Jeg gør en del i affiliate markedsføring, på begge sider. Det vil sige, jeg har en del forskellige sider, der markedsfører en række produkter og tjener en kommission ved hvert salg jeg skaber på annoncørens hjemmeside. Jeg sidder også og hjælper virksomheder med at få opsat affiliate kampagner og vedlige holde dem / forøge omsætningen via affiliate markedsføring.
En farlig trend
På det seneste har jeg oplevet en trend, hvor en række annoncører er begyndt at sætte deres procentsatser ned. De har startet ud måske med at betale 10 – 15% pr salg, og efter et par måneder, har de så sat det ned til 5 – 6%. Ved første øjekast ser det måske ikke slemt ud for folk der ikke arbejder med denne slags. Det er dog bare det, at du tager røven på dine affiliates – altså dem der slider og slæber for at skaffe din virksomhed mere omsætning.
Jeg har twittet et par gange om et par webshops, der kører affiliate kampagner igennem Partnerads, pludselig har sat deres procentsatser ned til det halve. Fra 10% til 5%. Anders Saugstrup kunne ikke forstå min harme. Jeg har svaret derinde på Google+, og andre ligeså – men tænkte en længere forklaring som indlæg var på sin plads. Lad os lige prøve at tage et regnestykke.
Affiliate eksempel
Jeg har en hjemmeside (tænkt eksempel), der rangerer nummer 1 på fx ordet “ismaskine”. Det har jeg måske brugt en 3 – 4 måneder på at opnå, og nu vælter det ind med god trafik – som jeg sender videre via et affiliate link til en annoncør af ismaskiner. Alle mine indlæg indeholder links jeg manuelt har skabt, for at skabe den bedste direkte trafik ind til produkterne på annoncørens hjemmeside.
Jeg begynder at tjene godt på dette. En god ismaskine koster ca. 5.000 – og jeg tjener til at starte med 10% – dvs 500 kroner pr salg. Det er jo dejligt. Det er en god aftale med ismaskine-webshoppen. Det giver en indtjening i løbet af en måned på ca. 3.000 kroner, fordi jeg sender så meget trafik over til dem. Ismaskinewebshoppen omsætter jo for 30.000 kroner, når jeg tjener 3.000 kroner. Det er jo en fantastisk win – win.
Så sker trenden, at de hopper fra 10% til 5%, da de pludselig bliver nærige og vil skumme mere fløde på affiliate markedsføring. Det resulterer i, at nu tjener jeg som affiliate kun 1.500 kroner hver måned, og ismaskine-webshoppen omsætter stadig 30.000 kroner for de samme besøgende – men til gengæld kommer der 1.500 kroner mere på deres bundlinjen. Kapitalists***. Hvad får de så ud af de 1.500 kroner mere ?
De får en pissesur hjemmeside-ejer – og formentlig ikke kun 1 – for jeg er jo nok ikke den eneste der har kørt med på deres affiliate kampagne. Det resulterer i, at de fleste hjemmeside-ejere hopper fra deres program, og finder et andet der betaler mere. For 5% er meget lidt – og når man laver affiliate markedsføring, så skal man virkelig maksimere på de besøgende man har, da det er svært at få folk til at købe varer. Tænk på, at de først skal lande på min hjemmeside, læse nok interessant, og så klikke sig videre til en webshop, hvor jeg som affiliate er afhængig af, at den webshop konverterer godt. Det er 5% af omsætningen bare ikke værd. Min timeløn på sådan en affiliate kampagne vil være usandsynlig lav.
Webshoppen kan have regnet forkert
Det er bare ikke en okay undskyldning. Så har de ikke gjort deres forarbejde ordentligt – og de har fået dårlig rådgivning. Det er ALTID nemmere at gå den anden vej – altså starte lavt, og hvis der så ikke er nogen der gider at markedsføre dig, så kan du skrue op – hvilket altid vil tiltrække flere affiliate marketers.
En anden forkert antagelse webshoppen gør sig, er at tro det kommer ned til ren provision af salg i forhold til DB. De glemmer fuldstændig den langsigtede strategi. Hvis du som webshop-ejer kun kan hive 1 salg ud af en kunde, så kan du ligeså godt lukke din forretning. Du har jo muligheden for at sende nyhedsbreve til dem efterfølgende – skabe mersalg og hive dem ind på dine sociale profiler. Alt dette får en affiliate jo ikke noget for. Jeg har arbejdet med adskille webshops, hvor hver tilmeldte til et nyhedsbrev skaber gennemsnitligt mere end 500 kroner ekstra ind hvert år (nogle også væsentligt mere og andre mindre – det kommer ofte an på størrelsen og produktet).
Konklusion på affiliate markedsføring
Hvis jeg da kan lave en konklusion på affiliate markedsføring – men hold op med at sætte de satser ned. Hvis du som webshop-ejer bløder penge på dine startsatser, så overvej at sætte det ned – men de som gør det godt, lav nogle specialaftaler med dem. Ellers risikerer du at pisse dem af, og at de stopper med at sende besøgende din vej.
Hvad med dig som er affiliate? Ja – du er lidt på skideren. Du kan prøve at tage kontakt til annoncøren, og høre om de vil lave nogle specialaftaler med dig. Det har jeg selv prøvet, og har desværre ikke været succesfuld. Du kan også vælge at gå udenom affiliate netværks og gå direkte til webshop ejeren. Det har jeg et par gange haft succes med – i hvert fald hvis du kan gøre det meget nemt for dem, i forhold til procentsatser, tracking og at du selv laver bannere og den slags. En webshop-ejer har i forvejen meget travlt, så jo mindre arbejde de skal lave, i mod at de stadig omsætter for mere – jo gladere er de.
– “Goddag, jeg vil gerne købe en ismaskine. Kan vi enes om en pris?”
– “Goddag kære kunde, ja, vi kan enes om kr. 5000,-”
– “Det er en aftale, måske vil jeg købe en ismaskine mere.”
-dagen efter-
” Goddag, jeg købte en ismaskine i går til kr. 5000,- Idag vil jeg købe en ismaskine mage til, men idag vil jeg kun betale det halve. Jeg synes I tjener for meget. Lad det gå lidt tjept og kan du pakke den ind? ”
Som jeg ser det, er trafikken den vare som man handler med. Hvis man kan få den trafik til 5% og ikke 10% ja, så er det nogen andre end dig man skal handle med.
Jeg er sikker på, at du er 10% værd og derfor skal du da ikke nøjes.
Kan man forestille sig, at affiliate marketeers gik sammen og sagde til dem, der vil sætte prisen ned: “stop det der og opfyld den aftale I laver.” ?
Jeg har prøvet henne hos min købmand. Han vil ikke sælge mælken til det halve…
Jeg er helt enig med dig. Som affiliate gider jeg, med få undtagelser, slet ikke reklamere for webshops. Jeg har forsøgt og det er virkelig svært.
Den vigtigste pointe i dit indlæg er at man som affiliate typisk kun får kommission for det første salg, og nogle gange helt ned til 1-2 % af dette. Hvis webshops skulle gøre det attraktivt at reklamere for dem, skulle de sætte satsen højt op, 50 % eller så, eller give en fast høj CPA. Og så skulle de selv sørge for at tjene penge hjem på kunden på langt sigt.
Jeg er enig – webshops burde tænke mere langsigtet – men det tror jeg aldrig vi får nogle til at indse. De store teleselskaber og a-kasser har indset det – men de kører jo så også abonnement, hvor de er mere sikre på at få fingrene med hjem.
Interessant udlægning, men jeg er ikke 100% enig i din konklusion, Brian.
Det er jeg ikke, fordi der kan være flere grunde til, at annoncøren ændrer prisen, fx:
– Kvaliteten af handler fra affiliate-netværket er dårlig (fx at der kommer flere returneringer/klager/uafhentede pakker/etc end normalt)
– Den højere sats sættes som led i en lancering af produktet/webshoppen/etc, og en del af det gode afkast hentes i markedsføringsbudgettet. Når lanceringsperioden er overstået, skal produktet være rentabelt, ellers er det vist en rimelig dårlig forretning.
– Annoncøren kan have brug for et midlertidigt “burst”, måske i forbindelse med en bredere kampagne/event/etc, der kan forsvare et lavere DB end normalt
–
Der skal også nok være annoncører der starter højt ud i forhåbningnen om, at affiliaten ikke følger så grundigt med i ændrede satser etc. Det er selvfølgelig ikke en flink måde at køre forretning på, men det er ikke desto mindre hardcore business.
Om man kan lide det eller ej er individuelt, men i min verden er det the name of the game…
Det er name of the game – men det giver bare en flok sure affiliates, og det er jo trods alt dem man skal gøre glade, når man kører affiliate markedsføring, ellers får du meget svært ved at køre det med succes.
Hej Brian
Selvom jeg er ganske ny i faget og pt stadig arbejder med, at finde de rigtige vinkler til at bruge affiliate på sitet, så har jeg også bemærket en stadig større strøm af beskeder om nedsættelse af procenterne.
I min søgen efter mulighederne med affiliate har jeg også kigget på Facebook marketing og der fandt jeg pludselig euroads som har deres helt egen survey side. Synes de saver ret kraftigt i deres egen gren og konkurrere med deres egne partner. Hvem gider så at bruge dem til andre programmer?
Jeg er af den overbevisning, at det kræver højlydte markeringer fra så mange affiliate marketers som muligt og ikke kun et indlæg hist og pist. Gerne med de “gamle rotter” i faget 🙂
Og så kan jeg kun give dig ret i, at det bedste er at starte med en lav % og efterfølgende sætte den op . Det er jo egentlig en naturlig udvikling for webshops. I takt med at de øger salget, vil de kunne forhandle bedre priser og lade noget af den øgede fortjeneste gå til Affiliate, som så igen skaber mere interesse og salg osv…
Euroads bruger de survey sider til noget helt andet, end det du tror 🙂
Den må du godt forklare? Jeg (newbee) kan ikke se andet end at når en mulig deltager bruger deres survey går det ud over en affiliate marketer!
Og ang. den ismaskine så er det altså rigtig dårlig forarbejde hvis en webshop har forregnet sig og må sætte kommisionen ned – den tror jeg ikke på.
Jeg kan give dig et hint. Hvad får Euroads, når folk har udfyldt en survey ?
Vil du fortælle mig, at euroads samler og sælger kundeoplysninger? Hvis det er sådan de hænger sammen så er det jo kun mere skummelt!
Ikke nok med, at de fratager potentielle maketers “kunderne” så…
Nå men kan se jeg skal overveje endnu en gang hvem jeg bruger. Skiftede lidt væk fra iq media pga. af deres manglende udmelding og noget vage opførsel under det nedbrud der var for nyligt…
Kan se det er andre typer oplysninger jeg skal søge ifht. affiliate firmaer
De sælger relevante email adresser til virksomheder – og de kan sælge den samme email op til 5 gange (så vidt jeg husker). Prøv at se i betingelserne du skal acceptere, når du udfylder sådan en survey. Det er lovligt nok det de gør, omend de puster ild til de mange irriterende kampagne mails der bliver sendt.
Det er jeg helt med på – trods alt. Det er dog adresser de under alle omstændigheder får når deres partner laver facebook marketing. Min pointe er blot at hvorfor skal de selv lave marketing når de samtidig vil have partner til det…
Det er jo det samme som hvis Arla begyndte at sælge mælk til private direkte fra bilen – tror heller ikke Mærsk, De fri Købmand oa. synes om den model (for at blive i tænkte eksempler ;-))
Det er jeg ikke enig med dig i. Hvis du ser på tøjbranchen som eksempel, er der ufattelig mange af mærkerne, som selv er begyndt at have webshops og samtidig sælger engros til andre webshops.
Kunne der ikke ligge flere ting bag, at de pludselig sætter kommissionen ned? Det hænger nødvendigvis ik sammen med grådighed eller kapitalisme.
Hvis nu shop x sælger ismaskiner, og du får 10% af salget, dvs 10% af de 3000 kr, så er der 2700 kr tilbage. Ud af dette beløb skal desuden trækkes moms, som er 600 kr. Dvs vi er nu nede på 2100 kr. Ud af dette beløb skal affiliate netværket desuden have en kommission, og der er sikkert flere. Men lad os antage, at de skal have samme beløb, som affiliaten, dvs 300 kr. Så er vi nede på 1800 kr.
Ismaskinen er fra f.eks OBH, dvs avancen er 50% af salgsprisen, dvs indkøbsprisen er 1500 kr.
Når regnestykket er gjort op, så tjener butikken 300 kr pr solgt ismaskine, men de hæfter for reklamation mm.
Tager man ovenstående i betragtning, og tænker på at affilaten måske gør, at salget på webshoppens normale placeringer forringes væsentligt, så er det vel meget logisk, at webshoppen er nødtil at reagere i en eller anden form. De har måske slet ik forudset, at affiliaten vil tage 30% af deres normale salg, som der nu pludselig skal afregnes kommision af…
Så der er nok flere sider af sagen, end den du fremlægger, men det kunne en åben dialog vil klarlægge, så alle blev tilfreds?
Jeg er godt klar over, at der kan ligge de ting til grund – men så er min tese bare, at så har de ikke gjort forarbejdet ordentligt. Så skal de i stedet starte småt ud, og så sætte op efterfølgende. Det er altid sjovere for en affiliate at blive rykket op i et højere segment, end at blive nedsat i kommission.
Vi er enige i dine pointer, men det hele skyldes næppe shopejeren eller dennes mangel på forståelse. Hvis vi skal tage et real life eksempel, så ville vi tilbyde vores produkter via affiliate salg. Der var fastsat en fair % sats som start, og der var gjort plads til, at denne kunne stige med tiden, hvis salg mm gik i den rigtige retning.
Svaret på det hele fra to netværk var, at de mente % satsen var lige lovlig lav, da de mente det ville give mere salg med en %-sats, som væsentlig højere end udgangspunktet. Hvis vi havde sagt ja til deres forslag, og affiliaten pludselig var begyndt at stjæle vores naturlige organiske salg, så ville reaktionen sikkert være den samme, som i dit eksempel. For det ville ganske enkelt ik være særlig lønsomt at benytte affiliate salg så…
Så inden de kære shops får skylden for nedsættelser mm, så er det måske værd at undersøge, om de er blevet presset op i et unaturligt leje af netværket…
Jeg er meget enig med Brian og pointerne i indlægget – en enkelt ting der dog er værd at klarlægge vedr. kommisionssatser i procenter, er at satserne ikke altid kan sammenlignes mellem forskellige produkter:
Produkt A har en salgspris på kr. 10.000
Kommissionssatsen er 5% = kr. 500
Shopejeren har en avance på kr. 1.000 (DB = kr. 500)
Produkt B har en salgspris på kr. 1.000
Kommissionssatsen er 20% = kr. 200
Shopejeren har en avance på kr. 500 (DB = kr. 300)
Jeg prøver at illustrere, at en høj kommissionssats ikke nødvendigvis er ensbetydende med den højeste indtjening.
Alt dette ændrer naturligvis intet på, at sænkning af satser både er dumt af shopejeren og mega-nedtur for affiliaten…
Hej Brian,
Godt og tiltrængt brøl!
Jeg har selv været ude med riven omkring uprofessionelle annoncører, som sjofler deres affiliates. Der er masser af eksempler på, at en annoncør bruger affiliates til at bygge forretningen op og når de mener, der har godt fat, skider de på affialites og sætte kommisionerne ned pauser deres program.
Jeg giver ikke en hujende fis for argumentet om at regnestykket ikke holder for dem – det skulle de have tænkt på da de startede deres program. Faktisk skulle netværket have rådgivet dem inden og fortalt dem om konsekvenserne.
Jeg elsker dog når det sker, at en annoncør, sætter prisen ned eller pauser, at han efterfølgende bliver knotten over at mine sites har nappet alle placeringer i top på Google og han dermed pludselig ikke sælger noget.. Så kommer de rendende med halen mellem benene og spørger “om vi kan finde ud af noget?”.
Svaret er simpelt; NEJ, du kan skrubbe ud af min kiosk – for jeg har fundet en anden troværdig og professionel ehandler, som er meget glad for mine (billige) salg.
De kan jo bare klaske en Adwords-kampagne op og se om de kan få den til at hænge sammen 🙂
Det handler jo om forretning, samarbejde og gensidig respekt. Den mangler desværre ret ofte.
Man kan forestille sig, at de ganske enkelt har fået større udgifter i forbindelse med indkøb/produktion af deres varer.
Det vil ikke være første gang i verdenshistorien, at det bliver dyrere at producere en vare, men at de ganske enkelt ikke kan sætte prisen til køberne op.
Hvis deres fortjeneste er faldet, kan de jo ikke bare fortsætte med at give deres affiliatepartnere den samme fortjeneste som tidligere. Så skulle udbetalingen i stedet være tilpasset en procentsats af deres fortjeneste og ikke af salgsprisen.
Det kan måske også være, at de har betalt en masse penge til en SEO-specialist eller anden markedsføring, så de synes, at de klarer sig fint den vej. Så alternativet til at halvere udbetalingen kunne være, at de helt afslutter programmet, og så tjener du slet ikke noget.
Ja, det er surt, men du har trods alt primært smidt en masse timer efter det og sidder ikke med andre større produktionsudgifter.
Jeg har oplevet situationen flere gange med, at kommisionen bliver sat ned.
Og kan man finde en anden at sende sine besøgende videre til, så er det jo løsningen. Problemet er bare, at affiliate stadig ikke bruges så meget i Danmark. Og derfor kan man risikere, at der ikke er andre at sælge sin trafik til.
Og hvad gør man så? Enten acceptere man den dårligere sats (og evt. nedprioriterer sitet), for trods alt at få lidt ud af det. Eller også smider man Adsense på, som for det meste giver et dårligere udbytte.
Så et råd til kommende affiliates – find et produkt, som der er flere webshops, der sælger.