At sætte en Adwords annonce op for dit brand-navn er noget du under alle omstændigheder bør gøre. Men den indtægt det nu genererer, kan skævvride din ROI gevaldigt. I store Adwords kampagner kan det faktisk komme til at se ud som om du har en helt fantastisk kampagne, men tager du indtjeningen fra din brand kampagne ud af billedet, kan det pludselig se meget mindre imponerende ud.
Hvad er din holdning til analyse af din Google Adwords kampagne – tager du brand-søgeord indtjeningen med, eller piller du den ud af den samlede indtjening?
Det er nok ikke en sort og hvid situation du beskriver. På den ene side kan et Brand-søgeord som du også skriver give et meget skævt billede af hvordan kampagnen kører, men på den anden side vil jeg også mene, at det er ok hvis din AdWords annonce med dit Brand-søgeord faktisk giver øget omsætning som ikke er på bekostning af den omsætning man evt. har på Brand-søgeordet i de organiske søgeresultater – vil dog altid holde øje med hvordan alle annoncer klarer sig og ikke kun kigge på de overordnede tal.
Jeg vil derfor beholde Brand-søgeord indtjeningen når jeg beregner ROI, jeg vil dog også holde et vågent øje med om Brand-søgeord annoncen har indflydelse på hvordan omsætningen via Brand-søgeord i de organiske søgeresultater påvirkes.
Min erfaring er faktisk, at 1+1 måske ikke helt giver 2, men det giver typisk langt mere end 1 og vil altid anbefale at man benytter sine Brand-søgeord i AdWords annoncer. Også set i lyset af, at AdWords annoncerne nu vises i Google Maps vinduet under din info. tekst.
Som udgangspunkt medregner jeg ikke udgifter/indtægter fra brand-annoncer, når jeg beregner AdWords afkast på mine kunders vegne.
Hvis AdWords kontoen er delt fornuftigt op, så er det som regel en ret simpel operation at filtrere disse data fra.
Der er dog en væsentlig undtagelse, nemlig hvis dit eget brandnavn ligger tæt op ad generiske søgeord. I så fald vil brand-relaterede søgeord sikre dig en merindtægt (eller rettere: minimere tab af indtjening), som jo ret beset også bør inkluderes i det samlede regnestykke.
Men som udgangspunkt så mener jeg, at AdWords ROI bør beregnes efter fradrag af brandrelaterede data.
Efter min optik bør brand søgeord altid kører i en selvstændig kampagne således de kan isoleres 100% både hvad angår forbrug og indtjening.
Vi har fast politik med en negativ søgeordsliste indeholdende alle variationer af virksomhedens brand der bliver koblet på alle kampagner undtagen brand kampagnen. På den måde kan vi spore “skidt og kanel” fra hinanden i de enkelte kampagner.
Ift. opgørelse for kunder så er det jo bare at rapportere selvstændigt på brand/ikke brand søgeord.
Derudover så er det ret interessant at se søgeordsstierne i multichannel analytics hvordan non-brandede søgninger, ender ud i brand søgninger der oftest ender ud i konverteringer, de giver også et andet billede i evalueringen af kampagnerne.