Google Adwords er en fascinerende ting at arbejde med, da der er så mange faktorer i spil. Annonceteksten, søgeordene, klikpriserne og ikke mindst landingssiderne er alle vigtige elementer i en god kampagne.
En af de ting jeg synes er sjovest med Google Adwords, er at lave en masse små test hele tiden – der altid den åbenlyste splittest mellem annonceteksterne for at finde den tekst der giver den højeste CTR (click through rate).
Det der dog er ligeså vigtig, og nogle gange kan give en hovedbrud, er hvilken side man skal sende sine besøgende ind på. Det at sende dem ind på en enkelt produktside kan være tidskrævende, da du skal matche søgeord med produktsiden og sørge for, at du ikke sender besøgende ind på en side, som ikke er på lager.
Derfor satte jeg en lille test op, som nu har kørt en måned – og tænkte jeg lige ville dele resultatet. Det er ikke en videre videnskabelig test, og om resultaterne er valide, er en anden sag – omend kan det sætte tanker i gang, om at du bør teste hvilke sider du sender folk ind på.
Scenarie:
Jeg havde et brand der skulle markedsføres – som havde 3 produkter. 3 produkter der ligger meget op ad hinanden, og kunne være svær at adskille. Det er ikke navnet på selve produktet folk søger efter, men brand navnet. Derfor for at få lidt volumen, blev jeg nødt til at byde på brand navnet.
Mit spørgsmål var så, hvor skulle jeg sende besøgende hen – ind på en produktside for det mest populære produkt, eller vise dem en oversigt med de 3 produkter, så de selv kunne vælge hvilket af de 3 produkter de ønskede.
Det jeg gjorde, var at sætte to annoncer op, med nøjagtig samme annoncetekst, men 50% sendte jeg ind på produktsiden, og den anden 50% sendte jeg ind på en oversigt med de 3 produkter fra brandet.
Det gav efter 30 dage, følgende resultat:
Oversigtsiden
Produktsiden
Det har faktisk givet 3 transaktioner mere at føre folk ind til en oversigtsside, og dermed en noget højere indtjening – hvilket kunden bestemt ikke klager over, og het naturligt en højere konverteringsrate. Dette er udelukkende “brand” søgninger i ovenstående resultat, der har ikke været produktspecifik søgeord med.
Forsøget kører stadig videre, for at få flere data ind – men det giver stadig et godt billede af, at der muligvis kunne være noget at hente.