Ok – lige en definition på “at snylte”. Hentet fra den danske ord:
drage nytte af andre uden at yde noget til gengæld; lade andre forsørge sig
Med andre ord, de bruger dit brand, til at gøre sig selv mere kendt, uden at give noget igen. Det er faktisk fuldt ud tilladt, i forhold til Google Adwords retningslinjer. Det kan dog til dels stoppes og noget du bør tage seriøst.
Update: Det er nu afprøvet ved en dansk domstol, som rent faktisk har givet en virksomhed en bøde, for at bruge et andet brands varemærke som søgeord. Der blev faktisk udstedt en bøde på 50.000 kroner. Læs mere om den sag her.
Beskyt dit brand på Adwords
En domstol i EU for nogle år tilbage, fastslog, er det er i orden, at folk (konkurrenter) bruger et varemærkes søgeord, til at trigger en Google Adwords annonce.
Fx må en anden tøj virksomhed, godt dukke op med en annonce, på en konkurrerende virksomhed. Søger du fx på “SmartGuy”, så kan Jack&Jones vælge, at deres annoncetekst skal dukke op.
Det Jack&Jones dog ikke må, er at skrive “SmartGuy” i deres annoncetekst.
Det er derfor vigtigt, at du som minimum i en Google Adwords kampagne, køber dit eget brands søgeord – og i så mange forskellige former du overhovedet kan tænke dig til.
Du tænker måske, at du da får trafikken alligevel
Det kan godt være, at de der søger på “SmartGuy”, nok skal finde frem til SmartGuy – men folk har det jo med at blive fristet. Se på ungdommen nu om dage, med “Paradise Hotel” og “Fristet”. De bliver fristet til hvad som helst. (Omend det forhåbentlig ikke er et billede af hele vores ungdom, for så ser det godt nok skidt ud.) Og et resultat mere på side 1, vil gøre det endnu mere sikkert, at du får den besøgende.
Du skal have en “brand” kampagne sat op – alt andet vil ikke være smart. Du risikerer simpelthen at miste værdifulde besøgende. Det er nemlig den “brand” trafik, der altid konverterer bedst. Jeg er aldrig stødt på en kampagne, der kunne måle sig med en “brand kampagne.
Det skal også nævnes, at klikprisen typisk er meget lav på en “brand” kampagne. Det vil altid være den mest relevante annonce, og det ved Google – derfor belønner de dig med meget lave klikpriser på brand søgninger.
Der er ikke flere undskyldninger for dit vedkommende.
Du skal have sat en “brand” kampagne op.
Lær at sætte en “brand” kampagne op
Jeg kan hjælpe dig med at få sat en “brand” kampagne op. Jeg kan faktisk hjælpe dig med, at strukturere hele din Adwords kampagne, og lære dig selv at optimere den.
Det gør jeg igennem et meget målrettet kursus – hvor du kommer en hel dag, og bliver hjulpet med oprettelse af en Adwords konto, optimal struktur af din Adwords kampagne og undervisning i, hvordan du løbende selv kan optimere din Adwords konto.
Du går altså fra kurset, fuldt udrustet til selv at dykke ned i din Google Adwords.
Kontakt mig for at høre nærmere om den mulighed.
Jacob Nielsen says
Hej. Lige et hurtigt spørgsmål: Hvis en almindelig ord som “bilglas” fremgår i mit brand Dansk Bilglas. Jeg ved at de fremgår muligvis bare fordi at de har optimeret på bilglas, men kan jeg så forlange at konkurrenter sætter mit brand som negativt søgeord i deres kampagner eller hvilke rettigheder har jeg ift. dette?
Brian Brandt says
Hej Jacob. Du kan nok ikke forlange at de fjerner “bilglas” – men du kan nok forlange at de sætter et negativt søgeord ind på “dansk bilglas”. Hvis du vil være helt sikker på, at have retten på din side, så skal du have varemærke registreret “Dansk Bilglas”. Så kan du gå til Google og få dem til at blokere for at folk bruger det i annoncetekster også.