Det er rigtigt. Jeg er ikke længere selvstændig.
En meget stor beslutning fra min side, som var svær at træffe, men egentlig skete inden for relativt kort tid.
Kort fortalt
(hvis du har travlt og ikke vil læse hele indlægget)
Jeg har solgt min andel i ClickStarter per 1. februar 2019 og er trådt ud af virksomheden.
Jeg er blevet ansat som ehandelschef hos BTX Group (du kender det måske bedst som Brandtex), hvor jeg skal lancere deres nye webshop. Denne artikel skulle jo nok have været skrevet i februar – for nu har vi fået den lanceret.
Den hedder Like ANNA.
Jeg har altså intet med ClickStarter at gøre længere. Mit lille hjertebarn igennem de sidste 8 år.
Den lange historie
(uddybelse på hvorfor jeg ikke længere er selvstændig)
ClickStarter er ikke lukket. Det var en meget rentabel virksomhed, med et meget fornuftigt overskud og rigtig glade kunder. Så udefra set, kan jeg godt forstå det virker tåbeligt at hoppe fra det.
Trine Ørskov har overtaget min post som direktør, og det er stærke kræfter at få ind – så ClickStarter skal nok køre sundt videre i samarbejde med Ørskov Gruppen, som er anstændige mennesker med en sans for service der passede perfekt med mig.
Det er svært at sige præcis hvad det var, som gjorde at jeg ville sælge.
Men mit hoved havde brug for ro.
Og jeg havde lyst til at prøve noget nyt.
Ro i den forstand, at jeg gerne ville prøve at fokusere på 1 projekt i længere tid. I ClickStarter har jeg haft kunder, som var med helt fra starten for 8 år siden – så det var jo også at fokusere på 1 projekt i lang tid. Men det var kun nogle af aspekterne, fx SEO og Google Ads.
Jeg var ikke med i opbygningen af shoppen, tage beslutninger om sortimentet eller deres kundeservice. Det kunne jeg kun give rådgivning omkring. Men ikke selve beslutningen. Og ofte så jeg, at kunden gjorde præcist det modsatte af hvad jeg havde rådgivet dem til.
Alle de utallige SEO rapporter som jeg har afleveret, for kun at se 5% af den løst. Det er jo selvfølgelig op til kunden selv – men det gjorde altid ondt, for de kunne komme så meget videre.
Like ANNA var helt fra begyndelsen
Det var ikke fordi jeg opsøgte at komme væk fra ClickStarter. Det havde dog lagt i baghovedet og rumsteret lidt. Men jeg blev kontaktet af en headhunter, som var på jagt efter en der kunne starte en ny webshop.
Jeg er blevet kontaktet af en del headhuntere igennem de sidste mange år, men de er alle blevet blankt afvist. Men denne gang lød projektet mere spændende.
BTX Group er en stor spiller på markedet for dametøj – er du kvinde over 40 år, kender du helt sikkert mærket Brandtex. De havde ingen webshop endnu. De havde en retail kæde med butikker fordelt over hele landet.
Det betød altså, at jeg kunne få lov til at træffe beslutninger om system og design, og stå for hele deres online marketing – samtidig med at jeg kunne arbejde med omnichannel marketing. Noget jeg finder mega spændende.
Derfor indvilligede jeg i at mødes med ledelsen i BTX Group og høre om deres planer. De var ambitiøse og der fulgte et godt budget med.
Og efter et par dages urolig søvn, og et par lange samtaler med damen derhjemme, sagde jeg ja tak til deres tilbud og solgte mine andele til Ørskov Gruppen.
Vi lancerede Like ANNA shoppen officielt den 8. april, og april måned boomede med ordrer – så noget har jeg gjort rigtigt :-). Troede der ville komme et fald i maj / juni måned, men grafen peger kun opad.
Var det den rigtige beslutning
Nu har jeg været i gang over 6 måneder – og har ikke fortrudt mit valg. Jeg har mistet en del frihed i at skulle møde fra 8 til 16 hver dag – men til gengæld er det lidt nemmere at lade hjernen slappe af, når jeg så endelig er hjemme. Og når jeg har en fridag, så har jeg rent faktisk en fridag og bliver ikke ringet op af ting jeg skal tage stilling til.
Like ANNA er også et super spændende projekt at være med til. Jeg lærer utrolig meget om kulturen i en stor virksomhed og får lov til at følge en lang række projekter til dørs. Det føles godt at have en finger med i de fleste beslutninger og kan se, at det rykker.
Og når jeg så længes lidt tilbage efter at være selvstændig, så har jeg jo stadig hustruens webshop Sovedyret og Designdyret at lege med om aftenen og i weekender.
For jeg vil da lyve, hvis jeg ikke savner en gang imellem, at være herre i eget hus – specielt når jeg kommer på konferencerne og møder jer andre selvstændige. Men Like ANNA projektet føles som et iværksætterprojekt for mig – så det er ikke så stort savn.
Hvis du har læst med helt her til slutningen, så tak for din interesse – og jeg håber vi mødes en gang i fremtiden.
Tillykke med beslutningen. Det er altid vigtigt at mærke efter og uagtet hvor spændende og givende noget kan være, så bliver man kun et tilfreds menneske af at få en helhed til at hænge rimelig godt sammen. Der er mange der glemmer at mærke efter, men bare drøner hovedkulds videre – både ansatte og selvstændige. Så tillykke med at træffe en beslutning, som lyder til at være rigtig.
Jeg var selv konsulent i mange år og havde mange rigtig spændende kunder og projekter, men gik også kold i at være med uden at være helt med og i at se at det potentiale, som jeg så og “vidste” hvordan kunne realiseres, ikke blev jagtet i tilstrækkelig grad. Jeg trives i den grad med at drive egen forretning med ét produkt, der rummer alle facetter og mange udviklingsstadier, hvor vi aktuelt er igang med overgangen til den egentlige vækstfase (det er altid gået godt, men om lidt bliver det endnu bedre 😉
Tillykke Brian!
Fokus er en rar ting. Det gør tingene noget mere effektive. Og gør at jeg kan dykke noget dybere i de forskellige aspekter.
Tillykke med skiftet. Det kan være sundt at prøve noget nyt.
Tak, Mikael :-).
Du er bare for sej brormand. En ildsjæl med hovedet skruet rigtigt på og sjælen der følger med. Tak for at dele med os.
Tillykke med den nye tilværelse.
Det er ikke til at kimse af at prøve noget nyt en gang i mellem. Det kan vi alle godt få noget ud af.
Det er også en spændende case. Jeg så godt på LinkedIn, at du var skiftet, men jeg kunne ikke helt finde ud af hvad dælen Brandtex var og hvad en online mand skulle lave derovre.
Men at bygge en webshop, og online tilstedeværelse, til en eksisterende kæde er også et punkt, som er rigtig spændende. Man skipper mange af de små steps, som man typisk skal igennem når man starter webshop (finde inventory, bryde igennem hos leverandører, osv.).
Så helt igennem en spændende case jeg glæder mig til at følge 🙂
Der er helt klart noget at bygge på, når der allerede er en retail kæde. Det giver så til gengæld også helt andre dimensioner at arbejde med, når omni channel er buzz-ordet. Men det er skide spændende.
Held og lykke med det. Hvis det føles rigtigt så er det oftest rigtigt 🙂
Tak, Lennart..
Tillykke med skiftet .Og stor tak for det helt fantastiske samarbejde mellem Clickstarter og Shoporama. Det har været en sand fornøjelse.
Jeg kommer også til at savne, at bygge Shoporama shops. Det er et fantastisk system. Men helt sluppet er det jo ikke, når både Sovedyret og Designdyret kører på fulde drøn med det :-).
Brandtex er også en lækker virksomhed. Jeg kender mange, som har arbejdet der igennem mange år, og de har alle været glade for det. Det er selvfølgelig aldrig sjovt at skille sig af med sit hjertebarn, men det er altid noget man skal gøre op med sig selv.