Jeg lavede et indlæg om for et stykke tid siden, at jeg benyttede mig af Excel som mit regnskabsprogram. Der har været en masse som var interesseret i at se hvordan jeg havde bygget det op.
Hvis du har et mere kompleks regnskab, så overvej at bruge E-conomic.
Og i stedet for hele tiden at skulle sende en mail med vedhæftningen, så vælger jeg her at ligge en skabelon af mit årsregnskab ud og en skabelon af et simpelt regnskab jeg har sat op.
Skabeloner til årsregnskab
Excel arket indeholder alle data, fx omsætning og vareforbrug.
Word dokumentet indeholder lidt kort beskrivelse og tal trukket fra excel arket. Dette er et enmandsvirksomheds regnskab og derfor behøver det ikke være mere detaljeret end det er.
Skabelon til et simpelt regnskab
Regnskaber her kan helt sikkert forfines en del og der kan indsættes flere rubrikker. Men hvis man har et enmandsvirksomhed og fx kun har en slags vare eller service, så behøver man som sådan ikke et mere kompliceret regnskab end det jeg har sat op.
Så håber jeg at I kan finde ud af de forskellige tal og betegnelser jeg har lavet. Du er meget velkommen til at spørge løs omkring excel arket.
Hvis du har et lidt mere kompleks regnskab, fx med medarbejdere og mange posteringer, så vil jeg anbefale at du kigger på et online regnskabssystem i stedet.
MAX VL says
Jeg vil så anbefale at tage på et startvækst iværksætter kursus – et af de første tips er at de har diverse tools liggende:
http://www.startvaekst.dk/Download
Check Kurts_kassekladde, driftsbudget osv.
MvhMaxVL
Søren says
Hej synes dit simple regsnakbs ark ikke er simplet, der mangler nogle betegnelser for hvad tingene er.
For eksempel kolonne D og J, hvad er det?
Kolonne E og K er salgsmoms, men du skriver ikke hvad D og J er..
jeg ved godt at et regnskab omhandler penge, men det kunne ligeså godt være ærter eller druer. så kr ville være på sin plads 😀
Joakim Nygård says
Min partner og jeg har lavet http://www.simpeltregnskab.dk til netop enkeltmandsvirksomheder og andre med I/S.
Vi har fokuseret på at gøre det meget nemt at bruge, også for dem uden kendskab til bogføring. Det koster kun 69,- om måneden.
Tag et kig og lad mig gerne vide, hvad du synes.
admin says
Hej Joakim..
Jeg mindes at have set jeres system før, og det er vældig imponerende. Kan det også lave årsregnskaber og den slags med et enkelt klik ?
Joakim Nygård says
Tak for den positive tilbagemelding!
Ja, årsregnskabet og oversigt over moms er kun et klik væk.
Henrik says
Fint lille regnskabs ark… Tak
Peter s says
thumbs up for godt arbejde! det virkede som det skulle.
Mads says
I forhold til det “simple regnskab” forstår jeg ikke at købs- og salgsmoms findes ved at gange prisen inkl. moms med 0,25. Det burde da være 0,20:
Fx. 3000kr. eksl. moms * 1,25 = 3750kr. inkl. moms
Moms er altså 750kr.(3750-3000)
For at finde momsen af 3750: 3750 * 0,20 = 750kr.
I det “simple regnskab” gøres det på følgende måde: 3750*0,25= 937,5kr.
Håber du forstår hvad jeg mener 🙂
Mvh.
Mads
Karsten says
Til Mads.
I det simple regnskab er alle tallene skrevet excl moms, derfor er beregningerne rigtige.
Rita Westergaard says
Tak Brian
Jeg manglede lige en skabelon til en årsrapport, så din skabelon har gjort stor gavn for mig.
nem at gå til til og indholdt de punkter jeg skulle bruge
Nicolaj says
Hej Brian,
Har lige set dit “Simpelt regnskab i excel” igennem, der står øverst:
“1. kvartal – jan – marts (angiv 10. maj)”
Hvad betyder (angiv 10. maj) er det datoen hvorpå du har registreret momsen?
På forhånd tak,