Jeg fik en mail fra en kunde, der kom med følgende antagelse:
Hvis ikke min webshop bliver mobil snarest og inden
2012 er forbi – vil butikken LUKKE.
Antagelsen bygger på FDIH´s rapport om brug af mobiltelefoner
til handel på internettet.
Det kunne jeg godt lige tænke mig at dvæle lidt ved og få lidt perspektiver på. Først skal der lige skelnes mellem to ting
1) Smartphone apps – der hvor du køber i en app store, fx Apples itunes
2) Mobil ehandel – hvor du handler via mobiltelefonen, via din smartphones browser
Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser, selv ikke fra FDIH’s rapporter (ikke også Søren?). Mobil e-handel er klart ved at blive større, og Google Wallet er lige blevet lanceret i USA, hvor man kan handle direkte med mobiltelefonen. Vi ser også en stigning i handler via de forskellige app stores på alle vores smartphones.
Men der er altså stadig lang vej – specielt i Danmark – før mobil e-handel tager over og bliver førende måde at handle på.
Jeg er faktisk tilbøjelig til at sige, at mobil ehandel aldrig kommer til at tage over for den traditionelle ehandel i en browser. Dog afhængig af teknologiens udbredelse, og måden hvorpå mobil ehandel bliver integreret, kan det en dag godt tage over – men jeg tror vi er mindst 10 år ude i fremtiden.
Det teknologiske skridt er for stort
Det teknologiske skridt der skal til, er at alle netbutikker skal samles i en stor app store – hvor man via et enkelt tryk på skærmen kan købe et produkt – ligesom vi ser det via iTunes. Det kræver, at du har dit kreditkort indtastet i forvejen som i Apples store – du trykker simpelthen bare på skærmen, og så er en app eller musikfil købt.
Apple har den rette infrastruktur til at det er skalerbart for dem – og hvis netbutikker kunne få samme infrastruktur, så ville der være en chance for at mobil ehandel vil tage over. Men det tror jeg bare ikke der er ret mange netbutikker der er klar på.
En del af ansvaret for den teknologiske udbredelse af den slags, ligger også meget hos de forskellige shopleverandører, som fx Dandomain, Scannet, DynamicWeb, etc – og med kendskab til deres udviklingshastigheder, så snakker vi først år 2050, før det er integreret. Også selvom efterspørgslen er stor nok fra kunderne.
Jeg tror vi snart kommer til at se Amazon gøre noget lignende Apple – og der går også rygter om en Amazon tablet med Android styresystemet. Spiller de sådan en tablet ud, til den halve pris af en iPad, med en 1-klik køb butik, så kommer det til at rykke vildt.
Responsive webdesign
Jeg tror mellemvejen vi ser, er at gøre netbutikkerne nemme at handle i med mobiltelefonen. Her kommer udtrykket “responsive webdesign” ind i billedet. (Se et eksempel på responsive layout – prøv at trække i browseren) Det handler om at ens layout tilpasser sig til den platform kunden bruger. Sidder du på en computer, ser du et layout tilpasset 1024px i bredden. Sidder du med en smartphone, er layoutet tilpasset din smartphones bredde (både vertikal og horisontalt). Sidder du på en tablet, er layoutet tilpasset den.
Det ændrer dog stadig ikke ved, at du skal indtaste dine kreditkort oplysninger via mobiltelefonen – og dem der har prøvet det, ved også at det stinker. Ligeledes fejler rigtig mange netbutikker når man gør det via en mobil – hvilket irriterer mig så grænseløst, at jeg ikke prøver igen.
Her hjælper det næsten heller ikke, at folk kan oprette en konto, og så gemme sine kreditkort oplysninger ved shoppen. For hvornår har du sidst handlet i den samme netbutik i den samme uge, eller i den samme måned ? Personligt går der meget lang tid imellem at jeg handler det samme sted to gange. Det er kun i Apples App store på min iPhone, og så hos unoeuro – begge steder har jeg gemt mit kreditkort, så jeg bare skal klikke på en knap, så er der købt et nyt spil eller et nyt domæne (farligt).
Responsive webdesign vil jeg dog mene, langt hen ad vejen er det bedste alternativ. Du skal ikke begynde at lave Apps til ehandel – hvor Apple også tager en kommission. Du kan ligeså godt designe dit layout så du i stedet tilpasser designet skærmen.
Hvad mener du ? Er en netbutik dødsdømt, hvis den ikke kan håndtere mobile handler i 2012 ?
Søren Sprogø says
Njaeh, ikke dødsdømt, men det skal helt klart kunne lade sig gøre at handle via en iPhone/iPad.
Jeg har her på det sidste set data fra børnetøjsbutikker, hvor hele 7-8% af alle ordrerne kommer fra mobile enheder. Men det er vel at mærke butikker, der hverken er “mobilt optimerede” eller kører med responsive design!
Så min holdning er: Medmindre du befinder dig i en specielt niche, så mister du ikke direkte ordrer ved ikke at have en speciel mobiludgave af din shop. Men det skal helt klart være muligt at handle via en mobil enhed, og du må gerne gøre det nemt (f.eks. store tekstfelter i adresseformularen, så de er til at ramme med de fedeste fingre).
Men at sige at ens shop er dødsdømt, hvis den ikke bliver “mobil” snarest, det tyder på at man har nogle andre problemer, som man nok bør arbejde lidt med 😀
Brian Brandt says
Spørgsmålet er hvilken type enhed de 7-8% består af? Hvis det er smartphones som iphone og htc’er, så tror jeg ikke det passer. Kan det være der er blandet tablets og netbooks ind i den statistik?
Jeg tænker bare på målgruppen for børnetøj – de er som regel ikke så tekniske, og formoder jeg, sidder med bærbaren i sofaen fremfor en mobiltelefon. Sådan er det i hvert fald i mit hjem.
Søren Sprogø says
Forbered dig på at blive overrasket (jeg blev ihvert fald):
iPhone – 51%
iPad – 33%
Resten er spredt jævnt ud over alle mulige enheder, fortrinsvist Android baserede. Dette er set hen over flere butikker, hvoraf ingen af dem er specielt optimeret mod mobile enheder.
Michael Østergaard says
Tror absolut ikke, at en netbutik er død, når vi rammer år 2012, hvis ikke du kan handle via mobiltelefonen.
Derimod er responsive webdesign fremtiden, som jeg ser det. Det er en teknik, der kan sikre, at det samme indhold vises på mange forskellige platforme.
http://www.michael-ostergaard.dk/responsive-webdesign
Jesper Jarlskov says
Njah, jeg vil nu heller ikke tro at onlinehandlen er på vej væk med speciel høj fart, men derfor tror jeg nu heller ikke det vil være en specielt dårlig idé at have en version af sin shop der kan skaleres. F.eks. bliver tablets i stigende grad populære, så hvis du vælger at tage dem med ind under mobile enheder, vil jeg tro at indkøb via mobile enheder vil stige ret meget, også på den korte bane. Vi taler jo om enheder med skærme på størrelse med små bærbare computere, og folk køber også ind via deres bærbare.
At sige at der kommer til at gå lang tid pga. langsomme webshop udbydere synes jeg til gengæld er forfejlet. Jeg vil vove at påstå at der er fint salg i både musik og bøger online, på trods af at hverken pladebranchen eller bogudgiverne er kendt for at være de hurtigste til at tage forandringer til sig. Hvis der er nok penge i en forandring skal den nok komme, selvom det sikkert ikke er de gamle mastodonter der får lov til at drive den forandring.
Jesper Jarlskov
Brian Brandt says
Du har måske ret i det med webshop udbyderne – men jeg tror næppe det er Dandomain og dem der melder sig ind i den kamp (deres designs er bygget i tables stadigvæk).
Det er klart, der ligger en stor fordel for andre webshop platforme hvis de melder sig ind i den mobile kamp – og det kan være det er nye spillere der skal drive den teknologi frem.
Mogens Møller says
Om kundens webshop må lukke afhænger vel af, hvor mobil den er i forvejen samt hvilke kundegruppe den henvender sig til. Fungerer den slet ikke, betalingen fejler osv. er det et spørgsmål, om den kan tåle f.eks. at miste 5-15% af salget, som de mobile enheder generelt vil stå for i 2012. Spørgsmålet er så, om ikke nogle af disse vil gå ind til computeren og gennemgøre ordren? Det afhænger naturligvis af konkurrencesituationen.
På min egen webshop lasttouch.dk tror jeg ikke umiddelbart, at det vil koste så mange ordre, hvis ikke den fungerede mobilt, da vores malerier ikke findes andre steder. Har kunden forelsket sig i et bestemt maleri, så tror jeg også kunden vil gå ind til computeren og afslutte handlen (til info, vores webshop fungerer fint på mobile enheder).
Jeg er helt enig i, at web- og CMS udbydere, som er fremme i skoene på dette område både vil opnå stor kundeloyalitet og -tilfredshed. Derudover vil de helt sikkert også have en konkurrencefordel i markedet indtil de andre kommer med. Det nyder vi bl.a. godt af hos MCB, hvor vi de seneste måneder har investeret flere end 1000 udviklingstimer i, at gøre vores websites og webshops mobiloptimerede. Det rulles ud i oktober/november og har allerede tiltrukket flere nye kunder – simpelthen fordi vi har kunnet fortælle, at vi er på forkant på dette område.