Hvis du har vandret meget rundt på internettet i et stykke tid, eller du bare er interesseret i at lære noget nyt hele tiden, så vil du på et tidspunkt opdage, at rigtige mange af de “guruer” som findes, genbruger deres materiale rigtig meget.
I reklameverdenen er det et kendt begreb, at kunden gerne skal eksponeres for et produkt ca. 7 gange før de går ned og køber produktet. Jeg tror det er lidt den samme regel som går igen her, eller også fordi det er nemt.
Lad mig give et eksempel
Martin Thorborg er en mester i PR og at få eksponeret sig selv i medierne og hatten af for det. Ved at følge ham kan man som iværksætter virkelig lære rigtig mange ting, og han er ikke ked af at dele ud af sine guldkorn. Det er ofte bare de samme artikler man støder ind i.
Martin Thorborg har fx en klumme i Computerworld, hvor han skriver nogle gode artikler. Men har du læst E-pusher light udgaven , så er det de samme råd. Martin skriver også på en blog for Erhvervsbladet om nethandel , og der er det så igen de samme artikler man støder ind i. Thorborg har også hans eget nyhedsbrev fyldt med guldkorn, men igen, de samme artikler. Igen og igen begynder at man læse noget fra Martin Thorborg og føler atter et dejavu. Når man ser ham i medierne fortælle om iværksætteri, er det igen de samme historier og referencer man hører om.
Måske er det også bare mig som har fulgt hvad han har lavet for længe nu.
Det er jo ikke forkert, men en god reminder
Det Martin Thorborg gør er jo ikke en fejl, men god effektiv eksponering af sig selv. Internettet er jo fyldt med mange forskellige personer, som alle er vidt forskellige steder på internettet. Så jo mere eksponering han kan få, jo bedre. Det er jo ikke sikkert at en der holder til på Erhvervsbladet læser Computerworld, eller en der har læst E-pusher light sidder og læser Erhvervsbladets nethandel blog. Martin Thorborg har sat sig ned og skrevet en masse forrygende gode artikler og kan nu over det næste års tid hurtigt få skrevet en masse interessant indhold for forskellige læsere rundt om på internettet. Hver gang jeg ser en artikel fra Martin Thorborg læser jeg den alligevel, for det er altid en god reminder og opfrisker på vigtig viden han kommer med.
David Allen fra Getting Things Done
Denne artikel opstod egentlig på baggrund af David Allens – Getting Things Done, et lydbånd jeg lige er blevet færdig med (kommer med en anmeldelse senere, for dette var virkelig en åbenbaring). Jeg hentede en masse forskellige podcast ned med David Allen og oplevede gentagelse på gentagelse i de podcast. Alle tingene David Allen snakkede om, var rene gentagelser fra hans lydbånd. Det var som om han havde lært det hele udenad. Det var nærmest nøjagtig kopi og med fuldstændig samme eksempler som på lydbåndet.
Jeg tror det er mere udbredt end man regner med, og hvorfor burde det ikke også være det. Jeg er da også selv skyldig i, at jeg har bragt et par artikler fra min webshop hvordan light udgave på bloggen. Det er jo gratis tilgængeligt for folk alligevel, så hvorfor ikke forsøge at eksponere det endnu mere.
Som sagt, det er ikke forkert, det er en god måde at eksponere sig selv ud til flere medier.
Ruben says
Jeg kan også genkende dette fra den akademiske verden, hvor det der starter som en rapport, ender med at blive hhv. en artikel i et tidsskrift, et afsnit i en bog, et fordrag, et radioprogram osv.
Som du selv er inde på så er det hverken snyd eller dovenskab, men en måde at formidle resultatet ad så mange kanaler som muligt.
Og jeg tror du har ret i at det er meget effektivt. Godt at huske.
Niels Gamborg says
En anden vinkel på sagen kunne også være:
Hvis man bare siger det mange gange nok, så ender det med at alle tror på det. 😉
Henrik Blunck says
Der er ingen tvivl om genbrug er godt, for hvem kigger nødvendigvis på gammelt indhold – de såkaldte arkiver i en WordPress blog? Det er enten direkte søgning, et tweet eller en kategori der leder folk frem til en bestemt artikel. Derfor aldrig en skam at minde folk om en brugbar artikel ligesom du selv lige har gjort på Twitter. 🙂