Jeg tyggede på et stykke hårdt flæskesvær for nogle uger siden, og har næsten ikke spist med højre side af mit tandsæt siden – så derfor var jeg til tandlægen i dag. Det var ikke en speciel behagelig oplevelse – men undervejs i processen, for at få mine tanker væk fra boret, kom jeg til at tænke på om jeg kunne koble min oplevelse sammen med online marketing – og det kunne jeg.
- Ventetider bør minimeres
Det er aldrig en god start, at skulle vente på at komme til – jeg ventede 10 – 15 minutter før jeg kom til ved tandlægen, og det endda allerede kl .08.20.Online marketing læren:
Det samme gør sig gældende for din hjemmeside – har du en hjemmeside der loader langsomt, så vil nogle besøgende forsvinde. De gider simpelthen ikke vente på dig. - Fortæl hvad der skal ske
Jeg fortalte om mine smerter, og tandlægen undersøgte mine tænder. Pludselig spørger tandlægen om jeg vil have bedøvelse, for nu går hun i gang med at bore. Øhm. Panik. Hvad er der galt. Rodbehandling ? Lille hul ? Stort hul ? Jeg anede ikke en kæft.Online marketing læren:
Fortæl dine besøgende hvad der sker på din hjemmeside – fortæl det så de tydeligt forstår. I tjekud processen i din webshop skal du også hele tiden holde de besøgende opdateret på hvor langt i processen de er. Fortæl dem hvor de er, og hvor langt de har igen. - Vis ikke kunderne at du har travlt
Kort efter tandlægen er gået i gang med bore, rammer hun en nerve og jeg skriger. Mere bedøvelse. Under det fortæller hun til assistenten, at hun har travlt og skal bare gå kl. 10.00. Ikke fedt at høre – hvordan behandler hun så mine tænder, med hastværk ?Online marketing læren:
Lidt et wildshot – men husk at gøre opmærksom på, at du altid er nem at komme i kontakt med. Din kundeservice eller nummer skal altid være tydelig, ligemeget hvor på websitet dine besøgende er. Det viser, at du har tid til dine besøgende, og du aldrig er andet end et opkald væk. - Grin ikke højlydt mens du opererer
Her blev jeg lidt nervøs. De er i gang med at bore i mine tænder, jeg mærker et eller andet underligt, og så griner tandlægen og assistenten. Hvad griner de af ? Noget med mine tænder ?Online marketing læren:
Gør ikke noget uventet. Det kan overraske i en negativ retning. Hold dig langt hen ad vejen til konventionerne. - Fortæl hvad tingene koster
Jeg var ikke i tvivl om, at et tandlægebesøg er dyrt, men at regningen endte på over 1.800 kroner kom lidt som en overraskelse. Det kunne de måske godt have informeret om, inden hun gik i gang med at bore løs. Så var jeg klar over det – og forberedt når jeg så regningen.Online marketing læren:
Skjul ikke prisen. Har du ekstra omkostninger, så gør dine besøgende opmærksomme på det inden de står med kreditkortet. Det gør sig specielt gældende i en webshop – fragtpriser, totale priser, etc. Gør det tydeligt, så folk har det fulde overblik. Får dine besøgende først den opfattelse, at de ikke helt har styr på alle omkostninger, så finder de et andet sted som har.
Jeg er helt enig med dig. Jeg har længe spøget med, at jeg ikke har tandlægeskræk, men en aversion mod de regninger de serverer.
Vi har her i landet de mest uigennemskuelige priser på ydelser fra tandlæger, og Leif Panduro – som skrev gode bøger – er vist den eneste, der har prøvet at gå fallit som tandlæge. 🙂