En af de kendte der brugte viral marketing i deres internet strategi var Jubii, med deres Kodylprygl. Det var så simpelt, men uhyre gennemtænkt. Man oprettede en karakter på deres hjemmeside og så sendte man et link til en kammerat, at man ville prygle ham. For at kunne se resultatet af kampen, skulle man først selv registrere sig som bruger.
Dette lille spil satte gang i så mange personer, at det hurtigt voksede sig større end hvad Jubii på noget tidspunkt havde forventet. Spillet var også uhyre simpelt, så unge som ældre kunne være med.
Viral marketing er kilden til flere brugere
Næsten alle online medier der i dag er flere milliarder værd er alle startet på baggrund af den virale marketing. Hotmail benyttede sig af det, og gør det stadig. I bunden af mail sendt fra en hotmail konto er der et link, hvor du kan melde dig til som hotmail bruger. Dvs. hver eneste gang en med en hotmail konto sender en mail, er der en mulighed for, at hotmail modtager en ny bruger. Ganske enkelt genialt.
Facebook er også skabt på baggrund af viral markedsføring eller hvad amerikanerne kalder det, buzz marketing. De benytter sig af at folk opretter grupper, som folk får et tilhørsforhold til og på den måde næsten føler sig tvunget til at tilmelde sig. Fx har træneren for mit fodboldhold startet en Facebook gruppe for vores hold – og derinde sender beskeder ud når spilletider og fester holdes. Det næsten tvinger mig derind, hvis jeg vil holde mig opdateret.
Hvad gør en tjeneste viral
- Hvis tjenesten er enkel,
- tilføjer værdi for kunden,
- i starten er gratis (eller i hvert fald kan benyttes gratis)
- er nem at videredele til venner,
Ja, så starter steppebranden og kan udvikle sig til et kæmpe hit. Så man skal ikke undervurdere viral marketing i sin markedsføring. Og fik jeg fortalt, at det som regel er helt gratis online markedsføring.
Skriv et svar