De fleste der følger mig, enten på Twitter, Facebook eller Google+, er vist efterhånden klar over, at jeg har været ret involveret i launch af den nye webshop med udstyr, sengetøj og bamser til børn, Sovedyret. Det er en webshop, min kære hustru Camilla, skal køre den daglige drift af.
Jeg var med til at skabe et gennemarbejdet roadmap, for at kunne lancere med et brag. Det roadmap vil jeg nu dele med dig. Planen er, at hun relativt hurtigt skal komme til at leve af shoppen. Der blev de fleste kanoner og tricks jeg kender til, kørt i stilling.
Launch site
Det første der skulle til, var et launch site. Det var en ganske simpel side, der samlede lidt informationer om, at nu var vi på vej med en ny shop. Det var muligt at tilmelde sig vores email liste fra siden. Da vi fik oprettet vores Facebook side og Google+ side, blev det også muligt at +1 og Synes godt om dem fra siden.
Nyhedsbrev og samarbejde om en ebog
Jeg havde fundet en sovecoach, Jeanette Wegge-Larsen, som jeg kontaktede og satte et samarbejde i gang med. Hun leverede 10 gode råd, til hvordan børn kunne få en bedre søvn. Den pdf stillede jeg til rådighed på launch sitet, hvis man tilmeldte sig nyhedsbrevet. Det tiltrak lidt opmærksomhed og en del tilmeldte. Ved start var der omkring 120 tilmeldte – ret fornuftigt i mine øjne, uden overhovedet at være gået live.
Google Adwords remarketing
Remarketing er helt perfekt til et launch site. Jeg installerede en remarketing kode på launch sitet, og hver gang der kom en besøgende ind, blev der lagt en lille cookie ned på den besøgendes computer. Den lille cookie, kunne jeg aktivere, så snart Sovedyret gik live. Det betød, at alle der havde været inde på Sovedyret, dvs alle dem der allerede kendte til Sovedyret – dem kunne jeg fange med en Adwords annonce . Så jeg var i stand til hurtigt, at få alle interesserede ind på webshoppen og handle, så snart den gik i luften.
Søgemaskineoptimering
Ved allerede at have et website oprettet, havde jeg også muligheden for at bygge lidt links til den. Det gjorde, at jeg ved start af shoppen, allerede havde en del indgående links, troværdighed og en pagerank 1, da webshoppen startede. Det skulle vise sig, at være en ganske god ide.
Facebook Side
Et af de steder vi brugte rigtig meget krudt, var på Sovedyrets Facebook Side. Det var her vi vidste vi kunne engagere en række mennesker, og lave en masse hype omkring Sovedyret. Vi lagde ikke skjul på noget som helst, og fortalte alle dem vi kunne komme i nærheden af om Sovedyret og hvad vi gik og forberedte. Det viste sig dog, at nogle konkullegaer kiggede med ovre skuldrene og udnyttede et par af vores gode idéer. Men det tog vi som et skulderklap, og arbejdede videre i samme kurs. Sådan noget må du bare forvente.
Vi fik en masse god respons, engagement og da vi åbnede, var der cirka 170 venner. Det gjorde også, at vi havde en lille forsamling, der kunne inviteres til vores “åbningsfest”.
Sovedyrets Hule – bloggen
Der blev også oprettet en blog, der blev døbt – Sovedyrets Hule, hvor der kom lidt indlæg inden. Det var dog ikke alverden, et par forsøg på at lave nogle “top 10” indlæg, fx 10 bøger om søvn – men det gav ikke rigtig nogen besøgende. Der er efter lanceringen kommet en del mere gang i den, og vil også blive et talerør fremadrettet.
Google+ Side
Det var nu ikke alverden jeg forventede mig af Sovedyrets Google+ side – men jeg er begyndt at anbefale virksomheder at have en, da det kommer til at få enorm betydning på et tidspunkt. Derfor er det en god idé at være med allerede nu.
Den har stadigvæk ikke ret mange følgere, men så længe Google+ bliver mere og mere integreret del af Googles søgemaskine, så vil den også få en voksende betydning, og en voksende opmærksomhed fra Sovedyrets side. Det er dog ikke et fokus område lige pt. – men det bliver jo rart, når Sovedyret får logo med ud i søgemaskinerne, for tro mig, det kommer.
Frontfiguren – fabelous Fabbe
Hele ideen med Sovedyret startede egentlig lidt med en bamse, som min hustru havde købt på et loppemarked – en meget løjerlig bamse. Den havde en lang snabel og jeg tænkte det lignede et fabeldyr (omend det er et begreb). Derfor fik den navnet, Fabbe. Det var en spøjs fætter, og endte også med at pryde logoet. Vi fik en venlig dame til at hækle en frisk en af slagsen, så vi havde to, da vi har to piger. Det udviklede sig til ideen om at sælge hæklede bamser, og senere hen bestemte vi os om konceptet, at sælge alt i tilbehør til når børnene skulle putte. Det koncept som shoppen i dag har – puttetilbehør.
De bamser har vist sig at være en stor succes. Det er super godt håndværk vores ven laver, og rigtig mange har allerede bestilt bamsen. Faktisk var de første 4 solgt, inden vi overhovedet startede shoppen. Noget der gjorde vores hækle ven fik rigtig travlt.
Der er mange flere ting i støbeskeen omkring Fabbe, og den kommer til, forhåbentlig, at blive vores kendetegn og det der skiller sig ud – for det jo en af de vigtigste ting i dag.
Selve åbningsdagen
Jeg havde en række ideer til åbningsdagen, for en åbningsfest skulle vi i hvert fald have. Der skulle selvfølgelig være en masse gode tilbud – selv på varer fra helt nye kollektioner faktisk. Det var bare ikke nok i mine øjne.
Derfor legede jeg med tanken, om en live streaming op til åbningen, som vi havde sat til kl. 09.00 en onsdag. Det kunne vi måske godt have genovervejet, og måske sat til en fredag aften. Det var trods alt midt i de flestes ferie.
Jeg brugte Spreecast til at sætte en live streaming op, og fra kl. 8.45 om onsdagen, satte min hustru og jeg sig foran computeren og havde fundet champagnen frem. Vi havde inviteret alle ind via Facebook, Twitter, nyhedsbrev og den slags. Der sad vi så i et kvarter, og svarede på spørgsmål, drak champagne og kl. 8.59.50 talte vi ned fra 10.
Vi havde det skide skægt og så var shoppen åben. Se eventuelt vores live streaming her.
Derefter satte vi gang i en række tiltag. Nyhedsbrev blev sendt, der blev annonceret på Facebook at vi var åbnet, Google+ fik et skud og så kunne vi ellers bare krydse fingre.
1.025 unikke besøgende var faktisk forbi shoppen den første dag. Det må da siges, at være en ganske fornuftig start, og det væltede ind med ordrer. Camilla var faktisk helt rundt på gulvet, og vidste snart ikke hoved eller hale i, hvordan alle de ordrer skulle takles. Bestemt en sjov tid for mig at kigge på.
Sovedyret havde også arrangeret gaver til de første 50 der handlede, som et ekstra lille incitament for at folk skulle skynde sig at købe. Det kan altid lige skubbe lidt ekstra til folk, at sætte en begrænsning på et antal.
Søgemaskineoptimering igen – indeksering
Når du lancerer en webshop, har du jo pludselig en masse forskellige undersider der skal indekseres. De har jo ligget gemt for Google, og først nu skal Google lede efter dem.
Derfor havde jeg forberedt et XML sitemap og et traditionelt sitemap, som skulle gøre det nemt for Google, at finde alle siderne i shoppen. Det virkede nogenlunde, alle kategorisider var i hvert fald relativt hurtigt indekseret. Produkterne tog dog et par dage for at komme med.
Den løbende linkbuilding kunne nu også gå i gang – og noget siger mig, at jeg gør et eller andet rigtigt 🙂
Pressen
Jeg havde skrevet en række pressemeddelelser inden start, med lidt forskellige vinkler. Nogle til de brede medier og nogle til de lokale medier. Specielt det med live streaming af åbningen, tænkte jeg kunne blive bragt i et online magasin – men der har ikke lige været nogen der bed på. En enkelt blogger skrev om det, og tak til Dennis for det indlæg.
Den lokale sprøjte, Herning Folkeblad, var dog rigtig glade for at bringe en historie. Det gav en stor artikel i det trykte blad, og en artikel på deres online avis. (Jeg arbejder stadig lige for at få et aktivt link i den artikel).
Der er sendt flere pressemeddelelser ud, og mon ikke der løbende dukker lidt artikler op rundt omkring.
Samarbejde med prominente blogs
Blognetværket er et fantastisk sted at få spredt sit navn. Derfor går vi aktivt ud og forsøger at involvere og samarbejde med en række prominente blogs, der har et godt talerør, og som sidder og snakker til vores målgruppe.
Det skabte fx et samarbejde med den kendte Tina Dalbøge og vi har kontakt med et par andre sjove bloggere, hvor vi på den ene eller anden måde skal gøre Sovedyret mere udbredt. Gæsteartikler kommer også til at dukke op forskellige steder i den nære fremtid.
Fremadrettet indsats
Nu er shoppen live, velsmurt og velkørende. Den første måned har været ovenud tilfredsstillende og vi er langt foran det budgetterede. Kører næste måned på samme klinge, så går Camilla fuldtid meget snart, hvilket hele tiden har været målet.
Det der skal ske nu, er flere pressemeddelelser, højt engagement på Facebook og Google+, nyhedsbreve, samarbejde med blogs, linkbuilding og så et utrolig højt service niveau, krydret med personlighed.
Jeg håber dette gav dig et indblik i, hvordan du bør lancere en webshop – forberedelse og hype er et ufattelig vigtig skridt. Der er så mange muligheder og kan give dig en væsentlig bedre start, end hvis du åbner i stilhed. Hellere et “big bang”, end et småfesent “lad os starte småt for at teste” :-).
Hyr mig til dit “big bang” launch
Skal du til at lancere en shop, så har du muligheden for at hyre mig som projektleder – jeg arbejder dagligt med en lang række webshops om deres online markedsføring og er sprængfyldt med kreative ideer.
Smid mig en mail på brian@clickstarter.dk eller ring på 27 11 28 48.
Hvad ville du gøre op til et launch af en webshop? Fortæl det endelig i kommentarene herunder.
Søren Sprogø says
Helt suveræn opskrift på launch af en webshop!
Alene det at have 100+ at sende nyhedsbrev til fra dag 1, er guld værd. Det plejer at være ved det antal, at der begynder at komme ordrer ind via nyhedsbrevet, så man i det mindste ikke sidder og føler at man sender ud for ingenting.
Og yeps, Remarketing på din “Coming Soon”-side er guld værd:
http://www.afdeling18.dk/blog/2012/5/2/malk-din-coming-soon-side.aspx
…Men shhh, vi fortæller jo ikke nogen om Remarketing. For når alle de andre finder ud af hvad det kan, så kommer det til at drive prisen op 😉
Halfdan Timm says
Jeg blev lige sendt herhen af Emil Blücher – jeg havde slet ikke set indlægget ellers.
Det er super fedt at kunne følge med i den konkrete launch og ganske inspirerende.
Har du planer om at lave en opfølgende blogpost på et tidspunkt om Sovedyret?
Brian Brandt says
Tak, Halfdan. Måske kommer der en opfølgning – der er kommet lidt sådan rundt omkring hvor jeg ellers skriver, specielt i mit nyhedsbrev har der været en del gode eksempler. For det går rigtig godt med Sovedyret :-).
Halfdan Timm says
@Brian: Det lyder meget spændende. Jeg rooter i så fald for opdateringen! 🙂
@Sprog: Thanks, den tjekker jeg også lige, det ser godt ud!
Søren Sprogø says
@Tim: Brian var så venlig at gæsteblogge lidt ovre hos mig, om sine erfaringer med opstarten. Kan være du kan bruge det også.
http://www.afdeling18.dk/blog/2012/11/2/tanker-inden-start-af-en-webshop.aspx
Tim says
Faldt lige over dette indlæg, og det er jo en masse super gode ting du skriver. Det kunne jeg godt have brugt for nyligt, da jeg åbnede min egen lille shop op. Men nu er den åbnet, så regner med, måske at bruge nogle af ideerne nu – det må kunne lade sig gøre 🙂
Tak for indlæget!
Tim