om din markedsføring virker..

Den anden dag var jeg ude og snakke med en større virksomhed om deres online markedsføring, og de fortalte, at de havde købt for 80.000 kroners bannerannoncering. En investering der virkelig havde sat skub i deres forretning – mente de selv. De snakkede om, at deres omsætning mens de havde kørt bannerannonceringen var tredoblet.

Et eller andet i mig, gjorde at jeg ikke helt troede på dem – for det var et ret bredt medie de annoncerede på, og deres produkt var egentlig ret nicheorienteret.

Jeg fik lov til at hoppe ind i deres Google Analytics og kigge på deres data – og mens jeg var ude ved dem, satte jeg en tilpasset rapportering op og pillede deres trafikkilder fra hinanden. Det viste sig, at den forøgede omsætning ikke havde nogen direkte relevans med deres bannerannoncering.

Omtale på nettet bedre end annoncering

De var blevet anmeldt på en velbesøgt blog, hvor de var omtalt meget positivt. Vi kunne spore det meste af deres forøgede omsætning direkte tilbage til den blog – og kunne se, at godt nok havde de da fået en del besøgende fra deres bannerannoncering, men den havde ikke konverteret særlig meget.

De 80.000 kroner de havde brugt på bannerannoncering, havde givet dem en omsætning på cirka 30.000 kroner. Det er jo ikke verdens sjoveste afkast. Bemærk, at jeg skriver omsætning – fra det skal stadig trækkes deres omkostninger til løn, vareforbrug og administration.

Webanalyse går ud på at få klare fakta

Jeg er ikke ude på at skræmme dig fra at bruge bannerannoncering – det kan stadig virke effektivt, hvis brugt korrekt. Jeg er ude på at få dig til at forstå, hvor vigtigt det er at analysere sine data.

Ovenstående virksomhed havde nok købt for 80.000 kroner mere, hvis jeg ikke havde vist dem hvor de skulle kigge i Google Analytics. De havde kun set på ren omsætning – ikke hvor omsætningen rent faktisk kom fra.

De rigtige analyseværktøjer

Google stiller et ganske fornuftigt analyseværktøj til rådighed – de kalder det Google Analytics.

Find det her – http://google.dk/analytics 

Det er ikke særlig kompliceret at implementere. Du opretter en gratis konto hos Google Analytics og får derefter en stump kode, som du skal indsætte på samtlige sider på dit website. Den kode har de fleste website systemer (CMS) en rubrik til – så det er bare kopier/indsæt der skal til.

Har du brug for hjælp til implementeringen, skal du være velkommen til at tage kontakt til mig på brian@clickstarter.dk eller 53 72 90 80.

Google Analytics ved stort set alt om dine besøgende

Google Analytics har rigtig mange informationer om dine besøgende. Et lille udpluk af forskellige værdier du får:

  • Hvor mange der besøger fra København, Århus eller Odense
  • Hvilken skærmopløsning bruger de besøgene
  • Hvilket søgeord brugte folk i Google for at finde dit website
  • Hvor lang tid har de været på dine undersider
  • Hvor mange besøgende har kun set en enkelt side

Det er et overflødighedshorn af data du har, og det kan være utrolig svært at bevare overblikket og finde ind til det der egentlig er væsentligt.

Det er her du skal have opsat dine målepunkter. Det er mere en strategisk tanke du skal starte med – faktisk en tanke du skulle have startet med allerede inden du designede dit website. Du skal stille dig selv et ganske simpelt spørgsmål:

Hvad vil du gerne have folk til at gøre på dit website ?

Hellere simple målepunkter, end ingen målepunkter

En webshop har et simpelt og åbenlyst målepunkt – få så mange til at klikke på ”Læg i kurven” knappen som muligt. Dernæst har den også et målepunkt i (et endnu vigtigere), om det ender med et køb.

Der imellem kan du så sætte en måling op, der kan se, hvornår folk falder fra i den proces. En lidt mere avanceret løsning, men kan være med til at give dig værdifuld data til at optimere dit website. Men så kommer vi over i konverteringsoptimering – lige nu holder vi os til webanalyse.

Alle hjemmesider sælger noget. Selv nonprofit organisationer, de sælger at få folk til at have det godt med sig selv. Det de ønsker sig, er henvendelser, enten via mail, kontaktformular eller opkald. Det er også målepunkter – meget vigtige målepunkter.

Du kender bedst dine egne målepunkter

Find 3 ting du ser som det vigtigste at dine besøgende foretager sig på dit website. De fleste gange er det ret åbenlyst. En webshop ønsker at folk de foretager en handel. Et webbureau ønsker at de besøgende tager kontakt. En velgørenhedsorganisation ønsker at folk donerer penge. En avis ønsker så mange sidevisninger som muligt.

Det er vigtigt du finder dine mål – for det er de mål du skal optimere imod. Vælger du at købe bannerannoncering, Google Adwords annoncer, plads i nyhedsbreve eller andre former for online markedsføring, skal du hele tiden analysere, om de besøgende du køber, også kommer forbi dine målepunkter – ellers er det jo udgifter lige ned i toilettet.

Så få nu installeret Google Analytics – også selvom du ikke aner hvordan du skal læse tallene. Det kan en ekspert (*host* som undertegnede) efterfølgende hjælpe dig med at dykke ned i.

Filed Under: Online Strategi, Webanalyse

22. september 2016 by Brian Brandt 1 Comment

Få styr på kravspecifikationen til din hjemmeside eller webshop

Få styr på kravspecifikationen til din hjemmeside eller webshop

En kravspecifikation for din hjemmeside / webshop er ligeså vigtig som en plantegning hvis du vil bygge et nyt hus. Du skal kende detaljerne.

Kravspec er din plantegning

Plantegning som kravspecifikation

Ovenstående billede er faktisk plantegningen over mit nye hus jeg flyttede ind i for et år siden.

Jeg har selv tegnet plantegningen.

Det var ikke noget der blev tegnet på 1 aften. Det tog mange aftener.

Jeg har nok tegnet sammenlagt mere end 300 plantegninger. Først som skitser i hånden, derefter lavede jeg over 100 versioner i et tegneprogram.

Alt skulle tænkes igennem. Lige fra placering af vinduer, døre (hvilken vej dørene skulle gå), lysindfald, badeværelse, teknikskab, indgange og en million andre ting.

Når det hele så var tænkt igennem og tegnet færdigt – så kom konen med en “Nu vil jeg gerne have X i stedet”.. Så kunne jeg starte forfra. Doh!

Altsammen inden vi overhovedet havde stukket spaden i jorden.

Du skal også planlægge din hjemmeside / webshop

Du skal også lave en plantegning for din hjemmeside eller webshop.

I web-verdenen kalder vi det bare en krav-specifikation.

Det er her du gør dig alle tanker om hvad din hjemmeside skal kunne.

  • Skal den have en elendig slider på forsiden.
  • Skal den have en kurv-funktion (webshop).
  • Hvilket farve-univers har du tankerne
  • Skal du sælge abonnementer
  • Har du brug for at folk kan downloade en PDF fil
  • Hvilke menupunkter har du brug for

Der er tusindvis af andre spørgsmål du kunne stille dig selv.

Det vigtigste er bare, at du forholder dig til hvad du skal have på din hjemmeside og hvilke funktioner du skal bruge.

Jeg ved du ikke er ekspert

Du er selvfølgelig ikke ekspert i hjemmesider og derfor kan det være en god ide, at alliere sig med en. Det er typisk webbureuaet.

Men ikke alle webbureauer forstår at give modspil og komme med ideer. De ser dig ofte bare som et projekt der skal gennemføres – videre til næste.

Det er heller ikke altid nemt for bureauerne.

Jeg får mange forespørgsler fra folk der gerne vil starte en webshop.

Deres mail ser ofte sådan her ud:

Hej Brian

Hvad koster det at få dig til at starte min webshop. Jeg skal sælge “børnetøj”. 

Mvh X antal kunder

Okay, faktisk overdriver jeg. De fleste skriver faktisk ikke hvad de skal sælge. De er som regel bange for at jeg sladrer til hele verden :-).

Det er typisk den slags forespørgsler jeg stort bare sender videre til mit ganske fornuftige tilbud på en mobilvenlig og gennemtænkt Shoporama shop. 19.999 kr og så er du i gang.

Her har jeg gjort de fleste tanker for dig allerede, ud fra min erfaring med opstart og drift af shops. Jeg ved hvad du har behov for som minimum.

Vil du lidt ekstra ?

Jeg siger ikke du skal bruge flere dage på din krav-specifikation – det må ikke blive en hæmsko for at komme i gang. Men der er nogle ting du skal sætte dig ind i.

Du kan ikke drive en webshop eller en hjemmeside, uden at sætte dig ind i dit eget behov.

Jeg har skrevet en stor ehandelsguide, og et af kapitlerne handler netop om din krav-specifikation.

Her finder du en liste på 50 punkter, som du lige kan tage stilling til. 

En shop platform skal ikke kunne alle 50. Du skal vælge dem ud der passer til din forretning.

Nogle tror, at jo flere ting de har på en krav-specifikation, jo dyrere bliver det.

Det er faktisk ikke altid sagen. Ofte bliver det rigtig dyrt, hvis du ikke har tænkt dig om inden. Det er ofte derfor folk skifter platform. Laver redesign. Eller køber sig til dyr ekstra udvikling på funktioner der ikke eksisterer i den nuværende platform.

De har simpelthen valg det forkerte system til at starte med.

Hvis du har fysisk butik og bruger et POS. Så skal du nok kigge efter de systemer, som allerede har en integration til det POS. Ellers bliver det en ekstra dyr affære.

Vil du have sparring ?

Det er virkelig svært at give nogle generelle retningslinjer for hvilket system du skal vælge eller skifte til. Det kræver en uddybning af din forretning.

 

Jeg vil gerne hjælpe som tilknyttet konsulent for dig, det kan ofte spare dig for dyrt købte erfaringer og tidsspild. Spørg bare løs i kommentarfeltet, eller hyr mig eventuelt som konsulent på dit næste projekt.

Filed Under: Online Strategi Tagged With: kravspecifikation

26. oktober 2015 by Brian Brandt 1 Comment

Hvorfor benytte Instagram i din online markedsføring?

Hvorfor benytte Instagram i din online markedsføring?

Jeg vil i denne artikel overlade ordet til Michael Rude Cortzen, som har arbejdet med at annoncere på Instagram. Han har nogle gode råd, som du får i denne artikel. Ordet er Michaels. 

Instagram, er et socialt netværk, hvor der primært deles billeder og socialiseres omkring disse billeder. Mediet blev lanceret i 2010, og har i dag en enorm brugertilslutning over hele verden. Det aktive brugertal ligger i 2015 på ca. 400 millioner brugere om måneden.

Kønsfordelingen af brugere på Instagram, er cirka 50% mænd og 50% kvinder. Dermed er begge køn godt repræsenteret på Instagram og der er altså potentiale for at ramme sit kønssegment på Instagram.

I forhold til aldersfordelingen, er Instagram ’’de unges medie’’, alt efter hvordan man definerer ung. Lige omkring 90% af brugertilslutningen, er under 35 år i 2015, hvoraf cirka 41% af disse er mellem 16-24 år. Eftersom Instagram er så populært et medie, vil brugerne med tiden også blive ældre, hvis de stadig anvender mediet til den tid.

Danske Reklamer på Instagram 2015

I starten af september 2015, annoncerede Instagram, at de nu vil åbne op for annoncering i Danmark. Dette omfatter bl.a. billedannoncer og lange videoannoncer på det sociale medie. Dette giver annoncørerne bedre mulighed for at få deres budskaber og produkter ud til forbrugerne.

Reklamer på Instagram, er ikke noget decideret nyt fænomen. Det bliver dog nu for alvor muligt for alle interesserede at annoncere effektivt på Instagram via det nye system, som stille og roligt bliver rullet ud.

Dette nye reklametiltag, kommer i starten til at omfatte 30 sekunder lange reklamespots, samt større integration mellem kampagner på Facebook og Instagram. Dermed bliver det lettere at styre, hvor de forskellige reklamer vises, således den rette målgruppe rammes præcist.

Noget andet smart ved de nye Instagram-annoncer, er at de i høj grad ligner almindelige indlæg. Den eneste difference, er at der på annoncen fremgår et lille ikon, hvor der står ’’sponseret’’. Dermed vil brugerne i højere grad vil give annoncerne opmærksomhed set i forhold til de klassiske banner-annoncer på nettet.

Herunder ses et billede af en Instagram-annonce:

instagram-annonce

Hvordan oprettes en annonce på Instagram?

Alle som vil, kan drive annoncer på Instagram. Det kræver i øjeblikket en Facebook-annoncekonto for at kunne oprette annoncer, som kan vises på Instagram. Om dette laves om senere, vides ikke på nuværende tidspunkt.

I udgangspunktet, kræver det heller ikke en Instagram-konto for at kunne drive annoncer på Instagram. Dog anbefales dette, da en Instagram-konto i sig selv, kan være et stærkt marketing-værktøj. En Instagram-konto muliggør blandt andet, at du som annoncør, kan interagere med brugerne. Dette eksempelvis ved at svare på eventuelle kommentarer, der kommer på annoncen.

Hvis du ikke har en Instagram-konto, er det heller ikke muligt at se de kommentarer du får på din annonce, hvilket kan være yderst relevant i forhold til, hvorvidt brugerne kan lide din annonce eller ej. Derfor anbefales en Instagram-konto i høj grad i samspil med Instagram-annoncer og din online markedsføringsstrategi.

Artiklen er skrevet af Michael Rude Cortzen fra www.ekspertvalg.dk

Filed Under: Online Strategi, Sociale Medier Tagged With: instagram

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 36
  • Next Page »

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in