Meget er sagt og skrevet om Martin Thorborgs iværksætterbog – “Iværksætter til jeg dør”. Derfor læste jeg den, blev fascineret, opslugt og tænkte, hva satan, den knægt kæmper jo bare på og på. Men hvad kan bogen egentlig bruges til? Hvad kan iværksætteren der er på vej til at springe ud i det store farlige selvstændige trommerum, bruge den til?
Ingen tvivl, Thorborg ved hvad han snakker om med hensyn til at være igangsætter, og bliver betragtet som det store talerør når der skal sparkes døre ind til nye muligheder for iværksætterne. Han har startet Amino.dk op, som jeg er specielt glad for, og jeg har hørt et par enkelte foredrag med ham. Han specielt er en af grundene til, at iværksætterordet er blevet så hyper-populært, og at flere og flere starter op som selvstændig.
Har man været til et foredrag med Martin Thorborg, så er der egentlig ikke ret meget nyt under solen i hans bog, da han ynder at fortælle om hans vej fra slummen og frem til Jubii og efterfølgende frem til Spamfighter, som er hans sidste nye projekt. Det er nu bare rart at have det hele på skrift, og kan sagtens bruges som en opslagsbog efterhånden som din egen selvstændige forretning vokser sig større og større. For du har jo egen forretning, ik?, ellers læste du vel ikke bogen, vel?
Der ER rigtig mange guldkorn iblandt de mange kapitler, iblandt de mange historier han fortæller om hans fortid, men mest af alt er det en selvbiografi af Martin Thorborg. En rigtig interessant og spændende en af slagsen. Men man skal forholde sig kritisk til de forskellige synspunkter han kommer med, for det er jo ikke sikkert, at de ting han gjorde dengang for at få succes, er hvad der giver dig det i dag. Kan man fx. afholde et Doom mesterskab i dag og tiltrække hundredevis af unge?
Hvad jeg har fået mest ud af bogen er, at Thorborg har været vedholden, virkelig blevet ved selvom han stod i lort til halsen, og så TØR han gribe chancen når den byder sig, holder sig ikke tilbage med nye projekter og tiltag.
Ud fra det vil jeg godt konkludere, og det er også af min egen erfaring, at vedholdenhed er og bliver vejen til succes.
Bogen indeholder følgende kapitler:
* Martin bliver iværksætter
* PR er gud, hvis du tager det seriøst
* Markedsføring og branding
* Det fantastiske Internet
* Janteloven og iværksætterånden
* Danmark som iværksættersamfund
* Hvad skal der til for at blive en god iværksætter
* Uddannelse og Købmandsskab
* Salget af Jubii A/S
* Spamfighter
* Råd fra de danske iværksættere
Du kan læse en del af bogen gratis her
Eller køb bogen hos Saxo.dk – Iværksætter til jeg Dør
Titel: Martin Thorborg – iværksætter til jeg dør
Forfatter: Anders Gisselmann og Martin Thorborg
Forlag: One2speak A/S
[…] så kendt uden sit forhold til Jubii (der ligger dog mere til grund for det – læs evt. hans bog Iværksætter til jeg Dør), Bjarne Riis ville ikke være noget uden hans Tour de France præstation (ja ja, doping, og hvad […]