Jeg har tilfældigvis boet og arbejdet i Taiwan en tid, og har nogle erfaringer fra disse steder.
Jeg ville have importeret nogle massage-stole derude, da de er røv-billige derude og koster kassen herhjemme.. havde fået priser på fragt fra 4 forskellige, et dansk og tre kinesiske.. men jeg skulle lige rejse et par hundrede tusind, og det tager sin tid.. og de kørte hårdt på, ringede og skrev i et væk, om hvornår, om de kunne hjælpe og alt muligt andet… de var virkelig interesserede i at sælge… og det er måden man gør det på derude… japanerne er endnu værre.. de stopper ikke før de enten får et rungende nej, eller et klart ja og penge i hånden…
Projektet blev desværre aldrig til noget… og nu er jeg begyndt at se massage-stole rundt om i landet… stadig til en meget højere pris end jeg kunne fragte dem til danmark på… tro mig, de folk tjener kassen om et par år når danske folk ser hvor lækkert det er at have massagestol stående i stuen…
Men der skal også være en salgskanal til at understøtte, at der er penge i skidtet. Jeg havde tanker om at komme rundt i forskellige butiks-kæder, Bilka, Føtex etc, lave en fin stand og lade folk prøve et par forskellige massagestole. Og så skulle jeg selvfølgelig have en fed webshop man kunne købe billige massagestole på.
Alt dette var meget godt, gode tanker, men skal man være realistisk tror jeg ikke at man kunne starte det op uden en butik, og så løb omkostningerne løbsk. Det ville kræve at jeg skulle lave investeringer på flere hundrede tusinder kroner, og det var der simpelthen bare ikke kapital til og break even ville komme mange år efter, med mindre man rammer den gyldne åre.
Samtidig med at der kommer enormt meget told og moms oveni, skat og andre uforudsigelige omkostninger man meget ofte glemmer.
Det jeg forsøger at sige med dette indlæg er, at man sjældent skal begive sig ud i salg af store og dyre genstande med mindre man har undersøgt markedet, hvem og hvor store er dine konkurrenter, hvornår er der break even, salgspriser på nuværende produkter på markedet, etc. Hele tiden forholde sig kritisk overfor sin kommende forretning, være realistisk, man sælger ikke bare lige 100 massagestole og tror at ens forretning kører på skinner.
Kan du sælge sand i Sahara, fint, men det er sgu da et fjollet marked at være på, for du skaber dig utroligt mange konkurrenter når de får øjnene op i Sahara og kan se, at de kan tilbyde sand billigere end dig.