Denne uges fredagslinks handler meget om Google Analytics – både gode tilføjelser, men også irriterenede ting – men lidt nyheder fra Google Adwords og en artikel om Google Website Optimizer. Så en ren Google uge.
Søgeord fra besøgende logget ind i Google vises ikke længere
Vi der arbejder med søgemaskineoptimering får nu lidt mere bøvl med Google Analytics statistik, da besøgende der kommer via Googles søgeresultater og er logget ind, fx på deres Google+ profil, vil ikke længere vise hvilket søgeord de brugte. Det gør at tallene i Google Analytics ikke længere vil være så præcise længere. Indtil videre vil det nok være begrænset – men tænk nu hvis Google+ får ligeså meget fat som Facebook.
Google Adwords eksperimenterer med dynamic search indhold
Det kan være en lille smule rundforvirrende hvad det egentlig betyder, og jeg skal også lige afprøve det, inden mit hoved helt kommer rundt om det. Men Google Adwords vil fremover tilbyde at lave dine annoncetekster ud fra indholdet på din hjemmeside. Noget de i princippet allerede gør med søgeresultaterne i Google, hvis du ikke skriver en “meta description” – så finder de selv ud af hente teksten på din hjemmeside og præsentere det i søgeresultaterne.
Kanalvisualisering er blevet udvidet i Google Analytics
Jacob har skrevet lidt om den nye kanalvisualisering der kommer i Google Analytics. Det kommer til at give nogle gode muligheder i form af bedre at kunne se hvad folk tidligere og efterfølgende har foretaget sig for en mængde trafik. Som Jacob skriver:
Al den direkte trafik, der lander på forsiden – hvad er egentlig deres formål, og hvad er den mest benyttede sti for dem fra forsiden?
Det har jeg også manglet og bliver rart at have lidt mere at optimere sin forside ud fra.
Tips til Google Website Optimizer
Dette er godt nok en gammel artikel, men tænkte, jeg har læst den i denne uge, så den skal da lige med. Det er Michael der giver en række gode tips til brugen af Google Website Optimizer. Basalt, men altid rart lige at få en reminder.
Michael Bredahl says
Super gode links
Det bliver helt klart mere bøvlet med analysen af websites, og man kan jo få den fornemmelse af at Google prøver på at booste deres G+, ved at folk jo bare kan logge på for at være anonyme i søgninger (bare ikke over for Google) 🙂
Jeg er spændt på at se resultaterne af AdWords, hvis det bliver lige så godt som de automatiske descriptions, så bliver det forfærdeligt!
God weekend
Michael Kjeldsen says
Hey Brian – tusind tak for linket til mine GWO tips 🙂
Og så er det i øvrigt top-nederen, det meg Google SSL, er spændt på at se konsekvenserne af det… men umiddelbart er det da en smule foruroligende.
Steffen says
Ja, det er sq en ommer for Google, det med at brugere der er logget ind, er fuldkommen anonyme med deres søgeord.
De bør da i det mindste lave det til en mulighed at slå det til, som det jo faktisk har været hidtil. Men at tvangsindlægge alle til det, er virkelig ikke fedt.
Men det er jo nok så de kan tjene lidt flere penge på deres AdWords 🙁