Content marketing er buzz ordet er lige for tiden. Alle i online markedsføring miljøet taler om content marketing. Noget jeg tidligere har talt om som “indholdsmarkedsføring”.
Jeg vil her give dig et simpelt råd, så du også kan komme i gang.
Det mest simple råd – start simpelt
Rigtig mange der snakker om content marketing, taler om store kæmpe kampagner, hvor der skal skabes infografikker, store flash hjemmesider med sprudlende effekter og fantastiske lydeffekter.
Eller at du skal samle prominente personer og få dem til at give deres bedste råd en gang i ugen, mens du interviewer alle i dine branche til en stor monster artikel.
Nogle af disse tiltag kan hurtigt koste 50 – 100.000 kroner, både i tid, grafiker, udviklere og andet.
Det er gode ideer, men for de fleste fuldstændig uoverkommeligt og langt over hvad dine ressourcer rækker til.
Mit råd er derfor – KISS. Keep it simple, stupid.
Du kan for meget få midler selv komme i gang med at skabe indhold (content), som din målgruppe vil elske at læse og interagere med.
Og jeg har den perfekte plan til dig.
Brug WordPress som din platform
WordPress er en perfekt hjemmeside platform til at komme ud med indhold på. Det er et hjemmeside system, som tager 10 minutter at installere på en hjemmeside, og så er du i gang med at udgive indhold derefter.
Hvad mere perfekt er, at du kan komme på kursus hos mig i at installere WordPress og lære at bruge det.
Det næste foregår i København d. 14. august, men der kommer også et i Århus d. 10. september.
Find mere om WordPress kurset i København her
Og mere om Århus WordPress kurset her
Når du har været på det kursus, så går du derfra med en hjemmeside, som er klar til at sprøjte artikler ud, som din målgruppe gerne vil læse.
De artikler tiltrækker gode besøgende til din hjemmeside, som du efterfølgende kan få til at købe dine produkter eller benytte din service.
Jeg har et trin mere i den perfekte plan for dig.
For dit indhold skal efterfølgende markedsføres for maksimal effekt.
Undersøg hvad du skal skrive om inden du skriver det
Du skal nu i gang med at overveje søgemaskineoptimering – eller en lille gren af det arbejde. Du skal have lavet en søgeordsanalyse og hvis du vil tage den endnu smartere – en målgruppe analyse. Du skal til at undersøge hvad din målgruppe gerne vil have svar på.
Har du en VVS forretning, så sidder folk måske og søger på Google efter “skift af vandhane”, “hvordan rottesikrer jeg mine rør”, “hvad er en varmeveksler” og lignende spørgsmål. Det er de spørgsmål du skal besvare.
Så det første trin er at kunne lave en ordentlig og grundig undersøgelse på de rigtige søgesætninger.
Dernæst skal indholdet skrives. Det skal først og fremmest være til brugeren der skal læse det som du skal skrive til. Det er dog mindst ligeså vigtigt, at det er en tekst Google også kan forstå handler om søgesætningen. Der kan du skrue på små ting som Title tags, H1 overskrifter, punktopstillinger, underoverskrifter, billedeoptimering og interne links + mere.
Det kan sikre dig topplaceringer i Google på de søgesætninger, som der i forvejen er lav konkurrence om. Få søgninger, men meget relevante søgere. Dem vil vi gerne have fingrene i.
Det sidste trin i raketten er at du skal have markedsført dit nye indhold. Der skal du skyde med spredehagl. Sørg for at komme ud til så mange med budskabet om din artikel til så mange. Kontakt journalister på relevante medier, hop på forums og del det hvor det giver mening, del på de sociale medier, fortæl om det i nyhedsbrevet (på dit og gerne andres).
Den største misforståelse i content marketing er at skriver du teksten, så kommer de besøgende
Det her er ikke en Kevin Costner film, hvor du skal bygge en baseball bane. Du skal ud og gøre noget for sagen.
Det er din heldige dag – jeg kan hjælpe dig
Her til september holder jeg et kursus i søgemaskineoptimering, som netop tager udgangspunkt i den 3-trins raket jeg lige har talt om.
- Søgeordsanalyse
- Skriv gode tekster (onsite optimering)
- Markedsføring af din hjemmeside (linkbuilding)
Perfekt. Det vil du gerne med på.
Kan du se ideen. Du starter med et WordPress kursus, hvor du får en blog oprettet, og lært at udgive tekster på den, så optimalt som muligt.
Dernæst kan du tage på kursus i søgemaskineoptimering og lære at skrive de rigtige tekster og markedsføre dem.
Det er i mine øjne den perfekte plan til flere besøgende – simpelt
Læs mere og tilmeld dig kursus i søgemaskineoptimering her
Jeg glæder mig til vi ses på et af mine kurser.
Skriv et svar