Jeg snakker rigtig tit om konverteringsrater når jeg er ude og snakke med eksisterende kunder eller potentielle. Det er også det rigtig mange går op i rundt om blandt e-handelseksperter og konverteringseksperter – med god grund, da det er et ret godt målepunkt.
Den anden dag forklarede jeg hvad en konverteringsrate var til en kunde.
Hvis 100 besøgende kommer ind på dit website og 2 køber, så har du en konverteringsrate på 2% – og jeg kan se, at du har en generel konverteringsrate på 2,7%, hvilket er et godt udgangspunkt.
Hvortil kunden udbryder:
Hvad fanden laver de 97 andre besøgende så ?
Det kan han jo egentlig have ret i – 97 besøgende der ikke køber noget er jo i princippet mange. Hvad laver de egentlig, og hvorfor køber de ikke? Det er her hvor Google Analytics kan være til stor hjælp, da du kan hive enormt meget datagrundlag ud for, hvorfor folk ikke køber. Specielt hvis det er sat rigtigt op.
Men hvad laver de så ?
Svaret er ikke entydigt – det vil variere fra website til website. Nogle af de gængse ting dine ikke konverterende besøgende foretager sig er:
- Størstedelen oser – de er ikke rigtig ude at lede efter noget, men surfer bare lidt rundt. Det er ikke mere anderledes end at du heller ikke køber noget i alle de butikker du går rundt i nede i gågaden.
- De er kommet ind på dit website uden at ane hvorfor – dette sker ofte via links på sociale medier eller forkerte søgninger på Google
- Folk er ikke klar til at tage beslutningen om et køb endnu
- De er inde for at stjæle din tekst
- De er inde for at stjæle dine billeder
- De leder efter et telefonnummer
- De kunne ikke finde hvad de ledte efter
- De kunne ikke finde ud af at bruge dit tjekud flow
- Din kontaktformular var alt for besværlig med alt for mange felter
Der er mange andre ting de foretager sig, som ikke er et køb – og ovenstående er bare et udpluk. Det er for at illustrere, at det ikke er alle dine besøgende der køber – og bør heller ikke være, men det er en anden snak.
Kasper Hundebøl Hamann says
Sidder og smågriner lidt. Din kunde har jo sådan set ret – det giver ikke mening at så mange besøger webshops uden at købe noget.
Det betyder jo så bare, at der er potentielle kunder til dig 😉
Brian Brandt says
Jeg kunne heller ikke lade være med at trække på smilebåndet – for det er jo rigtigt. Det er faktisk mange der forlader – men det er jo bare ikke unormalt.
Vi er allerede i gang med dem, så der skulle jo gerne om lidt tid være en endnu bedre konverteringsrate.
Christian Haugaard Brix says
Rigtig mange sammenligner priser, troværdighed, leveringstid/-pris, lagerstatus m.v. på tværs af en række shops, der sælger samme produkt, og vælger så købe det sted, der i sidste ende giver dem “den bedste handel” alt. inkl..
Peter Jones says
Glem endelig ikke det uendelige sorte hul: AdWords.
Det kunne være sjovt at lave lidt research på brede kampagner der kører på danske shop-sider… Det kunne forklare ikke så lidt.
Og det er jo også derfor vi alle har nogle fantastiske historier når vi begynder at optimere: “Se boss – jeg har halveret antallet af besøgende” – boss ser sur ud indtil man tilføjer: “Men fordoblet antallet af ordre … og det koster kun en 1/3”.
Jakob Dynepusher Dalgaard says
Det mest spændende er jo at se hvad de forskellige kunder laver på hjemmesiden, og det har jeg fundet et program der kan. På denne måde finder man faktisk mange fejl/ulemper på sin egen side, som man egentligt ikke har set før.
En slags brugertest uden at “kunden” ved det 🙂