Brian Brandt

Jyden der kalder en spade for en spade..

  • Online Strategi
  • E-handel
  • Søgemaskineoptimering
  • Google Adwords
  • Ebøger af Brian Brandt
  • Kontakt

3. august 2011 by Brian Brandt 1 Comment

Feedback fra kunder – udnyt den til et bedre website

Når du har med salg af produkter på internettet at gøre, er det guld værd, at få feedback fra dine kunder. De har været hele proceduren igennem, fra indgangen af dit website, navigering på dit website, læsning af tekster, kigget på dine billeder, sat ting i indkøbsvognen, tjekket ud, betalt varen, modtaget varen og benyttet sig af dit produkt.

Kort sagt har de været hele vejen igennem den procedure du har sat op. Derfor er de dine bedste forsøgspersoner, da de (oftest) ikke har været proceduren igennem før. De er neutrale og med lidt snilde kan du få deres feedback, som kan være guld værd når du skal optimere dit website.

Du har flere muligheder for at få kundens feedback. Du kan gøre det undervejs, umiddelbart efter købet, eller efter et stykke tid når kunden har benyttet produktet et stykke tid.

Feedback undervejs

En åbenlys metode er at have et godt analyseprogram installeret på dit website. Med sådan et program kan du se hvilke sider kunden kigger på, hvor lang tid de er på siderne, hvilke links de klikker på, hvor de holder muse-markøren, hvilke søgeord de brugte for at finde dit website og mange andre tal der kan være relevant i nogle sammenhænge.

Det er vigtigt at du selv sætter dig ned og sætter de kriterier op du vil måle på, og så gør det konsekvent over en længere periode.

Du kan fx sætte det kriterium op, at du vil se hvilke produkter der bliver kigget på, når kunden kommer fra Google med et bestemt søgeord. Når du har det kendskab, så kan du fx sætte et script op, at når en besøgende kommer ind fra Google på det søgeord, så vises tre af de produkter på forsiden.

Du kan også sætte forskellige små spørgeskemaer op rundt om på dit website, som dukker op når en bruger har gennemført en procedure, ex. Når de har tilmeldt sig et nyhedsbrev, skrevet en kommentar til et produkt, udfyldt en kontaktformular eller andre små opgaver de udfører mens de surfer rundt på dit website. Det kan også være, at du med det samme en besøgende kommer fra Google (eller andre søgemaskiner for den sags skyld), skal udfylde hvad de egentlig søgte efter da de skrev søgeordet i søgemaskinen. Denne information kan være rigtig givtig, ex i søgen efter nye og bedre søgeord end dem du allerede har.

Feedback umiddelbart efter handlen

Du kan sætte et spørgeskema op, som dukker op lige efter at kunden har gennemført en handel. Derved er kundens oplevelse af proceduren helt frisk i hukommelsen, og vil bedre kunne svare præcist. Du er også sikker på at kunden rent faktisk ser spørgeskemaet, da man ofte lige efter købet over internettet er meget opsat på at alting er i orden, så enhver besked der dukker op, vil blive læst.

For at få kunden til at udfylde et spørgeskema, kan du også vælge at tilbyde kunden en ekstra bonus for hjælpen. Det kan være at du trækker 5% af prisen, eller giver 20% rabat på en anden vare, eller giver dem fragten gratis. Kun din fantasi der sætter grænser, og de fleste mennesker vil være tilfredse med næsten alt.

Du kan også vælge at spørgeskemaet følger med den bekræftelsesmail som kunden modtager efter købet. Her kræver det dog at kunden besvarer din email, hvilket for mange kan være en stopper. Det kan også være at mailen måske ender i spamfiltret.

Du kan måske også sende dem til et sted på dit website, hvor de bare skal udfylde skemaet. Derved kræves der kun et link i mailen.

Det er vigtigt at du gør noget ud af at det vil være givtigt for kunden at udfylde et spørgeskema, for du kender jo godt selv når du står nede i supermarkedet og bliver spurgt om du vil udfylde et spørgeskema. Det tager af din tid, og får du ikke noget til gengæld, så er sandsynligheden for at du gør det meget lille. Med det samme du kan vinde et gavekort på 5.000 kroner til Bilka, så vil du nærmest svare på alt.

Feedback et stykke tid efter

Når du venter et stykke tid med at få noget feedback fra dine kunder, så er det som regel for at optimere på dit produkt eller service. Kunden vil nok ikke huske ret meget om handlen på dit website, så dine spørgsmål skal være rettet efter dit produkt, eller meget klare spørgsmål om dit website, hvor du viser enten billeder eller tekst.

Hvor længe du skal vente er meget op til det enkelte produkt. Jeg venter fx 3 uger med at spørge folk om hvad de synes om bogen Webshop Hvordan. Jeg har sat et par mails op, som bliver sendt til læseren, og forsøger at få to ting ud af det.

  1. Feedback om indholdet af bogen ex hvad der er godt, skidt, mangler etc.
  2. En anmeldelse fra en læser, evt. en som har startet en webshop på baggrund af den, som jeg kan bruge på websitet, hvilket skaber troværdighed overfor nye købere.
Nogle læsere har været så glade for bogen, at de gerne vil skrive en anmeldelse, andre er ikke færdig med den og de fleste besvarer ikke mailen. I starten var der rigtig mange, som kom med en masse god kritik af bogen, og det var rigtig god viden som jeg brugte i de nyeste versioner af bogen.
Hvad venter du på? Få du gang i spørgeskemaer, opfølgende mails og bliv meget klogere på dine besøgende og kunder.

Filed Under: E-handel, Online Strategi, Webanalyse Tagged With: feedback, spørgeskemaer

15. juni 2011 by Brian Brandt 4 Comments

Flere besøgende er aldrig målet med Google Adwords

Det kan aldrig, og jeg vil lægge vægt på det, aldrig være et mål at få flere besøgende, når du bruger Google Adwords.

Jeg har set flere gange, hvor marketingsmanden i en større virksomhed, sætter en Google Adwords kampagne op, og efter et par uger går til chefen og fortæller stolt, at besøgstallet til hjemmesiden er steget.

Chefen som måske ikke ved ret meget om online markedsføring klapper også i sine små hænder og er stolt af sin marketingsmand. Så kan de gå der uge efter uge og være selvtilfredse, uden overhovedet at vide om de rent faktisk får noget ud af deres markedsføringsbudget.

Modeller – hvad tænker du ?

Jeg hjalp på et tidspunkt en ingeniørvirksomhed med deres Google Adwords. De fungerer som konsulenter, samtidig med at de laver rapid prototyping, som går ud på at lave plastmodeller i forskellige størrelsesforhold. Sælgeren fra virksomheden var stolt af, at han havde sat en Google Adwords kampagne op, og det havde givet en masse besøgende, ja, de brugte jo deres budget hver eneste dag, så godt måtte det jo være.

Da jeg gik ind og kiggede på søgeordene, fandt jeg hurtigt en bekymrende detalje. Sælgeren havde valgt at indsætte søgeordet “modeller”. Søgeordet er selvfølgelig relateret til deres forretning, men gad vide hvad størstedelen har ledt efter, da de har søgt på ordet “modeller”. Ligeledes var det endda sat ind som en “bred søgning”. Alene det ene søgeord stod for 95% af alle kliks.

Opsæt minimum 1 mål inden Adwords kampagnen startes

Det er pinedød nødvendigt at have et mål opsat inden du starter – da du ellers ikke kan se om dine penge er givet godt ud. Det er ikke kun Google Adwords det er nødvendigt ved, det er ligeså meget alle de andre tiltag du laver på internettet. Hvis du ikke kan måle det, hvordan skal du så kunne analyse og forbedre det.

Mål du kan opsætte kan være:

  • Udfyldt kontaktformular
  • Salg af et produkt
  • Tilmelding til et kursus
  • Visning af et online katalog
  • Tilmelding til et nyhedsbrev
  • Opkald til et “unikt” telefonnummer

Kan du ligeledes sætte en pris på hvad det er værd for dig at der bliver opnået et mål, kan du helt enkelt regne dig frem til om de penge du bruger på Google Adwords nu også kan betale sig.

Filed Under: E-handel, Online Strategi, Webanalyse Tagged With: adwords kampagne, google adwords, mål, opsæt mål

1. juni 2011 by Brian Brandt Leave a Comment

Webanalyse for affiliate marketing folk

Webanalyse for affiliate marketing folk

De folk der har været på kursus ved mig, enten om det var mine online marketing kurser, eller min undervisning i WordPress, ved at jeg laver lidt affiliate marketing. Noget folk ikke gør nok i, når de arbejder med affiliate marketing, er at undersøge deres trafik. De fleste ved måske ikke hvordan eller hvad de rent faktisk skal kigge efter.

Lad mig prøve at komme med lidt råd om hvad du skal analysere, hvis du laver affiliate marketing. Jeg går ud fra i denne artikel, at du benytter dig af Google Analytics.

Adsense indtjening i Google Analytics

Du kan koble dine tal fra din Adsense konto sammen med Google Analytics. Det kræver at du aktivt går ind og redigerer din Google Analytics konto og fortæller, at du tjener penge via Adsense på din hjemmeside.

google adsense og analytics

Derefter vil du få en masse vigtig informationer om de folk der klikker på dine Google Adsense annoncer.

Hvis du fx går ind under en hvilken som helst “Trafikkilde” i Google Analytics, vil du nu have et nyt faneblad “Adsense indtjening” du kan vælge.

google adsense indtjening

En af de sjove statistikker i Google Analytics er nu at kigge på hvilke søgeord der trækker flest klik – specielt at kigge på din Adsense eCPM. Det er en indikation på hvor mange penge du kunne tjene, hvis der kom 1.000 besøgende ind på det søgeord.

adsense ecpm

Et godt råd til at se på om ordene er reelle, er at sortere de søgeord væk, som kun har 1 – 2 kliks – det er ligeså meget en tilfældighed, så dem kan du ikke stole på. Se fx på ovenstående “”rki ingen hindring” – den kunne give mig et kæmpe afkast – men det tror jeg nu alligevel ikke på, før den kommer op i nok visninger og kliks. “Springvand i haven” til gengæld ser meget fornuftig ud – den burde jeg jagte noget mere.

Tracking af klik på dine bannere

En anden ting der altid er rart at se på, er hvem der rent faktisk har klikket på dine bannerannoncer du klistrer rundt om på din hjemmeside. Det kan du gøre ved at lave virtuelle sidevisninger på dit banner når der bliver klikket, og så sætte det op som mål i Google Analytics.

Jeg har tidligere skrevet om hvordan man laver en virtuel sidevisning og sætter det op som et mål i Google Analytics ovre på min WPDK blog.

Herefter vil du så i Google Analytics kunne gå tilbage i statistikken og se hvor vedkommende der har klikket på banneret er kommet fra, evt hvilket søgeord de har brugt i Google.

Nogle affiliate partner programmer tillader også at du smider unikke tracking koder på hver banner du viser – og på den måde kan du koble de to ting sammen og se hvem der rent faktisk også køber noget igennem banneret.

Nøgletal i affiliate marketing

De partnerprogrammer du benytter, har ofte en masse god statistik, som man bør kigge noget mere på. De to vigtigste du bør kigge på er:

  1. Konverteringsraten
  2. Den gennemsnitlige indtjening pr konvertering

Når du laver affiliate markedsføring, så skal du være rigtig glade for de besøgende du kan sende videre ind til dine programmer du annoncerer for – for det er faktisk rigtig svært at få folk til at klikke på et banner, eller videre igennem et link. Derfor er det meget vigtigt, at de sted du sender dem hen til, også kan finde ud af at konvertere de besøgende du sender hen til dem. Ligeledes skal du holde øje med, hvor meget du tjener hver gang de rent faktisk konverterer.

Lad os tage et eksempel

Sender du 1000 besøgende igennem et banner eller link til fx en tøjbutik, og der kun er 2 personer der køber noget – har du kun en konverteringsrate på 0,2%. Dette har jeg faktisk flere gange oplevet, og så ryger de bannere af mine sider, eller jeg skriver ikke flere indlæg om tøj derfra.

Sender du 1000 besøgende igennem, og der er 20 personer der køber, så har du en konverteringsrate på 2%, hvilket jo er noget sjovere. Specielt når vi kigger på det næste tal, den gennemsnitlige indtjening pr konvertering.

Omsætter tøjbutikken kun for 200 kr pr kunde, så tjener du i første tilfælde kun

200 kr * 2 personer * 0,1 (10%) = 40 kroner.

I det andet eksempel

200 kr * 20 personer * 0,1 (10%) = 400 kroner.

Tænk på, at hvis det kun er 200 kr pr kunde, så tjener du kun 20 kr per 100 besøgende du sender videre. Så har jeg en hemmelighed til dig – så bliver du ikke ved i længden med at sende videre til dem. Ovenstående er skrækeksempler, jeg flere gange har oplevet.

Tænk nu hvis du fandt en tøjbutik, der giver gratis fragt på over 600 kroner, hvilket i mange tilfælde øger den gennemsnitlige indtjening pr kunde betragteligt. Hvis vi tager det gode eksempel og regner igennem igen.

600 kr * 20 personer * 0,1 (10%) = 1.200 kroner

Det er pludselig meget sjovere.

Så sørg for at holde dine konverteringsrater i de webshops du sender folk videre til, og kig på hvor meget de omsætter pr kunde – og få så sorteret ud i de webshops der ikke kan konvertere. Kig på dem, ville du selv handle der – det er altid det første jeg gør, inden jeg begynder at køre affiliate markedsføring imod dem.

Filed Under: Affiliate, Webanalyse Tagged With: affiliate, affiliate markedsføring, konverteringsrater, nøgletal

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Det bedste webhotel

Hvis du skal have en hjemmeside og gerne vil have et billigt, men stabilt og fornuftigt webhotel, så brug Simply (tidligere Unoeuro):

Suveræn Hosting

Det bedste Chat system

Powered by LiveChat

Seneste indlæg

  • Ny tilværelse som lønslave
  • 5 værktøjer jeg bruger i min online marketing
  • Hvad er min virksomhed værd?
  • Få dit barn til at lære via ipadden med Osmo
  • Jeg har splittestet Viabill og resultatet er skræmmende

Underkategorier

  • Iværksætter Generelt
  • Ledelse
  • Læserspørgsmål
  • Nyheder
  • Sociale Medier
  • Webanalyse
  • WordPress
  • Affiliate marketing

Evergreen indlæg

  • Excel som billigt regnskabsprogram
  • Regnskabs føljeton - lær alt det basale
  • 10 trin til flere besøgende
  • Lynkur
  • Hvordan man får en billig webshop

Andre ressourcer

  • Forside
  • Om Brian Brandt
    • Mine projekter
    • Online Marketing Rapporter
  • Kontakt Mig

Copyright © 2023 · Generate Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in