Jeg fik engang til opgave, at kigge på en Adwords kampagne, for en ingeniørvirksomhed der solgte 3D prototyper. De havde nogle ordentlige maskiner, der kunne printe plastikmodeller – fx en komplet Vestas mølle i 1:200 størrelse.
Deres daværende sælger ville gerne tiltrække en masse ekstra besøgende til deres nye website, så han havde opsat en Google Adwords kampagne, og sat 3.000 kr af i budget om måneden. Det var sådan set også gået fint – hele budgettet var brugt hver eneste måned de sidste 3 måneder. De kunne bare ikke forstå, at der ikke var kommet flere henvendelser.
Ingen henvendelser – hvorfor?
De kunne jo se i Google Analytics, at der kom masser af besøgende. Derfor blev jeg kontaktet.
Først kiggede vi lidt på websitet – det så egentlig fint ud, informativt og en tydelig kontaktmulighed. Flotte billeder og fine referencer. Ikke så meget i det store billede at sætte fingeren på.
Jeg hoppede dernæst ind i deres Google Adwords. Der var oprettet 1 kampagne, og 1 annoncegruppe, og så en stor pærevelling af søgeord. Det er jo så hvad det er. Værre var 1 enkelt søgeord.
De laver plastikmodeller – kan du gætte hvilket ord, som deres sælger havde sat ind?
Ja – Modeller
Den stod for 95% af alt den trafik de havde købt.
Hvad tror du, at folk søger efter, når de skriver ”modeller”. Ikke en eneste af de 95% havde konverteret til noget som helst og afvisningsprocenten var på omkring 85-90%. Puha, godt jeg kom til.
De havde blødt cirka 9.000 kroner væk, inden jeg fik pauset det søgeord. Nu kunne de ikke få brugt deres budget hver dag.
Jeg fik skilt de relevante søgeord ud i forskellige annoncegrupper – sat en ordentlig sporing op på websitet, og nu begyndte de rent faktisk at konvertere deres besøgende til leads.
Google Adwords er ikke noget quick and dirty du lige kan sætte op. Det kræver en forståelse for din målgruppe, søgeord, struktur, annoncetekster og rigtige landingssider.
Det er en videnskab der kræver, at du sætter dig ordentlig ind i tingene og løbende optimerer på din Adwords kampagne. Hvis sælgeren havde kigget lidt dybere i sin Adwords kampagne, kunne de hurtigt have skilt ”modeller” ud af regnestykket.
Opsæt og håndter selv din Google Adwords
Det tager ressourcer at vedligeholde en Adwords kampagne, og det kan derfor være dyrt, at have et bureau til at håndtere det for dig.
Derfor har jeg oprettet et kursus, hvor du kommer til at lære, selv at kunne håndtere din Adwords kampagne. Et kursus, hvor du undervejs får opsat en velsmurt kampagne, du kan gå i luften med, mens du er på kurset. Det er med andre ord, et kursus, hvor der er value for money.
Du får undervejs på kurset, en gennemgang af hvordan du optimerer på din kampagne. Det er ikke et kursus fra a-z – det er et kursus der skærer ind til det vigtigste. Det du dagligt har brug for at kunne, for at smøre din Adwords kampagne de rette steder.
Du går fra kurset med en komplet opsat Adwords kampagne, og forudsætningerne for selv at kunne optimere den.
Det er ikke et kursus jeg propper med deltager – der er faktisk et max antal på 4 deltagere.
Læs mere om Google Adwords kurset her
Du kan altid ringe direkte til mig på 53 72 90 80, hvis du har spørgsmål til kurset.
Mikkel says
Been there. Negative søgeord er virkelig også en fornuftig ting at overveje – der kan være mange penge at spare. Det ærgelige er jo, at man kunne have brugt pengene på noget andet. Mere løn, anden markedsføring eller hvad det måtte være 🙂