Kunne du tænke dig at få de besøgende der forlader din hjemmeside, til at vende tilbage med en større sandsynlighed for at købe dit produkt eller benytte din service?
Det lyder som et drømmescenarie for en marketingmand – men ikke desto mindre kan du med retargeting få tingene til at gå i opfyldelse.
Retargeting er svaret på dine bønner
Hvad er retargeting spørger du måske? Godt spørgsmål – lad mig først prøve med lidt tekst. Basalt set er det følgende:
Retargeting er metoden til at få tidligere besøgende på dit website til at vende tilbage til dit website.
Retargeting kan nok nemmest forklares ved at stille det op i processen:
- En potentiel kunde (lad os kalde ham Kurt) besøger dit website, lad os sige du sælger konsulentarbejde som ingeniør, og Kurt kigger på lidt forskellige sider på dit website – fx går han ind og kigger på en side hvor du skriver om dine ingeniørprojekter.
- Der bliver nu lagt en lille cookie ned på Kurts computer
- Kurt forlader nu dit website fordi konen be’r ham om at gå ud og slå græsplænen – og han glemmer alt om dit website.
- Et par dage efter surfer Kurt nu rundt på internettet og ender på Ing.dk, som er et stort site for ingeniører og andet videnskab. Nu går det lille cookie-monster i gang med sit retargeting, og husker at Kurt har været inde på ingeniør-konsulentens hjemmeside. Tilfældigvis har ingeniør-konsulenten en aftale med Ing.dk om at lave retargeting bannere.
- På Ing.dk får Kurt nu præsenteret ingeniør-konsulentens banner – klikker på det og kommer ind på websitet igen.
- Han bliver så glad for at blive mindet om dette fantastiske website og kontakter ingeniør-konsulenten om et stort projekt.
Du er ikke bundet til kun én hjemmeside hvor du kan vise dine retargeting bannere – du kan få dem ud i alle slags netværk som “understøtter” det. Det gør en række af de større mediesites i Danmark og blandt andet også Youtube.
Dette var tekstversionen af retargeting – lad mig prøve at visualisere processen for dig.
Visualiseret re-targeting
Du sidder måske tilbage og tænker, at Kurt havde fået det banner at se alligevel. Nej – banneret vises kun hvis man tidligere har besøgt Ingeniørdens hjemmesiden. Det er hele konceptet.
Retargeting har jo selvfølgelig en lang række fordele.
- Du får kun vist dine bannere til folk der tidligere har været interesseret i dit website / produkt / service. Dette minimerer selvfølgelig dine marketing omkostninger.
- Det arbejder godt sammen med en gammel marketing strategi, hvor man mener at en kunde skal eksponeres minimum 7 gange for dit brand før det er sivet ind på lystavlen. Med retargeting vil banneret mere eller mindre “forfølge” den besøgende og hurtigt eksponere banneret for vedkommende.
- Du kan blive mere kreativ med dine bannere end hvis du skulle vise den for “det brede publikum.
- Folk har registreret op til 4 gange så mange konverteringer ved brug af retargeting.
Ulemper ved retargeting
Alting er selvfølgelig ikke lutter lagkage, og som med så meget andet markedsføring, skal det tages med lidt forbehold.
- Det kræver en dedikeret indsats – lidt ligesom med Google Adwords, kræver det at du konstant holder øje med dine kampagner.
- Du kan risikere at folk føler sig forfulgt af dig. Tænk på at dit banner kan begynde at optræde overfor den besøgende på andre websites – og det er triggeret på at de har besøgt dit website. Den besøgende vil måske føle det var lidt for belejligt, at når han lige kom fra dit website over på jp.dk, så dukkede der et banner op fra dit website.
- Du kan skræmme loyale besøgende med for mange bannere. De besøgende der allerede jævnligt besøger dit website ønsker måske ikke at se dine annoncer på alle andre websites de også besøger.
På trods af ulemperne, så er re-targeting noget der kan være rigtig effektivt. Det på trods af, at jeg tidligere har dømt banner-annoncering for en død sild – men denne form for marketing med bannere tror jeg på bliver fremtidens måde at bruge bannere på. Jeg tror dog ikke på at det kan leve alene – du bliver nød til (som du altid bør gøre) at spille på flere heste.
Hvordan kommer jeg i gang
Der findes ikke ret mange netværks i Danmark der officielt melder ud at de laver retargeting.
Tradedoubler, som også er det største affiliate netværk i Danmark (og Skandinavien), har jeg været i kontakt med og de kører med retargeting på flere danske websites. De har rigtig mange af de store mediesites med i deres netværk, så de ville være et godt sted at starte.
Google Adwords ReMarketing, er deres måde at tilbyde denne form for bannerannoncering. Det er nok det sted hvor det er nemmest at gå hen til en start – da du relativt hurtigt kan komme i gang med det, hvis du i forvejen bruger Google Adwords. Her bliver dine bannere så vist på deres “indholdsnetværk” (display network). Hvordan det rent teknisk fungerer og hvordan du praktisk sætter det op, kan du læse mere om her – Google Adwords ReMarketing.
Jeg er dog meget interesseret i at høre om andres erfaringer på dette område, og hvilke sites der tilbyder at køre banner-annoncering med retargeting.
Mange af de store mediesites er begyndt at bruge OpenAdExchange og uden lige at have spurgt dem endnu, så forventer jeg helt klart, at de også tilbyder retargeting – men jeg har ikke fået svar fra dem endnu.
Et par gode artikler (på engelsk) om retargeting
- SEOmoz om retargeting (SEOmoz har brugt det i stor stil til at skaffe nye kunder ind – og de nævner at have øget deres kundetilgang med 4x så mange siden de startede med retargeting).
- Tradedoubler om retargeting, og hvordan det fungerer hos dem. Spændende på den side, at de lister hvor mange cookie-tags du rent faktisk har liggende på din computer. Det højeste tal på en af kategorierne for mig var 848.
Har du mod på det, et større budget, masser af ressourcer, så er retargeting helt sikkert noget du skal tænke ind i din online markedsføring.
Søren Sprogø says
Retargeting er et mega spændende koncept. Omend jeg er lidt i tvivl om Danmark er stor nok til at det kan have en ordentlig effekt.
Lige en lille advarsel: Nogle retargeting programmer fungerer ved, at du skal lade dine Adwords annoncer linke igennem dem, og disse redirecter så videre til den rigtige landing page. Men ikke alle har styr på at smide Adwords parametrene med, så du mister din sporing ovre i Google Analytics. Og det er ikke nødvendigvis noget, som udbyderne af retargeting lige er opmærksom på.
Husk derfor selv lige at checke op på det, hvis du skulle kaste dig ud i retargeting.
Brian Brandt says
Umiddelbart hvis alle større websites kører med retargeting, så tror jeg ikke størrelsen bliver et problem.
Tak for advarslen – den er noteret.
Anders Jonsson says
Jeg er rimelig involveret i de problematiske parametre som Søren nævner herover, men har dog valgt at køre kampagnen trods de problemer det måtte give med min data i Analytics. Jeg ser rigtig meget frem til hvad kampagnen giver, da jeg – lige som dig Brian – anså bannerannoncering for at være en død sild, men blev “trigget” af denne metode.
Brian Brandt says
Du må endelig holde os opdateret på dine resultater – det er blandet hvad jeg hører folk melde tilbage med af erfaringer.
Søren Sprogø says
@Kim: Det er netop formålet med cookie-loven at ramme den slags.
Problemet er så bare at det ikke vil tage netværkene mere end et par måneder at kode det hele om, så det benytter en anden teknologi end cookies (f.eks. browser finger printing).
Kim Sand Sørensen says
Hvordan mon det kommer til at se ud når Cookie loven træder i kraft?
Kim Sand Sørensen says
@Søren: Browser fingerprint er bestemt en mulighed, jeg vil bare mene at hvis browser finger printing har samme egenskaber som cookies, så er det jo bare et spørgsmål om tid inden denne metode bliver inkorporeret i loven om cookies og så er vi lige vidt.
Anders says
Se evt på criteo. De er rigtig dygtige, men kræver du har +100000 unikke besøgende om måneden
Bent says
Helt sikkert et spændende tiltag. Nu må vi så se, hvad cookieloven kommer til at betyde. Har du nogle priseksempler ?
Ole says
Det ser ud til at enhver anvendelse af cookies som hidtil, bag et log-in system ikke vil være i strid med loven.
Udkastet ser således ud:
§ 4. Uanset § 3 kan fysiske eller juridiske personer lagre oplysninger eller opnå adgang til oplysninger, der allerede er lagret, i en slutbrugers terminaludstyr, hvis
1) lagringen af eller adgangen til oplysninger alene sker med det formål at overføre kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet, eller
2) lagringen af eller adgangen til oplysninger er påkrævet for at sætte udbyderen af en informations- og indholdstjeneste, som slutbrugeren udtrykkelig har anmodet om, i stand til at levere denne tjeneste.
Stk. 2. Lagring af eller adgang til oplysninger i en slutbrugers terminaludstyr er påkrævet, jf. stk. 1, nr. 2, hvis lagringen af eller adgangen til oplysninger er en teknisk forudsætning for at kunne levere en tjeneste, der fungerer i overensstemmelse med tjenestens formål.
Problemet vil ligge i udkastets §3 som kræver et system der “indeholder en umiddelbart tilgængelig adgang for slutbrugeren til at afslå samtykke eller tilbagekalde samtykke til lagringen af eller adgangen til oplysninger samt en klar, præcis og letforståelig vejledning om,
hvordan slutbrugeren anvender en sådan adgang”.
Som jeg ser det, vil enhver form for retargeting vil blive omfatte at denne formulering.
IanStokholm says
Mht punktet om, at “brugeren føler sig forfulgt” kan dette afhjælpes ved brug af frekvensstyring, der enten kan opsættes pr dag, måned eller pr kampagne.
Dette vil desuden bevirke, at der økonomiseres med marketingbudgettet, der alt andet lige vil give en bedre CTR på kampagnen.