Det at blogge var i starten kun IT-nørder der havde god kendskab til internettet. I dag er det blevet en kæmpe industri i sig selv, og internettet boomer med blogs, da det nu er muligt at komme ud med alle sine små nicher, fx en blog om de reklamer man kører ud med, blog om livet i Vilnius, en blog med Windows tricks eller hvordan man laver gode billeder til en webshop.
Corporate blogging
Corporate blogging er ikke et nyt udtryk, men heller ikke så udbredt i Danmark. Det er stadig nogle få virksomheder der benytter sig af det, og Arla var måske de første, som officielt meldte ud at de bloggede og fik den største opmærksomhed omkring det. Det er stadig de mindre virksomheder der mest benytter sig af det. De får muligheden for at give deres virksomhed et mere personligt præg, og være mere imødekommende overfor besøgende og kunder. Fx Kjers Kommunikations blogder fortæller om hans forretnings historie, fra start og frem til slut. Det giver et billede af hans virksomhed, og de kunder der bliver tiltalt af hans historie, er netop også de kunder som Kjers Kommunikation gerne vil arbejde med.
Blogging skaber tillid til kunden
Mange virksomheder vælger også at blogge, for at dele ud af deres store viden, og den vej igennem skabe en større tillid til kunden. Fx M4M kommunikationsbureauet’s blog, der jævnligt skriver om alt inden for reklame og marketing. Det samme gør mange af de Søgemaskineeksperter der efterhånden findes i Danmark. De deler gladelig ud af deres erfaring og store viden inden for deres områder. De ved godt at folk ikke bare lige kan kopiere deres erfaring og ekspertise. Ved at dele ud af den, skaber de en loyal tillid til kunden, samt en tryghed om, at det er de rette folk de går til.
Blog kun hvis du kan sige noget interessant til læseren
Det at have en blog gør mange ting for dit website. Det gør den endnu mere dynamisk og du vil sikkert få en masse nye besøgende. Folk vil vende tilbage til bloggen, specielt hvis du har noget at tilbyde. Man skal nemlig ikke blogge hvis du ikke har noget at fortælle, som dine besøgende eller kunder ikke kan bruge til noget. Men kommer du med gode råd, trends, nyheder og andet interessant, vil det skabe opmærksomhed og du vil få folk til at besøge din forretnings webshop eller website. Mange vil komme fra søgemaskinerne ind på bloggen, læse noget interessant, og hvis det fremgår tydeligt, hoppe videre meget målrettet til din webshop eller website og næsten allerede være klar til at købe.
Hurtig indeksering i Google
Hvis du vil have google til at indeksere hurtigt, så skal du have et indlæg om dagen cirka, eller i hvert fald 3 – 4 gange i ugen. Hver gang du skriver et indlæg, har du også muligheden for at pinge Google. (at pinge betyder at du sender en lille besked til Googles server om, at du har lavet et nyt indlæg). Google’s indekserings-søge-robot kom fx forbi min blog ca. 2 gange om dagen dengang jeg skrev et indlæg om dagen, nogle gange 2 eller 3. Det giver et opdateret indhold, og det ser Google på som et stort plus. Men vil du have mange besøgende, kræver det lidt mere end bare at smide tekst ind på en blog. Du skal ud og være aktiv på andre blogs, ud og kommentere. Og så skal du skrive nogle gode artikler som folk gerne vil linke til. Rundt om i blogging miljøet siger man, at Indhold er Konge (content is king). Det vil sige, at skriver du en rigtig god artikel, er der stor sandsynlighed for, at andre bloggere vil henvise til den artikel. Og det er når man snakker søgemaskineoptimering, god link værdi til din blog.
Reklamer på din blog
Du skal helt sikkert ikke smide adsense reklamer på din blog. Det er jo dumt at få folk til at klikke væk fra din blog når du nu har dem inde på dit website. Du skal sørge for at få dem sendt videre til din webshop eller website, hvor de kan genere et salg eller større interesse. Det er også det som skal være hovedformålet, at videresende trafikken til dit ”hoved” website, så det skal du forsøge at optimere din blog til. Det kan gøres igennem masser af direkte links og nogle flotte bannere. Det vil også se meget uprofessionelt ud at have Adsense reklamer på ens website. (Jeg ved godt jeg har Adsense på min blog her, men jeg er ikke ude på at skabe salg igennem min blog, selvom jeg en gang imellem linker videre til mit webdesign firma.
Tilmeldinger til dit nyhedsbrev
Du har også muligheden igennem en blog, at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er nemt at integrere i en blog, og det er efterhånden accepteret rundt om i blog miljøet at tilmelde sig et nyhedsbrev.
Hvordan får man en blog
Der findes et utal af forskellige måder at få en blog på. Du kan tilmelde dig en af de mange gratis servicer – blogger.com (google ejet),WordPress.com, Mingler.dk (dansk). Dem vil jeg dog ikke anbefale, ikke til virksomhedens blog. En personlig blog om dine stueplanter eller grønlandske sweatere er de gode nok, men når det er til en virksomhed, vil jeg anbefale at du kontrollerer al din kode og webhotel selv.Du kan rimelig hurtigt komme i gang med en blog, alt det kræver er et webhotel med en database, lidt ftp kendskab og måske en smule kendskab til hvad dine databaser hedder (information som webhotel udbyderen som regel sender med den første email).
Jeg vil anbefale dig at bruge WordPress blogging platformen, da det er det mest udbredte i verden og der findes et utal af forskellige udvidelser (plugins), der kan gøre det meget nemmere for dig at blogge.
Design på ens blog
Kan man ikke overskue at skulle installere en blog, findes der mange webdesignere som tilbyder at oprette en blog for dig. (Mit webdesign firma installerer også billigt din blog – WP design by WPDK) Det er også muligt at få samme design linie på ens blog, hvilket jeg anbefaler man gør, da det giver en helhed og genkendende effekt for den besøgende. Det benytter Arla sig også af på sine blogs. Det er som regel også nemmere for webdesigneren eller dig selv, da man derved har billeder og idéerne til designet på plads.
Start blogging
Hvis du nu er blevet inspireret til at blogge, så synes jeg ikke du skal holde dig tilbage. Tænk dog over hvad det indebærer, har du tiden til at holde den ved lige. Kan du skrive et indlæg om din branche et par gange i ugen. Ønsker du en tæt kontakt til dine kunder og besøgende.
Du kan være i gang i løbet af få timer, men det kræver et lille stykke tid at blive helt fortrolig med bloggingmiljøet. Men når det er på plads, er mulighederne med en blog evigt store.
Få installeret og designet din blog hos WPDK.