Forleden holdte jeg et af mine Google Adwords kurser, og det var en rigtig god dag, hvor kursisterne kom hjem, fyldt med viden helt op til randen, og en optimeret struktur på deres Adwords kampagne.
En af virksomhederne der var med, havde en webshop på et velkendt shopsystem – men havde hverken fået Adwords koblet sammen med Google Analytics, eller ehandelssporing installeret. De vidste faktisk overhovedet ikke, om de penge de havde betalt til Adwords de sidste par måneder, havde skabt omsætning. De kunne ligeså godt have kastet pengesedler op i luften og håbet på nogle ville gribe dem for en vare.
Hvad er ehandelssporing
Kunne du tænke dig, at modtage daglige opdateringer om omsætning, konverteringsrater, avance, antal transaktioner og andre essentielle nøgletal fra din netbutik? Selvfølgelig vil du det, og dertil har du brug for Google Analytics Ehandelssporing.
Det er enkelt nok at implementere Google Analytics, men straks mere kompliceret at implementere Ehandelssporing, da du skal have indsat nogle specielle koder på din netbutiks kvitteringsside. De fleste shopplatforme har dog implementeret det som standard i dag – har det ikke, så overvej at skifte din platform ud, for det er simpelthen for ringe hvis det ikke har.
Hvad kan jeg bruge ehandelssporing til?
Med ehandelssporing har du omsætningstal, konverteringsrater, antal transaktioner og avancer. Ud over det kan du få en lang række andre nøgletal, som er vigtige for din webshop.
Uden disse tal, famler du rundt i blinde, når du køber dig til trafik eller laver anden online markedsføring. Uden ehandelssporing har du altså ingen begreb om, hvad der sker med de besøgende på din side. At kende besøgstallet er bare ikke godt nok.
Har du ikke Ehandelssporing implementeret, så kom i sving – du kan ikke drive en seriøs webshop uden at kende de tal det giver dig.
Ved du ikke hvordan du kan implementere det – så kontakt din webudvikler, eller tag fat i mig.
Benjamin L. Hansen says
Tak for artiklen.
Giver meget god mening og vil da helt sikkert begynde og bruge google analytics. Det er tydeligvis langt bedre og mere detaljeret end det jeg bruger nu.
Mvh Benjamin
ib sandstrøm says
Avance – skriver du? Kan man lægge kostpris ind i koden for konvertering?
Brian Brandt says
Jeg mener faktisk, at det er muligt med et hack i GA koden, men ikke helt sikker på den. Det er ikke noget jeg har gjort, da det sjældent er et tal, som man ønsker offentligt tilgængelig – og det vil jo kunne aflæses i kildekoden.
Det du kan bruge den “Avance” til i Google Analytics, er at se om det er rentabelt. Du laver bare selv en simpel hovedregning. Har du fx et dækningsbidrag på 20%, så skal din “Avance” altid være over 80%, for at det stadig løber rundt.