Hvis du kører Google Adwords kampagner, så ved du formentlig også, at du kan vælge 3 typer af søgeordstyper.
Fleksible søgeord, Sætning som søgeord, Eksakt søgeord.
De fleksible søgeord gør, at du kan ende op med at blive fundet på rigtige mange forskellige søgeudtryk. Det er disse søgeudtryk jeg vil vise dig hvordan du finder. Det er ret enkelt når du ved det.
Du kan finde dem 2 steder – enten i Google Adwords interfacet, men du kan rent faktisk også se dem i Google Analytics. Jeg viser begge dele her.
Fleksible søgeudtryk i Adwords
Du skal logge dig ind på din Google Adwords konto, og klikke dig ind i en kampagne -> annoncegruppe og finde listen med søgeord. Her skal du markere det fleksible søgeord du vil undersøge. Derefter klikker du på “Se søgeudtryk” og vælger “Valgt”.
Nu vil du få en lang liste over de ord som har triggeret din annonce. Nu kan du gå i gang med at tilføje søgeudtryk som du måske skal byde mere aggressivt på – eller du kan vælge nogle søgeord som overhovedet ikke matcher, og gøre dem til “negativ” match – det vil sige, at de ikke skal optræde når der søges efter det.
Fleksible søgeudtryk i Google Analytics
Start med at logge ind i din Google Analytics og gå ned i punktet “Annoncering -> Adwords -> Matchende søgeforespørgsler”. (Bemærk dette er til det nye interface i Google Analytics).
Det der vises på den oversigt, er alle de søgeudtryk der er kommet frem via en fleksibel søgning. Hvis du gerne vil se hvilket søgeord de er blevet triggered på, kan du i “Sekundær dimension” vælge “Søgeord”.
Jeg synes det er en smule rodet i det nye Google Analytics interface – i det gamle kunne man matche det for et enkelt ord. Her får du i stedet en liste over de mest brugte matchende søgeforespørgsler. Du kan jo vælge at slå tilbage til det gamle interface, og bruge den gamle metode hvis du vil.
Du kan selvfølgelig også vælge at putte et “filter” på, så du kun kigger på det givne søgeord.
Hvad skal jeg bruge denne information til ?
Fleksible søgeord i Google Adwords kan bruges til at skabe en meget dynamisk og god Adwords kampagne, men kan også koste dig rigtig mange omkostninger, hvis du ikke får luget ud med negative søgeord. Ovenstående trick giver dig mulighed for at finde de ord som du ikke vil findes på.
Troels Kjems says
Og skulle man som AdWords annoncør have lyst til at fange stavefejl, flertalsformer, mm.. uden at give Google AdWords alt for frie rammer med den fleksible søgeordstype, så kan man bruge “modifikator til fleksible søgeord” og smide et lille + foran det fleksible søgeord – og vupti, så undgår man de fleste bizarre fejl-klik fra kunder, som slet ikke når at læse annonceteksten, men bare klikker.
PS. Hvordan har du lavet din “Ja tak, jeg vil også gerne tilmeldes din mailingliste?” boks – Er det et standard WP plugin?
Brian Brandt says
Det er WordPress magi :-).
Det er ikke helt standard WP plugin – lidt custom, og lidt plugin.
Torben says
Hej Brian
Tak for meget håndgribelige tips. Jeg har lavet lidt Adwords her og der, men nu har jeg fat i en stor kampagne – og her er alle tricks, der giver bedre overblik kærkomne.
Adwords-interfacet har dog ændret sig fra dengang, du skrev dit indlæg. Jeg tror ikke længere, dit tip for Adwords-delen gælder – eller overser jeg noget?
I øvrigt er jeg nu på din mailingliste. Glæder mig til flere tips, hvis du skulle få lyst til at dele dem.
Vh.