Hvad er en konverteringsrate ?
Det er betegnelsen for hvor mange besøgende du får til at udføre et mål på dit website.
Eksempelvis: Du har 2.000 unikke besøgende i en måned, og i den måned opnår du 25 mål. Målene kan være et salg i din webshop, udfyldelse af kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev, etc.
Din konverteringsrate er så:
( 25 opnåede mål * 100% ) / 2000 besøg = 1,25 %
Kan også vendes på en anden måde:
( 25 opnåede mål / 2000 besøg ) * 100% = 1,25 %
Tænk så over, at hvis du øgede din konverteringsrate til fx 2,5% – så ville du kunne opnå 50 mål, for de samme 2.000 besøgende. Det betyder jo i sidste ende, at det er øget overskud direkte på bundlinjen.
Vigtigt at segmentere din konverteringsrate
Du kan finde din konverteringsrate i Google Analytics (hvis det er dit analyseprogram) og den vil typisk give dig en gennemsnitlig rate. Den kan du ikke bruge til en hujende fis.
Du skal segmentere dine forskellige kilder, og se på dem hver for sig. Alle besøgende du får fra dit nyhedsbrev, det er en kilde med sin egen konverteringsrate. Alle besøgende du får fra Google Adwords, det er en kilde med sin egen konverteringsrate.
Kun ved at kigge på de enkelte kilders konverteringsrate, kan du optimere din konverteringsrate. Tag fx dette scenarie. Du skriver et rigtig godt nyhedsbrev, der konverterer 15% for alle de personer der kommer ind. Til gengæld får du lavet lort i din Google Adwords, som pludselig kun konverterer 0,3%. Den gennemsnitlige konverteringsrate, vil se ud som om, at det hele er blevet bedre – men det er din Adwords bestemt ikke blevet.
Segmenter hver kilde ud, og forhold dig til dem – og segmenter yderligere om nødvendigt.
Optimering af konverteringsraten
Du kan optimere din konverteringsrate på mange forskellige måder. Herunder vil jeg liste 6 ting, som du skal prøve at tænke over, når du vil optimere dit website for at øge den.
- Skriv gode overskrifter, både i nyhedsmailen og i online butikken
- Sælg fordele for kunden, ikke egenskaber
- Skab tillid overfor kunden
- Overfør ejerskab, dvs. få kunden til at tænke hvad de vil gøre hvis de ejede produktet
- Giv en garanti for at kunden ikke taber noget ved handlen
- Skab værdi for kunden
Skriv et svar