Den sidste måneds tid har jeg splittestet Viabill på en webshop. Det er jeg glad for jeg gjorde – for resultatet er virkelig vigtigt at forholde sig til. Se mere herunder:
Spændende læsning om ehandel:
Jeg har været med i NETS ekspertpanel i deres guide
“10 trin til hvordan du starter en webshop”.
Går du med de overvejelser, så tag et kig på det.
Start en webshop guide fra NETS
Viabill smadrer min konverteringsrate
Opsummeret, så viste min splittest, at Viabill ikke skal vises på produktsiden.
Hvad er Viabill
Kort forklaret, så er det den besøgendes mulighed for at få kredit op til 2.000 kroner – rentefrit. Det er jo et godt tilbud, som rigtig mange benytter.
Køber de for mere end 2.000 kr, så tilbyder Viabill et lån med renter – på mere eller mindre samme måde som de andre kviklån.
Min tese
Folk bliver forarget over Viabill, som de betegner som et kviklån. Det kan være med til at fornærme nogle, der ikke synes man skal tilbyde den slags.
Og at det muligvis forvirrer for meget, at man kan afbetale et køb på 500 kroner med 5 kroner i måneden.
Derfor satte jeg mig for at splitteste det at vise Viabill på produktsiden lige under prisen og ikke vise det.
Det øverste billede du ser, er et screenshot fra Google Optimize, som jeg brugte til at lave splittesten.
Google var ikke i tvivl. Med 100% sikkerhed vinder versionen UDEN Viabill på.
Herunder kan du se konverteringsraten for de 2 versioner:
Som du kan se, så er det lidt skræmmende.
46% forbedring på konverteringsraten.
Det betyder altså, at hvis MED Viabill giver 100 ordrer, så giver det 146 ordrer på samme antal besøgende UDEN Viabill.
Vi har nu pillet Viabill af shoppens produktsider – men tilbyder stadig Viabill i checkout.
Har du Viabill på?
Måske du skulle overveje at lave samme splittest – for hvem ved om din målgruppe har ligeså stort problem med Viabill, som denne webshops.
Jeg kan godt hjælpe dig med at sætte din splittest op i Google Optimize (et gratis værktøj Google stiller til rådighed).
Kontat mig, hvis vi skal forbedre din konverteringsrate via splittest – den bedste måde at blive klogere på dine besøgende.
PS. Nu linkede jeg til NETS’ 10 trins guide – men vil du have en guide til start af webshop, som giver hår på brystet, så læs min Mega Guide til start af Ehandel. 😉
Casper Schneidereit says
Viabill er helt sikkert ikke for alle. Hvor meget data fik du kørt igennem testen? Jeg er helt med på dine tese, men er overrasket over den store “impact”, som der har været.
Hvilke typer produkter solgte webshoppen? Er der noget som stikker ud på source eller device?
Mathias says
Meget interessant test. Ville være spændende at se det testet på forskellige webshops.