Denne uge byder det store internet på artikler om Googles nye sociale medie initiativ – Google+.
Google+ introduceres, men kun i field trial
Google er kongerne af søgemaskiner, hvorimod Facebook pt er kongerne af flest brugere til et socialt medie – og det huer stadig ikke Google. Derfor forsøger de sporadisk at lancere et nyt socialt medie, først overtog de Orkut (et socialt medie de opkøbte), derefter en stor satsning med Google Wave, og nu forsøger de sig så med Google+.
Lad os nu se, om Google+ virkelig kan slå igennem – de har det hårdt imod Facebook. Det største problem jeg ser for Google, er at de er kendt for at være søgemaskine og ikke et socialt medie. Deres brand er så stærkt på det område, at jeg ikke tror på de nogensinde får lavet noget socialt medie netværk der kan komme i nærheden af Facebook.
Den “ældre” generation og ikke-nørder, betragter stadig Google som lidt nørdet og kender ikke til, at de har meget mere at byde på – de fleste er først lige ved at finde ud af, at de øverste 3 resultater og links i højre side rent faktisk er annoncer. De har ingen anelse om Google Analytics, Webmaster Tools, Google Profile, iGoogle, etc – de ser Google som søgemaskine, intet andet.
Radikalt anderledes med Google+
For at kunne slå Facebook af pinden, så skal der radikale ændringer til i sociale netværks. Alle forsøger at kopiere hvad Facebook har gjort og forsøger at gøre det en lille smule bedre – det tror jeg næppe er den rette fremgangsmåde. Derimod tror jeg en radikal anderledes måde at gøre tingene på, er vejen frem.
Det ser ud til, at Google+ forsøger at gøre det radikalt anderledes, at dømme ud fra deres video. Så måske har de fat i den lange ende denne gang – spændende ser det i hvert fald ud.
Video om Google+