Jeg har i et par år nu undervist på IBC i Kolding, både i online marketing og med at lære folk at lave hjemmesider i WordPress.
I torsdags var det sidste gang – og det er erfaringer fra de sidste års undervisning, jeg vil dele lidt af ud.
Jeg vil ramme 3 forskellige betragtninger i dette indlæg
- Kursister – vær nu lidt selvrealiserende
- Undervisningsteknikker
- Hvad underviseren lærer
Du bliver ikke ekspert af et kursus
Jeg ser gang på gang at der kommer en kursist, som tror at et 2 dages eller for den sags skyld 6 dages kursus gør at de er fuldstændig klar til at agere ekspert ude på internettet. Et af de ”bedste” eksempler, var en person som var på et af mine kurser, hvor en af dagene bestod af et søgemaskineoptimeringskursus. Det var en dag hvor vi gennemgik det mest basale, som god onsite optimering og betydningen af linkbuilding og hvordan man kan gøre det.
En uges tid efter kurset var færdigt, så jeg pludselig hans navn på en hjemmeside, hvor de var begyndt at sælge søgemaskineoptimering – manden havde aldrig hørt ordet SEO før kursets start. Nok er min undervisning god – men erfaring kan jeg altså ikke lære dig.
Evighedskursisten
Så er der de personer, som tager på et kursus, fordi de tror at hvis de bare sidder med i undervisningen og lytter på hvad underviseren fortæller, så har de lært det og kan gå videre til næste kursus. Det er disse personer der aldrig bliver gode til noget – de får en basal viden, som de formentlig glemmer efter et par måneder.
De ting man lærer på et kursus bliver man nød til at bruge og opsøge endnu mere viden omkring efterfølgende – ellers kommer det ikke ind under huden.
Sådan får du som kursist mest ud af undervisningen
De kursister der får allermest ud af et kursus, er dem som har forberedt sig INDEN kurset starter. De har læst om emnet, de har leget med emnet i forvejen og har allerede gjort sig nogle erfaringer. På den måde har de allerede tusindvis af spørgsmål, som underviseren så kan hjælpe dem videre med – det er sjovere for kursisten, og ikke mindst for underviseren.
Undervisningsteknikker
Den første gang jeg afholdte et kursus i online marketing, var det 2 dage, og jeg havde vist omkring 120 slides i min powerpoint præsentation.
Her ville de fleste foredragsholdere gå fuldstændig i baglås, 120 slides. De bedste foredragsholdere har ingen slides vil de sige. Ja – foredragsholdere. Undervisning er en helt anden kaliber. 2 dage fra 9 – 16.00, så behøver man slides eller en hulens masse udleverende dokumenter.
Jeg er stor tilhænger af slideshows til min undervisning og min typiske opbygning af sådanne er:
- Rigtig store billeder (fylder gerne hele siden)
- Meget lidt tekst – kun i punktform (Enkelte citater kan gå an)
Det værste jeg ved, er at skrive en lang tekst ind på et slide. I min undervisning snakker jeg rigtig meget (hvilket gør jeg ofte drikker flere liter vand undervejs), og viser rigtig meget. Jeg er en praktiker – der holder af at vise folk hvordan man gør tingene og give dem instruktioner til det.
Det vil sige, hvis jeg fortæller at man kan skabe opmærksomhed omkring et blogindlæg man har skrevet på aNyhed, så går jeg ind på internettet og viser hvordan man tilmelder sit indlæg. Learning by doing – og når jeg har vist det, beder jeg ”klassen” om at gøre det samme.
Dette tager selvfølgelig længere tid, men kursisterne lærer noget helt konkret – og husker det væsentlig bedre, end hvis man bare viste hvordan det gøres. Et godt split mellem undervisning, og hvor kursisten selv udfører en opgave er ofte omkring 50% visning og 50% doing.
Bliv klogere af at undervise
En af de ting der har gjort, at jeg i dag har en meget bred viden indenfor online marketing, skyldes at jeg har undervist i det. Først og fremmest kræver det rigtig meget at lave materiale til mange dages undervisning i emnet, og samtidig kræver det at jeg konstant holder mig opdateret på nye områder, værktøjer og skaber mig egne erfaringer.
Ofte sker opdateringen af min viden samtidig med at jeg underviser – da jeg ofte viser tingene ude på internettet. Det sker så at jeg kommer forbi en hjemmeside der har fået helt nyt layout i forhold til sidste undervisning – de har måske ændret koncept, er blevet betalingsside eller andet.
Ligeledes når jeg afholder kursus i WordPress, så sker der også en stor udvikling, fx ny version af WordPress, ny version af et plugin eller nye plugins der løser opgaverne bedre end tidligere. Det sker hver eneste gang jeg holder et kursus, at der er et plugin som er blevet forældet, eller jeg har fundet et nyt plugin – og det gør det også til en evig udvikling af undervisningsmaterialet.
Kursisterne kan ofte også komme med indspark til undervisningen med deres erfaringer og tricks til online marketing på en anden måde. Det giver en ufattelig værdifuld indsigt, og er med til at gøre ens viden endnu bredere.
Alt i alt har det skabt mig en masse værdifulde erfaringer, både rent personligt i form af mere selvtillid i at undervise og holde foredrag, og rent fagligt ved konstant at skulle holde sig opdateret og afprøve online marketing.
Karsten Nygaard says
Hej Brian
Det indlæg er som skrevet ud af mit tastatur – hold da helt op hvor jeg kan genkende det!
Dennis S. L. Jørgensen says
Hold op hvor kan jeg nikke genkendende til de 3 arketyper af kursister. Du rammer fuldstændig plet – ikke mindst med hvordan man får mest ud af kurset.
Som tidligere kursist ved dig, kan bekræfte den beskrevne metode med 50/50 virker fortrinligt. Der rammer du plet endnu en gang.
Brian Brandt says
Tak Dennis, det er jeg glad for at høre.
Mogens Møller says
Hej Brian
Rigtig spændende at høre om dine erfaringer og ikke mindst betragtninger som underviser.
Hvordan kan det være du nu er stoppet?
Brian Brandt says
Det er primært fordi jeg har fået rigtig travlt med WPDK.